وضعیت لرستان پس از بارش‌های اخیر/ از امدادرسانی به در راه‌ماندگان تا خودنمایی ضعف‌های زیرساختی!

شناسه خبر : ۱۰۹۶۵۲ شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۳:۰۰

از شب گذشته با ورود سامانه بارشی به لرستان، شاهد بارش باران و برف در سراسر استان هستیم، بارندگی‌هایی که در برخی نقاط از میانگین بارش بالایی برخوردار بوده و موجب خسارت به برخی زیرساخت‌ها شده است.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، از شب گذشته با ورود سامانه بارشی به لرستان، شاهد بارش باران و برف در سراسر استان هستیم، بارندگی‌هایی که در برخی نقاط از میانگین بارش بالایی برخوردار بوده و موجب خسارت به برخی زیرساخت‌ها شده است.

ساعاتی پیش بر اساس اعلام راهداری عنوان شد که آزادراه خرم‌زال به دلیل ریزش کوه تا اطلاع ثانوی مسدود شده   امکان تردد در این محور وجود ندارد.

اگرچه عوامل راهداری از ساعات نخست بارندگی در محورهای استان فعال هستند، اما برای دفعات مکرر است که ریزش کوه در محور آزادراه خرم‌آباد- پل زال موجب انسداد مسیر می‌شود، آزادراهی که با صرف هزینه‌های بسیار اما گویی دیواره‌های اطراف آن از استحکام و ایمنی لازم برخوردار نیست و هر بار با کوچکترین بارندگی تردد در این محور قطع می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر جریان آب‌های سطحی در سطح معابر شهرها و روستاهای استان است، در اغلب نقاط آبگرفتی مسیل‌ها و روان‌آب‌ها را شاهد هستیم، سطح ارتفاع بارندگی در برخی نقاط همچون آزادراه به گفته شاهدان تا یک متر هم رسیده و موجب آسیب به برخی زیرساخت‌ها شده است.

 

 

طغیان رودخانه‌ها از جمله خرم‌رود با ادامه بارش‌های پیش‌رو دور از انتظار نخواهد بود و باید دید در ساعات آینده تردد در محورهای مسدود شده برقرار خواهد شد.

 

میانگین ۱۸ میلی متر بارندگی در لرستان

زینب اکبری، معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی در خصوص آخرین وضعیت فعالیت سامانه بارشی در لرستان به فارس گفت: از شب گذشته و پیرو هشدار صادره از مرکز پیش‌بینی استان، با توجه به ورود موج اول سامانه بارشی به آسمان لرستان، تا این لحظه برای همه شهرهای استان علاوه بر ابرناکی و وزش باد شدید، شاهد بارندگی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از نقاط مقدار قابل توجهی از بارندگی گزارش شده، به نحوی که تا این لحظه مقدار بارش‌ها در خرم‌آباد ۲۱ میلی‌متر، بروجرد ۶ میلی‌متر، الیگودرز ۲۱ میلی‌متر، کوهدشت ۱۱ میلی‌متر، پلدختر ۷ میلی‌متر، دورود ۳۳ میلی‌متر، الشتر ۹ میلی‌متر، نورآباد ۱۰ میلب‌متر، ازنا ۲۰ میلی‌متر، رومشکان ۵ میلی‌متر، سراب دوره ۱۴ میلی‌متر و شول آباد ۳۲ میلی‌متر بارندگی گزارش شده است.

اکبری، میانگین بارش‌ها در سطح استان را ۱۸ میلی‌متر عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر از شهرهای ازنا و الیگودرز گزارش برف را داریم، همچنین برای گردنه‌های مواسلاتی شرق و جنوب شرقی نیز بارش برف گزارش شده است.

استمرار بارش باران و برف

وی با بیان اینکه موج نخست این سامانه بارشی به تدریج در حال عبور از منطقه است، گفت: اما کماکان انتظار داریم تا ساعاتی دیگر بارش‌هایی را به شکل رگباری داشته باشیم، برای نیمه شرقی استان به ویژه گردنه‌ها و جاده‌های کوهستان شاهد برف شویم.

کارشناس هواشناسی ادامه داد: طی روزهای شنبه و یکشنبه با توجه به گذر امواج کوتاه و رطوبت حاکم بر منطقه، بارش‌هایی را غالبا به شکل رگباری و پراکنده انتظار داریم.

ورود سامانه بارشی موج دوم به آسمان لرستان از دوشنبه ظهر

اکبری از ورود سامانه بارشی موج دوم به آسمان لرستان از دوشنبه ظهر خبر و ادامه داد: با توجه به اینکه موج دوم بیشتر با هوای سرد همراه است، انتظار داریم بارش برف را در بازه زمانی دوشنبه تا سه شنبه هفته جاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هشدارهای لازم طی دو روز گذشته به دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان داده شده بود، افزود: اگرچه ما انتظار آبگرفتگی را داشتیم اما در منطقه پاعلم مخاطره‌آمیز گزارش شده است.

 

 آخرین وضعیت تردد در محورهای لرستان

مدیر کل مدیریت بحران لرستان نیز در خصوص آخرین وضعیت محورهای استان به فارس گفت: در حال حاضر محور خرم‌آباد- پلدختر و بالعکس تا اطلاع ثانوی مسدود است.

 محمود پازوکی بیان داشت: تردد در دیگر محورها برقرار بوده و مشکلی در تین زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به بارندگی در سطح اغلب نقاط استان، از بارش برف در شهرهای ازنا و الیگودرز خبر داد.

پازوکی با بیان اینکه گزارش انسداد از  هیچ راه روستایی تا این لحظه گزارش نشده، گفت: عوامل راهداری در سطح محورها آماده باش هستند تا در صوزت نیاز اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان بیان داشت: آماده‌باش نیروها تا پایان یافتن بارندگی ادامه دارد.

 

 فعالیت ۲۲ اکیپ امداد و نجات در سراسر محورهای استان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان نیز با اشاره به فعالیت ۲۲ اکیپ مستقر در سراسر محورهای استان به فارس گفت: با شروع بارش‌ها نیروهای امدادی در سراسر استان حضور پیدا کردند.

صارم رضایی از امدادرسانی به در راه‌ماندگان محورهای ازنا، الیگودرز و نورآباد خبر و ادامه داد: مسیر در گردنه‌های گله‌بادوش، شیخان و بزنوید الیگودرز بسته است و عوامل راهداری در حال بازگشایی مسیر هستند.

وی بیان داشت: مرکز کنترل عملیات و تیم‌های امدادی هلال احمر در حال آماده‌باش هستند، نیروهای امدادی نیز در سطح جاده‌ها در حال هدایت خودروها به مسیرهای امن هستند.

انتهای پیام/