حضور دانشجویان علمی کاربردی در دانشگاه از ۱۵ آبان ماه

شناسه خبر : ۱۰۶۵۷۹ چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۱

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به حضور دانشجویان در دانشگاه از ۱۵ آبان، از راه‌اندازی رشته‌های تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه به صورت محدود و پروژه محور خبر داد.

به گزارش خبرنگار موج خبر، محمدحسین امید امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در سخنانی با اشاره به اینکه با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، کلاس‌های درسی دانشگاه علمی کاربردی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری تشکیل می‌شود اظهار داشت: به دانشجویان، مدرسین و رؤسای مراکزی که تا امروز موفق به تزریق واکسن کرونا نشده‌اند، اعلام و توصیه کرده‌ایم که در این فرصت باقی مانده این کار را انجام دهند تا با خیال راحت در کلاس‌ها شرکت کنند.

تهیه طرح آمایش همه استان‌ها

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای بیانات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب، تلاش کرده که تکلیف خود را درست انجام دهد و برای کل کشور نیروهای مهارتی مورد نیاز را تربیت کند افزود: در این راستا طرح توسعه برای استان‌ها و مناطق مختلف کشور در نظر گرفتیم تا بر اساس آن نیرو تربیت کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان داشت: در یک کار بسیار با ارزش و فشرده که قابل استفاده برای همه دستگاه‌ها است و همچنین با توافق نامه‌ها با همه استانداران کشور، در یک سال اخیر طرح آمایش را نهایی کرده‌ایم.

امید با تاکید بر اینکه الان در همه استان‌های کشور می‌دانیم که در پنج سال آینده استان به چه سمت و سویی خواهد رفت گفت: بر اساس این طرح آمایش، توسعه مراکز علمی و کاربردی و همچنین دوره‌های علمی کاربردی مدنظر قرار خواهد گرفت.

تحصیل بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو در علمی کاربردی

وی با اشاره به اجرای طرح مأموریت گرایی در مراکز علمی کاربردی عنوان کرد: بر اساس این طرح، مأموریت‌های مراکز علمی کاربردی مشخص شده و بر اساس آنها فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: این امر کمک می‌کند که به صورت تخصصی دانشجویان را تربیت کنیم، وقتی بر اساس طرح آمایش است به این معنا است که زمینه‌های اشتغال در آن دیده شده و در این راستا به طور حتم دانش آموختگان ما راحت تر شغل پیدا می‌کنند، خودشان می‌توانند کارآفرینی کنند و نقشی در توسعه پایدار کشور داشته باشند.

امید بیان داشت: دوره تثبیت انقلاب تمام شده و دوره توسعه پایدار و ارتقای سطح کیفیت مردم در دستور کار است و این امر نیاز با ایجاد اشتغال امکان پذیر می‌شود.

وی با اشاره به پذیرش ۱۰۶ هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی طی امسال افزود: ممکن است تعدادی از اینها از حضور در دانشگاه منصرف شده باشند، با این اوصاف با این دانشجویان، تعداد دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر خواهد بود.

راه اندازی رشته‌های تحصیلات تکمیلی به صورت محدود

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در سال جاری حدود پنج هزار کد رشته محل داشتیم تصریح کرد: اینها بر اساس طرح مأموریت گرایی مشخص شده‌اند و هر سال در دانشگاه علمی کاربردی این پویایی وجود دارد که رشته‌هایی که جامعه به هر دلیلی از آنها استقبال نمی‌کند را حذف کند، هر سال بیش از ۱۰۰ رشته در دانشگاه حذف و بیش از ۱۰۰ رشته جدید جای آنها را می‌گیرد.

امید بیان داشت: در سال جاری ۸۰۰ کد رشته محل جدید داشتیم و این نشان دهنده پویایی دانشگاه و همچنین هماهنگی با نیازهای جامعه است، اجرای طرح آمایش در این زمینه به ما کمک بیشتری می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه ریزی برای داشتن رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: این امر به صورت محدود در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان داشت: این امر نیز به صورت پروژه محور در دستور کار است، نیازها به وزارت علوم اعلام شده و در حال مذاکره هستیم، امیدواریم به صورت خیلی محدود در این رابطه به جمع بندی برسیم، عمدتاً در این راستا نیز دوره‌هایی که ۱۰۰ درصد مهارتی و پروژه محور هستند را خواهیم داشت.

اجرای طرح «تا ثریا»

امید در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در ۱.۵ سال گذشته برای اینکه بتوانیم به توسعه اشتغال و تولید پایدار کمک کنیم، بیش از ۲۰۰ استارتاپ را برگزار کرده‌ایم گفت: از این رویدادهای شتابی، نزدیک به چهار هزار ایده برتر احصا شد.

وی بیان داشت: خیلی از اینها مورد حمایت قرار گرفته‌اند و توانسته‌اند سرمایه گذار پیدا کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: اخیراً نیز برای اولین بار رویداد «تا ثریا» را برگزار کردیم که در قالب آن مسیر نوآوری و فناوری محدودیت ندارد و باید همیشه به صورت سعودی حرکت کند، در این رویداد، تمام چهار هزار ایده مورد دعوت قرار گرفتند که از مجموع اینها حدود هزار مورد آمادگی داشتند و در این رویداد «تا ثریا» شرکت کردند و تعداد زیادی از این ایده‌ها حامی پیدا کردند.