چشم انداز روشن برای چرخیدن چرخ سیمان سفید ازنا

شناسه خبر : ۱۱۳۸۲۶ دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۲۶

خرم آباد - طرح کارخانه سیمان سفید ازنا مهرماه ۹۷ کلنگ زنی شد و قرار بود ۱۸ ماه بعد با اشتغال صدها نفر و تولید هزاران تن در سال، برندی برای اقتصاد لرستان باشد اما روزگار آن در گردنه ناکارآمدی و عدم تحقق برخی مسوولان تیره و تار شد.

به گزارش موج خبر یکهزار و ۲۰۰ پروانه بهره برداری در این استان صادر شده و ۹۷ درصد آن مربوط به صنایع کوچک و متوسط است که آمار نشان می دهد سهم لرستان از واحدهای صنعتی بزرگ بسیار ناچیز است، واحدهایی که برخی از آنها در دهه های گذشته هرکدام به نوعی ابرصنعت به شمار می رفتند اما اکنون به سیلو یا ساختمان های متروک و ناامیدکننده ای مبدل شده اند که همچنان درگیر فرآیند دهان پر کن احیا هستند.

وجود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه صنایع راکد در لرستان خود بیانگر رخوت و عدم توجه جدی به این بخش در استان بوده است تا جاییکه سید ابراهیم رییسی رییس جمهور سیزدهم ۱۹ آذر پارسال در سفر به لرستان صنایع نیمه تعطیل لرستان را مساله مهم این استان دانست و تصریح کرد: نمی‌شود از یک طرف بیکاری داشته باشیم و از طرف دیگر صنایع نیمه تعطیل باشد، اولویت ما در لرستان راه اندازی صنایع نیمه تعطیل خواهد بود.

تجربه ناموفق خصوصی سازی در لرستان و بعد از آن هم ناکارآمدی در احیای واحدهای صنعتی و تولیدی، بارها کام مردم لرستان و تولیدکنندگان را تلخ کرده است که البته رییس جمهور به این مساله هم گریزی زد و اظهار داشت خصوصی سازی غلط منجر به تعطیلی برخی صنایع لرستان شده که قرار است مشکل آنها بررسی و رفع شود.

بی شک شرایط تولید و ورود به عرصه سرمایه گذاری در این بخش یکی از سخت ترین کارهای اقتصادی است و بی سبب نیست فعالان این حوزه را جهادگران و سربازان جنگ اقتصادی می نامند.

کارخانه سیمان سفید ازنا یکی از مواردی است که سرمایه گذاران آن با گذشته حدود پنج سال از کلنگ زنی و وجود موانع متعدد در بخش بانکی، مالیاتی، صدور مجوز، بیمه و خریدهای داخلی و خارجی همچنان امیدوار به آینده روشن این طرح و البته در تلاش برای اتمام آن هستند.

اسفندیار سالاروند مدیرعامل این کارخانه باوجود سختی های گذشته اما همچنان امیدوار به روزهای روشن سیمان سفید است و در حالیکه از موانع تولید بی نصیب نمانده است اما همچنان به اتمام و بهره برداری از این طرح امیدوار است.

سیمان ازنا، روسفید از اهلیت سرمایه گذاران

هرچند گفتگوی وی با ایرنا تلفنی است اما شور و اشتیاق وی از طرح سیمان سفید و امید به آینده آن از کیلومترها دورتر هم دیدنی و شنیدنی است، می گوید: سیمان سفید ازنا یک کارخانه منحصر به فرد در کشور است که با هدف تولید ۶۰۰ تن در روز و ۲۲۰ هزار تن در سال اجرایی شده است.

به گفته وی عملیات اجرایی این طرح مهرماه ۹۷ با حضور وزیر وقت صمت آغاز شد و تولیدات این کارخانه پس از بهره برداری، استان های غربی کشور همچون لرستان، خوزستان، ایلام، همدان، کرمانشاه و کردستان را پوشش می دهد.

سالاروند می گوید: تاکنون تمامی تجهیزات خارجی این طرح با مبلغ ۱۷ میلیون دلار وارد شده است اما به دلیل نبود اعتبار برای نصب و راه اندازی تجهیزات و قیمت های نه چندان با ثبات بازار، هنوز درگیر دریافت تسهیلاتی هستند که برآورد اولیه آنها ۵۰ میلیارد تومان بود و اکنون با افزایش قیمت ها به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: افزایش ناگهانی قیمت تجهیزات، آهن آلات، میلگرد، فولاد و ورق، تحریم و البته عدم همکاری بانک سه عاملی هستند که موجب شدند طرح در زمان ۱۸ ماهه به بهره برداری نرسد.

