دادگاه لبنان شکایت نخست وزیر سابق علیه قاضی البیطار را رد

شناسه خبر : ۱۰۷۷۸۸ جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۳۸

تهران- ایرنا- دادگاه عالی لبنان روز پنجشنبه شکایت حسان دیاب نخست وزیر پیشین و سه تن از وزیران سابق این کشور درباره رفتار طارق البیطار قاضی پرونده تحقیقات مربوط به انفجار بیروت (۱۴ مرداد ۱۳۹۹) را رد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از نزار صاغیه وکیل دادگستری اعلام کرد: شکایت های ماه گذشته باعث توقف تحقیقات به رهبری طارق البیطار شد و او همچنان قادر به ادامه تحقیقات نیست و باید منتظر صدور حکم جداگانه ای باشد.

دادگاه دعاوی ارایه شده از سوی حسان دیاب نخست وزیر و نهاد المنشوق، غازی زعیتر و علی حسن خلیل وزیران سابق علیه قاضی البیطار را رد کرد. آنان مدعی اند که البیطار در این تحقیقات مرتکب اشتباهات فاحش شده است.

تحقیقات در مورد پرونده انفجار بندر بیروت در شرایطی متوقف شده که بازپرس قضایی این پرونده با اتهامات مختلف روبه روست، که برجسته ترین آنها اظهارات اخیر سید "حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله، بود که وی را به جانبداری و سیاست بازی در برخورد با مقامات امنیتی و سیاستمداران مربوط به این پرونده متهم کرد.

در انفجار فاجعه بار بندر بیروت در ۴ اوت ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد ۹۹)، دست کم ۲۱۴ نفر کشته و بیش از ۶۵۰۰ نفر زخمی شدند. در همان زمان برخی مقامات لبنان به دلیل ذخیره مقدار زیادی نیترات آمونیوم بدون اقدامات حفاظتی متهم شدند که در تحقیقات بعدی معلوم شد که مقامات مختلف در سطوح سیاسی، امنیتی و قضایی از خطرات ذخیره این ماده آگاه بوده، اما نسبت به آن هشدار نداده اند.