کمپ‌های ترک اعتیاد نیازمند ساماندهی

شناسه خبر : ۱۰۹۷۳۶ دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۴۰

خرم‌آباد - محسن قاسمی قهرمان پیشین کشتی آسیا ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ براثر عوارض ناشی از ضرب و شتم در یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد بروجرد به کما رفت و هفته گذشته جان باخت که این اتفاق تلخ، ضرورت ساماندهی این مراکز را دوچندان کرده است.

محسن قاسمی قهرمان پیشین آسیا ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ در حالیکه برای ترک اعتیاد در یکی از کمپ‌های بروجرد حضور داشت در اقدامی عجیب مورد ضرب و شتم قرار می گیرد و دچار آسیب‌دیدگی می گردد و به کما می رود.

قاسمی که دارای چندین عنوان آسیایی در کشتی فرنگی  و دارنده مدال طلای آسیا بود سرانجام پس از حدود ۲ سال کما، در سن ۳۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

مرگ این قهرمان پیشین آسیا و ملی پوش بروجردی با ضرب و شتم در یکی از کمپ ترک اعتیاد بهانه ای است تا به بررسی کمپ های غیرمجاز که در حقیقت بازداشتگاه های موقت هستند بپردازیم.

 اعتیاد، یکی از بزرگترین معضلات دنیای معاصر است که عده ای از آن به عنوان هیولای بزرگ زندگی بشری یاد می کنند، یکی از پیچیده ترین معضلات اجتماعی که آثار ناگواری را در حوزه های روانی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بوجود آورده و متلاشی شدن شخصیت فردی، نابودی نهاد خانواده، افزایش انواع آسیب‌ها و جرایم اجتماعی، کاهش بازدهی کاری و شغلی، افزایش بیکاری، سرباری جامعه و بی هویتی اجتماعی از پیامدهای این پدیده است.

 ازسال ۸۵ در کشورمان برای رفع این معضل، کمپ درمانی یا کانون‌هایی برای ترک اعتیاد، تاسیس و راه اندازی شده اند که برخی از این مراکز به صورت اصولی با استفاده کارشناسان حرفه ای در درمان اعتیاد کارنامه خوبی داشته اند.

اما کمپ های غیرمجازی هم فعالیت دارند که هرساله قارچ گونه گسترش می یابند و با تابلوهای رنگارنگ با تبلیغات چشمگیر ترک اعتیاد بر دیوار ساختمان های فرسوده و قدیمی چشم ها را خیره ساخته و توجه هر رهگذری را به خود جلب می کنند.

آمارهای متفاوتی از فعالیت کمپ های غیر مجاز در لرستان توسط نهادهای مسئول ارائه می شود و آنچه موجب نگرانی شده فعالیت غیرمجاز دهها مرکز ترک اعتیاد بدون شناسنامه در سطح استان است.

اعتیاد یک ناخوشی چند عاملی است که جسم، عواطف، روحیات و روابط را در بر می‌گیرد و ترک اعتیاد نیز مستلزم یک سری اقدامات روانشناختی، روانکاوی و روان‌درمانی است تا تحولات عمیقی در معتاد پدید آید که برخی  کمپ های غیرمجاز با این فعالیت ها بیگانه اند.

آنچه نگرانی از فعالیت برخی مراکز غیرمجاز را حساس می کند شیوه رفتاری و درمانی، بکارگیری روش های غیرقابل تصور ترک، رفتارهای نامتعارف و حتی غیرانسانی در برخی از این کمپ ها و انتشار خبرهای  ناگوار از این مراکز، ماجرای غم انگیزی است که ضرورت ساماندهی آنها را گوشزد می کند.

 کمپ های درمانی ترک اعتیاد بر اساس قوانین و مقررات می بایست دارای مجوز فعالیت، مرکز مسوول فنی، مددکار، پزشک و امکانات مورد نیاز درمانی دیگر باشند و پروتکل درمانی را نیز رعایت کنند اما عده ای این کمپ ها را  فقط منبع درآمدی برای خود می دانند. 

برخی کمپ های ترک اعتیاد غیر مجاز در حقیقت بازداشتگاه های موقتی هستند که معتادان بیمار را با کمترین امکانات بهداشتی درمانی و حتی غذایی در یک چهاردیواری نگهداری می کنند و ماموران این مراکز سعی دارند با خشونت، طعنه، سرزنش و استفاده از الفاظی، معتاد بیمار را نجات دهند و به زندگی برگردانند.

بدرفتاری، شلاق، غل و زنجیر کشیدن، کتک کاری شدید، ریختن  آب سرد و بی حرمتی به کرامت انسانی، گوشه‌هایی از واقعیات تلخ غم انگیزی است که توسط مراجعان به این مراکز مطرح می گردد.

معتادان مجرم نیستند بلکه قربانی شرایط نابسامان جامعه هستند و اعتیاد در یک رویکرد واقع گرایانه بیماری خطرناکی است که گویای ضعف و ناتوانی سیستم فرهنگی، پیشگیری، بهداشتی و درمانی جامعه است که این شرایط  ضرورت برخورد علمی و ساماندهی کمپ های ترک اعتیاد را در استان می طلبد.

به هر روی مرگ قهرمان پیشین کشتی آسیا تلنگری به مسئولان است که عملکرد کمپ های ترک اعتیاد را مورد واکاوی قرار دهند تا از وقوع حوادث احتمالی و قربانی شدن جسم و روح انسان ها جلوگیری نمایند.

علی معظمی گودرزی خبرنگار موج خبر لرستان