فرماندار بروجرد: اجرای طرح گردشگری عشایر باعث رونق اقتصادی می‌شود

شناسه خبر : ۱۱۳۸۱۱ یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۰

بروجرد - معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت: اجرای طرح گردشگری عشایر باعث رونق اقتصادی می‌شود، زیرا سبک زندگی عشایری برای همه اقشار جامعه جذاب و دیدنی است.

به گزارش خبرنگار موج خبر مجید منعمی روز یکشنبه در اولین جلسه شورای عشایری شهرستان بروجرد که در منطقه عشایری کولیدر شهرستان بروجرد و در زیر سیاه چادر برگزار شد، افزود: امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نکاتی درباره عشایر عنوان کردند که به اهمیت وجود این قشر از جامعه تاکید دارد.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند عشایر ذخایر انقلاب هستند و امور عشایر باید ویژه بررسی شود، بهبود شرایط عشایر باید پیگیری شود، لذا آمار گیری دقیق خانوارهای عشایری صورت بگیرد.

فرماندار بروجرد گفت: در آماری که مسوولان از خانوارهای عشایری در شهرستان بروجرد ارائه کردند یک تناقض وجود داشت زیرا اگر بخواهیم خدمت رسانی کنیم باید آمار دقیق داشته باشیم.

منعمی افزود: برای بهبود بهداشت و درمان باید جلساتی بین امور عشایر و شبکه و بهداشت و دامپزشکی تشکیل شود و برنامه ریزی شود، تا خدمات پزشکی برای عشایر و خدمات دامپزشکی برای دام های آنان به موقع انجام شود.
وی اظهار داشت: تولیدات عشایری چه در زمینه دامی و صنایع دستی باید در یک مکان مشخص به عنوان تولیدات عشایری عرضه شود، که این موضوع باعث اتصال فرهنگ عشایر به سایر اقشار جامعه می شود.
وی بیان کرد: آموزش های لازم برای رونق گردشگری عشایری با همکاری فنی و حرفه ای و ارگان‌های مرتبط انجام شود، اداره امور عشایرشهرستان باید مشکلات عشایر بروجرد را جمع بندی و به دستگاه‌ها اطلاع رسانی کند و همه دستگاه‌ها نیز موظف هستند با رویکرد رفع مشکلات عشایری اقدام کنند تا عشایر طعم شیرین خدمات در دولت انقلابی را درک کند.

مسو ل امور عشایری بروجرد گفت: ۷۰۰ خانوار عشایری در شهرستان بروجرد وجود دارد.

محمد مصطفی نژاد افزود: عشایر شهرستان بروجرد ۵۰ هزار راس دام دارند که در کوه‌های گرین، ونایی، ورکوه و کولیدر و بخش های دیگر مستقر هستند.

وی اظهار داشت: امسال ۲ میلیارد تومان برای پروژه های بهسازی محورهای عشایری اختصاص داده شده که در حال انجام است.

وی با اشاره به اعطای تسهیلات بانکی برای عشایر گفت: سال گذشته ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی به ۱۸ خانوار عشایری داده شده است.

مسوول امور عشایری شهرستان بروجرد گفت: یک شرکت تعاونی عشایری در شهرستان بروجرد تشکیل شده و در این راستا یک میلیارد تومان نهاده دامی بین عشایر توزیع شده است.

رییس ادراه منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: یک هزارو ۳۰۰ خانوار عشایری به صورت سیار و غیر سیار در شهرستان وجود دارد، که با توجه به خشکسالی باید اعتبارات ویژه برای جامعه عشایری برای تامین علوفه و نهاده های دامی اختصاص داده شود.
امیر ثقلینی افزود: منابع طبیعی چهار آبشخور آب دام برای عشایر ایجاد کرده است و چهار هزار هکتار از مراتع توسط عشایر منطقه قرق شده تا پوشش گیاهی آن حفظ شود.
وی اظهار داشت: همچنین با کمک عشایر بذر پاشی مراتع برای تامین پوشش گیاهی هر ساله انجام می شود.

