درج قیمت تولیدکننده برای برخی کالاهای تولیدی لرستان اجباری شد

شناسه خبر : ۱۰۹۶۶۲ شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۹

خرم‌آباد -  رییس سازمان صنعت، معدن و وتجارت لرستان گفت: درج قیمت تولید کننده روی کالاهای تولیدی برای ۱۲ گروه و یکهزار و ۷۰۰ قلم در مراحل مختلف انجام می شود که با اجرای فاز دوم آن، برای برخی تولیدکننده های استان اجباری شده است.

"بهزاد منصوری" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این راستا درج قیمت تولید کننده وظیفه واحد تولیدی است و بعد از آن بر اساس جداول مربوطه، درصد سود قانونی شامل نرخ عمده فروش، خرده فروش و هزینه های لجستیک مانند حمل و نقل و انبارداری به آن اضافه و قیمت مصرف کننده تعیین می شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ محصولی خارج از این روند حق توزیع ندارد تصریح کرد: این فرآیند باید ابتدا از طریق تولیدکننده ها اعمال شود.

منصوری بیان کرد: باتوجه به اجرای مرحله ای این طرح برای کالاهای مختلف، برخی تولیدکننده های استان موظف شده اند از این پس قیمت تولیدکننده را درج کنند و در مراحل بعدی برای سایر تولیدکنندگان نیز الزامی خواهد شد.

وی بیان کرد: حُسن اجرای این طرح از طریق سامانه جامع رصد و پیگیری و میزان موجودی انبار واحدهای تولیدی، توزیع کننده و عرضه کالا در سطح بازار بررسی می شود.

منصوری اظهار داشت: قرار است ۱۲ گروه و حدود یکهزار و ۷۰۰ کالا با این رویکرد عرضه شوند و در نهایت شفافیت بازار از حیث قیمت رصد می شود.

وی گفت: بعد از درج قیمت کارخانه بر روی محصولات، عمده یا خرده فروشی ها ملزم هستند با احتساب سود مجاز که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده برای هر رسته مصوب و ابلاغ کرده است، سود خود را دریافت کنند که اجرای این طرح علاوه بر شفاف سازی قیمت ها نقش مهمی در کوتاه کردن دست دلالان دارد.

گفتنی است معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چهارشنبه هفته گذشته گفت: بخشنامه درج قیمت تولیدکننده به‌منظور شفاف‌سازی قیمت‌ها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار به همه انجمن‌های صنایع غذایی و کنسروسازی، سلولزی، بهداشتی و آرایشی، کارخانجات، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی و لنت ترمز ابلاغ شد.

عباس تابش در بخشنامه ای خطاب به روسای کانون صنایع غذایی، صنایع سلولزی بهداشتی، صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، کارخانجات و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، صنایع کنسرو سازی، تولید لنت ترمز و کلاچ و همچنین پالایشگاه‌های روغن‌سازی، دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده را ابلاغ کرد.

بر طبق این بخشنامه، همه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی، به منظور جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف هستند نسبت به درج قیمت تولیدکننده/واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی - وارداتی با احتساب مالیات ارزش افزوده است، اقدام کنند.

در بخشنامه صادره از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح شده است خرده فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه های مصوب اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج کنند.

اطلاع‌رسانی و آگاه سازی شبکه های توزیع و مصرف کنندگان مرتبط در این خصوص از سوی واحدهای تولیدی/ وارداتی از دیگر موارد مورد تأکید در این بخشنامه است.

این تصمیم با تاکید وزیر صنعت ،معدن وتجارت اتخاذ شده و به منظور شفاف سازی قیمت، تولید کننده باید بر روی کالاهای تولیدی خود، قیمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاه ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده هستند.

هدف از اجرای این طرح علاوه بر مقابله با گرانفروشی و ایجاد شفافیت در نظام توزیع ، ایجاد رقابت در بازار ، تعدیل و واقعی نمودن قیمتها و اصلاح نظام توزیع کالا است.

ضمناً درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره مندی از نرخ‌های رقابتی برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت های طرح مذکور خواهد بود.

لازم به ذکر است؛ در فاز اول اجرای این طرح، انواع آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ ۲۷ آذرماه و انواع پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ ۴ دی‌ماه سال جاری نیز مکلف به درج قیمت تولیدکننده بوده‌اند.