ضرورت نظارت و کنترل‌ دقیق بر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی

شناسه خبر : ۱۰۸۱۳۵ یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۸

مسئول عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی لرستان بر ضرورت نظارت و کنترل‌ دقیق بر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در راستای حفظ ارزش‌ها و نظام خانواده تاکید کرد.

به گزارش موج خبر، حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مازندرانی در همایش فعالان کاربران شبکه‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی لرستان اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی، نقش پررنگی در دنیای امروز دارند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، فضای مجازی بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد و در سطح کشورها و حتی بین المللی تأثیرگذارند و به همین دلیل در حال گسترش هستند و در آینده قطعاً نقش بیشتر و مهم‌تری را در زندگی ایفا خواهند کرد.

وی افزود: استفاده از شبکه اجتماعی و فضای مجازی و برخی سایت‌ها که امروزه باعث تعامل افراد شده، اگر کنترل شده و با شناخت باشد، تأثیرات بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت و سبب تقویت ارتباطات می‌شود.

مسئول عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی لرستان بیان داشت: نقش شبکه‌های اجتماعی نقشی غیرقابل انکار، مهم و تأثیرگذار در دنیای امروز به ویژه در دنیای دیجیتال است اگر شبکه‌های اجتماعی با مدیریت، نظارت و کنترل داخلی در کشور با شرایط فرهنگی و بومی خودمان راه اندازی شود، به مراتب می‌تواند مفیدتر و تأثیرگذارتر از شبکه‌های اجتماعی غیربومی باشد، اکنون بسیاری از مباحثی که در فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام و… مطرح و نمایش داده می‌شود، با فرهنگ دینی، اسلامی و ایرانی ما هم خوانی ندارد.

حجت الاسلام حسینی مازندرانی با بیان اینکه تا زمانی که فضای مجازی را نشناخته و نظارتی وجود نداشته باشد، تهدید است و هرگاه که آن را مطالعه و نظارت کردیم به فرصت تبدیل می‌شود عنوان کرد: یقیناً باید کنترل‌های دقیق و موشکافانه ای در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشد که صد البته معنی نظارت به معنای محدود کردن آزادی نیست، بلکه تحقق این امر به مفهوم حفظ حریم و مرزهای آزادی است.

وی گفت: وقتی آزادی، نامشروط و نامحدود فرض شود، باید فاتحه آزادی را خواند، چرا که در غیر این صورت، تجاوز و نا امنی و اباحه گری شکل خواهد گرفت و چنانچه افراد یک جامعه بخواهند تحت عنوان آزادی، هر اقدامی انجام دهند و هر کلامی را بر زبان برانند، نقطه مقابل آن در نا امنی فیزیکی و اخلاقی سر بر می‌آورد.

مسئول عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به فضای مجازی و نارضایتی خانواده‌ها اشاره و ادامه داد: آنچه در خانواده به عنوان پایه اصلی اجتماع، اهمیت فراوانی دارد توجه به ارزش‌ها است، ورود تکنولوژی در خانواده‌ها نباید ارزش‌های اجتماعی را تحت الشعاع قرار دهد و موجب تغییرات در رفتار و گفتمان نسل جوان ایرانی به شکل فرهنگ غربی شود.

حجت الاسلام حسینی مازندرانی گفت: سرد شدن ارتباط‌های عاطفی و نارضایتی‌ها از زندگی خانوادگی از جمله مواردی است که منشأ شکست در زندگی جوانان به شمار می‌آید و یکی از زمینه‌های اصلی در بروز چنین مشکلاتی، فضای بی در و پیکر مجازی و اجتماعی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تعارض ارزش‌ها در شبکه اجتماعی و فضای مجازی اشاره کرد و افزود: یکی از چالش‌های فراروی فرهنگ‌ها، تحت تأثیر قرار گرفتن ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی است، چون اساساً ورود فضای مجازی همراه با ارزش‌های غربی، چالش‌های جدیدی را در کشورهای دیگر به وجود آورده است و از آن جایی که برخی از عناصر موجود در این فضا با فرهنگ خودی و ارزش‌های اسلامی ایرانی مغایر است، این فضای مجازی می‌تواند آسیب‌های فراوانی را به همراه داشته باشد، برای نمونه، ورود فضای مجازی در حوزه خانواده اگر مدیریت صحیح صورت نگیرد موجب تغییر نظام ارزشی در خانواده‌ها می‌شود و در یک مطالعه تجربی آمده که استفاده جوانان از فضای مجازی، به کاهش ارزش‌های خانواده انجامیده است.

مسئول عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی لرستان گفت: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر برای روشن شدن اهمیت فضای مجازی و اثرات آن بر زندگی فردی و اجتماعی تأکیدات زیادی داشته اند بارها از نا امن بودن این فضا توسط دشمنان سخن گفته اند و از آن به میدان قتل‌عام جوانان نام کرده اند.

حجت الاسلام حسینی مازندرانی از ارتباط و تعامل بسیار خوب کاربران فضای مجازی و اجتماعی با نیروی انتظامی لرستان صمیمانه تقدیر و تشکر کرد.