رییس امور توزیع برق بروجرد گفت: همه مناطق عشایری شهرستان بروجرد از نعمت برق برخوردار هستند.
محمد علی خسروی افزود: منطقه عشایری کولیدر با توجه به توزیع امکانات می تواند به منطقه گردشگری تبدیل شود، زیرا امکانات و زیر ساخت ها در این منطقه وجود دارد.
رییس مرکز بهداشت شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: ۷۰۰ خانوار عشایری شهرستان بروجرد در سامانه سیب وزرات بهداشت ثبت نام شده اند.

شهرام ممدوحی افزود: مرکز بهداشت شهرستان بروجرد به طور مستمر انجام مراقبت از بانوان باردار، انجام واکسیناسیون کرونا و واکسیناسیون کودکان در مناطق عشایری را انجام می دهد.
وی اظهار داشت: از بیماری شایع در بین عشایر می توان به حیوان گزیدگی و تب مالت اشاره کرد، تیم سلامت هر ۶ ماه یک بار با پزشک به مناطق عشایری مراجعه معاینات را انجام می دهند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بروجرد گفت: ۱۱ میلیارد تومان برای آسفالت و زیرسازی جاده عشایری منطقه کولیدر اختصاص داده شده که تا چند ماه دیگر به پایان خواهد رسید.
امین گودرزی افزود: راهداری آمادگی دارد تا راه‌های عشایری را هموار و در دسترس قرار دهد.

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بروجرد گفت: گردشگری عشایری یکی از جاذبه های مهم و با رونق اقتصادی است، در شهرستان تاکنون محقق نشده ولی در سال جدید با هماهنگی امور عشایر شهرستان برنامه ریزی می شود.

حجت اله یار محمدی افزود: برای رونق گردشگری باید راه دسترسی و امنیت منطقه عشایری تامین شود، دست بافت های عشایری در کنار سایر تولیدات می تواند به رونق کسب و کار عشایری کمک کند.

رییس جهاد کشاورزی بروجرد گفت: برای اسکان عشایر شهرستان بروجرد باید یک سایت در نظر گرفته شود تا بتوانیم خدمات بهتری به عشایر ارائه دهیم.

جواد گودرزی افزود: در بحث توزیع ارزاق عمومی نیز سهمیه عشایر محفوظ است و در اختیارشان قرار می گیرد، در بحث تولیدات دامی که مهمترین تولیدات عشایر است تولیدات کشاورزی نیز می تواند انجام شود.
رییس شبکه دامپزشکی بروجرد گفت: واکسیناسیون دام های عشایری به صورت مستمر انجام می شود و بیماری های دام نیز رصد می شود.
علی جباری افزود: آبله گوسفندی یکی از بیماری های شایع است که با جا به جایی عشایر ایجاد شده که مبارزه با این بیماری انجام شده است.
وی اظهار داشت: بیماری تب مالت نیز از بیماری های شایع است که واکسیناسیون انجام شده است، بخش عمده واکسن ها برای دام ها در بخش خصوصی تامین می شود، و این موضوع باعث نگرانی عشایر است.
رییس شرکت نفت بروجرد گفت: یک هزار و ۷۰۰ خانوار روستایی و عشایری شهرستان بروجرد از نفت و گاز مایع استفاده می کنند.
یاراحمدی افزود: برای تحویل سوخت به عشایر هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، برای فصل سرد نیز سوخت ذخیره سازی شده است.

رییس اداره محیط زیست بروجرد گفت: عشایر با محیط زیست همکاری خوبی دارند، تاکنون پرونده ای از شکار و صید ممنوع برای عشایر تشکیل نشده است.

مسعوده سعادت فر افزود: عشایر شهرستان بروجرد حافظ محیط زیست هستند و در بسیاری از مواقع با شکارچیان غیر مجاز نیز مقابله می کنند.