گردشگری لرستان در پیچ‌و خم وعده‌ها/ حمایت‌ها از این صنعت کاغذی است

شناسه خبر : ۱۰۶۶۶۳ شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۳

صنعت توریسم و گردشگری یکی از این موارد است که طبق برنامه‌ریزی‌های قبل از ورود این غول ریزنقش پیش‌بینی می‌شد نقش چشم‌گیری در اقتصاد کشور داشته باشد اما به محض شیوع این بیماری تمام نقشه‌ها نقش بر آب شد.

موج خبر لرستان- سمیرا عزیزی، دو سال است که پاندمی کرونا در جهان نه تنها سلامت افراد بلکه تمام زندگی بشریت را تحت تاثیر قراره داده و خیلی از فعالیت‌ها مختل شده‌اند. 

صنعت توریسم و گردشگری یکی از این موارد است که طبق برنامه‌ریزی‌های قبل از ورود این غول ریزنقش پیش‌بینی می‌شد نقش چشم‌گیری در اقتصاد کشور داشته باشد اما به محض شیوع این بیماری تمام نقشه‌ها نقش بر آب شد.

حساسیت موضوع به قدری بود که ستاد ملی مقابله با کرونا، جهت حمایت ویژه از این بخش مصوباتی داشت اما طبق بررسی‌های به عمل آمده جدیت لازم برای پیگیری و اجرایی شدن آن‌ها وجود نداشت و رکودی عظیم بر این بخش حکم‌فرما شد.

اخیرا در رابطه با وضعیت گردشگری با وجود محدودیت‌های کرونایی، مطلبی توسط روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان داده شده که در ذیل آن آمده است: "با وجود مهمان ناخوانده ویروس منحوس کرونا در لرستان گردشگری در این استان زیبا همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد و جز در بازده زمانی وضعیت قرمز که ستاد ملی مبارزه با کرونا دستور تعطیلی عمومی مراکز اماکن تاریخی-تفریحی را صادر می‌کرد، این صنعت با وجود مشکلات بسیار ادامه داشت مسئولان صنعت گردشگری عقیده دارند که بیشترین خسارت را همین حوزه متحمل شده‌است. "

ادعایی که مدیرکل میراث فرهنگی نیز آن را رد نکرده و با اعلام آمار ۱۳ هزار نفری گردشگر در این ایام موید آن نیز بوده است!؟

 

اقامت ۱۳ هزار گردشگر در لرستان

در این خصوص سید امین قاسمی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از اقامت گردشگران در مراکز اقامتی در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: در طول یک‌سال اخیر در مراکز اقامتی استان شامل هتل، هتل آپارتمان، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و... استان ۱۳ هزار و ۵۶۶ گردشگر اقامت داشته‌اند.

وی یادآور شد: در همین مدت تعداد ۱۰۴ هزار و ۶۶۲ نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کرده‌اند.

تشکیل ۲۶ تیم نظارتی طی ایام کرونا در سطح لرستان

در ادامه اسکندر فلاحوند، معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی لرستان نیز از تشکیل ۲۶ تیم نظارتی در ایام کرونا در سطح استان خبر داده و می‌گوید: در روزهای محدودیت کرونایی ۲۶ هزار و ۵۳۰ مورد بازدید از اماکن عمومی سطح استان انجام پذیرفت که ۸ هزار و ۲۴۷ فقره مورد اخطار و تذکر واقع شدند.

وی افزود: در شرایط اعلام محدودیت ناشی از ویروس کرونا و وضعیت قرمز شهرهای استان، ۲ هزار و ۹۱۰ فقره مورد پلمب و تعطیلی قرار گرفت و جمعا طی این مدت ۲۱۰ فقره شکایت مورد بررسی قرار گرفت.

اما فعالین حوزه گردشگری صحبت‌هایی خلاف آمار و ارقام اداره میراث فرهنگی دارند و اذعان می‌کنند که با بی‌توجهی مسوولان امر و عدم حمایت آنان، این صنعت در لرستان به صورت کامل فلج شده است و آمار اعلامی را رد می‌کنند.

 


آمار گردشگران صحت ندارد

در همین خصوص امیرهوشنگ میر، رئیس هیئت مدیره شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افلاک پرواز خرم‌آباد اظهار کرد: هم‌اکنون تمامی تورهای داخلی و خارجی تعطیل هستند و حدود دو سال است که ویزای توریستی صادر نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت موجود باعث تعطیلی هتل‌ها نیز شده‌ است، افزود: متاسفانه اداره میراث فرهنگی برای کمک به فعالین حوزه گردشگری قرار بود یک بسته حمایتی به دفاتر بدهد که کار خاصی صورت نپذیرفت.

مالک آژانس هواپیمایی افلاک پرواز ادامه داد: تسهیلات کرونایی نیز داده نشد و تنها به چند ابلاغیه به ادارات مالیات و بیمه و بانک‌ها بسنده کردند که آن هم اجرایی نشد و کسی اهمیت نداد.

میر با گلایه از آمارهایی که در زمان کرونا برای صنعت گردشگری توسط اداره میراث فرهنگی اعلام شده است، گفت: این داده‌ها درست نیستند چراکه تورهای ورودی استان تعطیل و هتل‌ها نیز اجازه فعالیت نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه ما حتی اجازه برگزاری تورهای طبیعت‌گردی را نیز نداشته‌ایم، افزود: حتی در وضعیت زرد نیز مجاز به این کار نبودیم و اگر هم مقدور بود مردم به خاطر ترس از کرونا سفر نمی‌رفتند.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه توریست تعریف مشخصی دارد و کسی‌که با خودروی شخصی در پارک چادر و شب‌مانی دارد گردشگر محسوب نمی‌شود، اضافه کرد: احتمالا برای آمار ارائه شده افرادی که در پارک‌ها چادر می‌زنند را گردشگر حساب کرده‌اند وگرنه این آمار صحت ندارد.

میر از کاهش ۹۰ درصدی تورهای ورودی و خروجی در دو سال گذشته خبر داد و گفت: این آمار از دفاتر همکار در شهرهای مختلف به دست آمده است.

مالک آژانس هواپیمایی افلاک پرواز بیان کرد: اخیرا میراث فرهنگی اطلاعیه‌ای برای برگزاری تورهای گردشگری داده که افراد با اخذ کارت واکسن و تزریق دو دُز حق شرکت در این برنامه‌ها را دارند و این ابلاغیه به معنای آن است که تاکنون تورگردانی مجاز نبوده است.

وضعیت اسف‌بار ناشی کرونا هنوز هم وجود دارد و اگر حمایت جدی از صنعت گردشگری نشود حجم عظیمی به آمار بیکاران کشور افزوده می‌شود کمااینکه تاکنون نیز این‌گونه بوده است. انتظار می‌رود مسوولین حمایت‌های واقعی خود را از حوزه مذکور داشته باشند و این کمک‌ها به صورت محسوس و واقعی دیده شوند.

انتهای پیام/