سازمان جهانی بهداشت اهدای واکسن به کشورهای نیازمند را ناکافی خواند

شناسه خبر : ۱۰۸۱۵۳ دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۳:۳۳

تهران- ایرنا- ماریا ون کرخوف مسئول فنی کرونا سازمان جهانی بهداشت یکشنبه شب گفت: واکسن کرونا که برخی کشورها از جمله ایالات متحده اهدا کرده، کافی نیست و کمک کشورهای تولیدکننده برای تامین واکسن به کشورهای کم درآمد باید افزایش یابد.

به گزارش موج خبر، ون کرخوف در مصاحبه با شبکه سی بی اس در پاسخ به این این که به نظر می رسد برنامه کواوکس سازمان جهانی بهداشت برای ارائه واکسن به کشورهای کم درآمد شکست خورده است، اظهار کرد :اهدا و توزیع واکسن در کشورهای فقیر و نیازمند به میزان تولید موردنیاز و داشتن قرارداد با شرکت‌های تولیدکننده ارتباط و بستگی دارد.

وی در پاسخ  به پرسش مجری شبکه سی بی اس درباره کمک آمریکا برای گسترش واکسیناسیون کرونا در آفریقا گفت: خوب، صادقانه بگویم، این کافی نیست و ما به کمک های بیشتری نیاز داریم.

کرخوف تاکید کرد: ما از کمک کشورها سپاسگزاریم، اما به اهدای واکسن بیشتر از سوی کشورهای مختلف نیاز داریم، ما به اندازه کافی واکسن نداریم.

سازمان جهانی بهداشت بارها  اعلام کرده است که واکسن کرونا همچنان در کشورهای فقیر در دسترس نیست؛ هشداری که بر ادامه بی عدالتی در توزیع واکسن در سایه بی توجهی کشورهای ثروتمند تاکید دارد؛ کشورهایی که ۸۱ درصد این داروی  حیاتی را در انحصار خود دارند.

با گذشت یک سال از برنامه توزیع  واکسن تحت پوشش کوواکس، تدروس ادهانوم دبیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت که کشورهای فقیر هنوز به واکسن دسترسی ندارند.

ادناهوم تاکنون بارها بی عدالتی در توزیع واکسن را محکوم کرده و از کشورهای ثروتمند خواسته امکان دسترسی به دزهایی از واکسن را برای ایمن سازی کادر درمان در کشورهایی با درآمد پایین فراهم کنند.