کشورهای اسلامی در برابر دنیای غرب منفعل نباشند

شناسه خبر : ۱۰۸۱۱۹ یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۳۶

قم - مدیرحوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اینکه کشورهای اسلامی عزت‌مندانه برای سرافرازی اسلام قدم بردارند گفت: در برابر دنیای غرب نه منفعل عمل کنند و نه از طرفی کارهای تند و افراطی انجام دهند این منطق‌ اسلام، و انقلاب اسلامی نیز داعیه‌دار آن است.

به گزارش شنبه شب مرکز خبر حوزه، آیت‌ الله علیرضا اعرافی در دیدار اعضای اتحادیه علمای جعفری ترکیه موسوم به جابر، سفر علمای ترکیه و دیدارشان را مایه خیر و برکت دانست و اظهار داشت: خدمات زینبیه و جابر به مسلمانان جهان بسیار ستودنی و مایه افتخار است، مسجد زینبیه می‌تواند قطب فعالیت‌های دینی و فرهنگی نه تنها در کشور ترکیه، بلکه برای منطقه باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه، در ادامه با تاکید بر این‌که امت اسلام با مشکل‌های فراوانی دست و پنجه نرم می کند خاطرنشان کرد: پراکندگی امت اسلام و دوری از یکدیگر، بزرگترین دردی است که امت اسلام را گرفتار کرده، برغم تمام ظرفیت‌های عظیم در جهان اسلام، شاهد پراکندگی بوده، مسلمانان از جایگاه علمی، فناوری، سیاست و فرهنگ در خور توجهشان دور نگه داشته شده‌اند.

وی به نقش بزرگ ترکیه در دنیای اسلام اشاره کرد و بیان داشت: همه وظیفه داریم تا پیش از هر چیز به فکر عظمت امت اسلام اعم از همه نژادها، اقوام، فرهنگ‌ها باشیم، همه باید در اندیشه خویش عزت و عظمت اسلام و ارتقای جایگاه امت اسلامی در همه سطوح علمی، اقتصادی، فناوری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را مهم بدانیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه همچنین ابراز امیدواری کرد: مجموعه دوستان و علما این مسیر را طی کرده، دولت مردان کشورهای اسلامی نیز توجه جدی داشته باشند، چراکه همه زیر یک خیمه قرار داریم و باید برای عظمت اسلام و مسلمانان تلاش کنیم.

امام جمعه قم تاکید کرد: کشورهای اسلامی باید عزت‌مندانه برای سرافرازی اسلام قدم برداشته، در برابر دنیای غرب نه منفعل عمل کنند و نه از طرفی کارهای تند و افراطی انجام دهند، این منطقی است که اسلام به ما یاد داده، انقلاب اسلامی داعیه‌دار آن است.

آیت الله اعرافی بر اهمیت هم‌افزایی، همدلی و همبستگی در میان تمام مسلمانان تاکید کرد و بیان داشت: به عنوان روحانیت باید تلاش کنیم تا از نظر علمی و معنوی و اخلاقی الگوهای بزرگی را تربیت نماییم، جامعه ترکیه نیازمند علمای بزرگی است که در قلمروها و عرصه‌های مختلف سرآمد باشند، چرا که ترکیه سابقه تمدنی در تاریخ اسلام و نقش برجسته‌ای داشته، علمای بزرگ و تراز والایی را تربیت کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به سفر خود به ترکیه و بازدید از مراکز علمی و مجموعه‌های دانشگاهی این کشور اشاره کرد و با تاکید بر این که مجموعه‌های دینی باید ارتباط خود با مجموعه‌های دانشگاهی را توسعه دهند، خاطرنشان کرد: این ارتباط و حضور مدام علما و استادان دانشگاه، می‌تواند به دریچه‌ای مهم برای انعکاس معارف و اندیشه‌های تولیدی در سطوح مختلف اجتماعی تبدیل شود.

همچنین سید سجاد کاراکوش نیز به نمایندگی از علمای ترکیه گزارشی از مسجد زینبیه استانبول ارائه و بیان داشت: تاسیس مسجد زینبیه استانبول با آن گستره و وسعت بزرگی، با امکان‌های مردمی دنبال شده است.

وی با تاکید بر این‌که فعالیت‌های دینی، فرهنگی و کمک‌های خیریه‌ای علما بر محور مسجد دنبال می‌شود خاطرنشان کرد: جلسه‌های متعددی با علمای مناطق مختلف ترکیه برگزار شده است، هیات امنای مسجد زینبیه سفرهای منظمی برای دیدار با علما و فضلای ترکیه دارند.