به گفته وی فاز نخست این طرح باید سال گذشته راه اندازی می شد که تسهیلات درخواستی محقق نشده است و اسفندماه سال گذشته به همراه استاندار لرستان پیگیری های جدید صورت گرفت و درخواستی که از ۵۰ به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده ، هم اکنون در حال کارشناسی است.

سالاروند به توان اندک نقدینگی سرمایه گذاران هم اشاره می کند و می گوید: تامین آب، گار و برق این طرح هم از تعهدات دولت بود که در زمان سه استاندار قبلی طرح، در تعهد استان بود که محقق نشد و سرمایه گذاران مجبور شدند برای تامین برق مجموعه، از چهار کیلومتری خط تولید نسبت به نصب دکل اقدام کنند.

فجر ۱۴۰۱ و روسفیدی سیمان ازنا از تحقق وعده ها

به گفته سالاروند با پیگیری های استاندار لرستان، درخواست تسهیلات مورد نیاز در مسیر خوبی است و بدون شک فاز نخست این طرح بزرگ تا دهه فجر بهره برداری می شود.

وی افزود: در فاز نخست، مواد خام به " کلینکر" ( سیمان آسیاب نشده) تبدیل می شود که ظرفیت تولید روزانه این بخش به سیمان حدود هزار تن پیش بینی شده است.

به گفته وی وضعیت فروش سیمان سفید در حوزه خلیج فارس مطلوب و کشورهای حاشیه خواهان این محصول ایران هستند همچنین با توجه به عبور راه آهن سراسری تهران – جنوب از لرستان، امکان بارگیری و صادرات این محصول بسیار راحت تر می شود.

وی ظرفیت صادرات سیمان سفید به خارج از کشور را ۱۰۰ هزار تن در سال پیش بینی کرد و اظهار داشت: ۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون به عنوان سرمایه گذاری کلی در این طرح هزینه شده و تاکنون آورده سهامداران به قیمت روز ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

عدم تامین نقدینگی، ضربه بزرگ بخش تولید

این سرمایه گذار صنعتی عدم تامین به موقع نقدینگی را عامل بروز خسارت جبران ناپذیر در بخش تولید می داند و معتقد است: مسایل بیمه و مالیاتی و همچنین برخی سخت گیری های بانکی به ضرر این بخش پرزحمت تمام می شود.

سالاروند افزود: ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش طی سفر پارسال رییس جمهور به استان برای سفید ازنا مصوب شده که پیگیری این رقم با حمایت استاندار در دستور کار است.

وی خدمت به منطقه محروم و کمتر توسعه یافته لرستان را اولویت سرمایه گذاران سیمان سفید ازنا برشمرد و بیان کرد: در حال اضر اعتبار لازم برای خرید میلگرد و ورق برای نصب تجهیزات خریداری شده وجود ندارد که با تخصیص تسهیلات مصوب ، این عمل انجام و طرح، وارد فاز بهره برداری می شود.

سیمان سفید ازنا، طرحی شاخص و اثرگذار

بنابرا اعلام اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، سیمان سفید ازنا یک طرح شاخص و اثرگذار در اقتصاد و اشتغال لرستان است که سرمایه ثابت آن معادل ۲ هزار و ۸۷۰ میلیون ریال و ۱۶.۸ میلیون دلار می باشد.

این طرح در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار ایجاد شده و تاکنون تمامی ۱۶.۸ میلیون دلار سرمایه ارزی آن انجام و از سرمایه گذاری ریالی ان نیز یکهزار و ۴۷۰ میلیارد ریال محقق شده است و از طرح های اولویت دار برای بهره برداری در سال جاری می باشد که پیگیری های لازم از جانب مدیریت ارشد اجرایی و سازمان صمت در این راستا انجام می شود.

۱۰۰ درصد ماشین آلات خارجی طرح خریداری و تجهیزات ساخت داخل نیز ساخته و به سایت کارخانه منتقل شده اند و طرح با پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصد فعال می باشد که درصورت تامین منابع ریالی فاز اول، تا پایان امسال بهره برداری می شود.