افتتاح نمایشگاه بزرگ دفاع مقدس و اربعین حسینی در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس سمنان

شناسه خبر : ۱۰۵۸۷۰ شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۲

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان گفت: برنامه های هفته دفاع مقدس از روز ۳۰ شهریور با افتتاح نمایشگاه بزرگ دفاع مقدس و اربعین حسینی در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

به گزارش موج خبر استان سمنان سرهنگ «محمدحسن سلامی» در جلسه بزرگداشت برنامه های هفته دفاع مقدس در سالن یادگار امام (ره) استانداری سمنان، اظهار داشت: در آستانه هفته دفاع مقدس، به روح بلند و ملکوتی ۳ هزار شهید استان که جان پاکشان را فدای اسلام و انقلاب و کشور کردند تا این کشور از آسیب دشمن در امان بماند، سلام میفرستیم و یاد و خاطره این عزیزان را گرامی میداریم.

وی گفت: مردم ایران با ایمان و توکل بر خدا و تقویت باورها، توانستند پیروزیهای بزرگی بدست آورده و مقاومت و ایستادگی آنها پیروزی تاریخی را به ارمغان آورد.

سلامی با بیان این که سهم مردم استان سمنان در دفاع مقدس برجسته بود و مجاهدتها و نقش آفرینی ها در دفاع از کشور و نظام جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد، گفت: مردم استان در دوران دفاع مقدس، به نسبت جمعیت، به اندازه استانهای بزرگ کشور نقش آفرینی کردند که بسیار ارزشمند است.

این مسئول با بیان اینکه ارتشیان قهرمان استان در ۱۱ عملیات دوران دفاع مقدس حضور فعال داشتند و ۴۵۰ شهید ارتشی در استان سمنان تقدیم انقلاب شده است، افزود: سپاه و بسیج استان در ۲۴ عملیات حضوری مردانه داشته و دو هزار و ۱۳۵ شهید را تقدیم انقلاب کردهاند تا نقش بیبدیل شأن را به نمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه جهاد سمنان یا همان سنگر سازان بی سنگر در ۳۰ عملیات دوران دفاع مقدس حضور و ۱۱۳ شهید را تقدیم انقلاب کرده است، تاکید کرد: نیروی انتظامی استان سمنان در دوران دفاع مقدس، ۸۵ شهید را تقدیم انقلاب کرد تا مجموعهای پرافتخار در استان لقب بگیرد.

وی با اشاره به این که هفته دفاع مقدس، گرامیداشت ارزشهای انقلابی ملت غیور ایران اسلامی است و روحیه مجاهدت در راه خدا را در مردم افزایش خواهد داد، ادامه داد: در سال جاری با بهره گیری از تجارب سال گذشته به مناسبت چهلمین سال دفاع مقدس که بسیار اقدامات ارزندهای صورت گرفت، بیش از ۵ هزار برنامه و فعالیت توسط بخشهای مختلف در سطح استان سمنان برنامهریزی شده است که در طول هفته دفاع مقدس در سراسر استان اجرایی خواهد شد.

سلامی به اشاره به مهمترین برنامه های تدارک دیده شده برای هفته دفاع مقدس امسال در استان سمنان خاطرنشان کرد: تجلیل از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس استان سمنان یکی از این برنامه های شاخص است که از ۳۰ هزار رزمنده و ایثارگر دفاع مقدس استان تجلیل و تقدیر خواهد شد که باید همواره مورد احترام و اکرام قرار گیرند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان گفت: استقرار موکبهای اربعین در مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس استان و برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی با حضور راویان دفاع مقدس با ظرفیت حداقلی و رعایت پروتکل های بهداشتی در این مکان نیز از دیگر برنامه های تدارک دیده شده است.

وی با بیان این که برنامه های هفته دفاع مقدس از روز ۳۰ شهریور با افتتاح نمایشگاه بزرگ دفاع مقدس و اربعین حسینی در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان به صورت رسمی آغاز خواهد شد، گفت: امسال نیز همانند سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا رژه نیروهای مسلح برگزار نخواهد شد و به جای آن نمایشگاه هفته دفاع مقدس و اربعین حسینی در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان سمنان برپا خواهد شد.

وی با بیان این که تلاش شده تا در هفته بزرگداشت دفاع مقدس، از ظرفیت فضای مجازی و ۵ هزار طلبه و روحانیت در استان به منظور انتقال مفاهیم دفاع مقدس و اربعین حسینی استفاده شود، افزود: نمایشگاه عکس دفاع مقدس، برگزاری جشنواره های مختلف مانند سرو سرخ (جشنواره تولیدات فضای مجازی با موضوع دفاع مقدس) و رونمایی از قطعه موسیقی «شهر خون» با آهنگسازی ابوالفضل صادقی نژاد از هنرمندان استان سمنان و با صدای علیرضا افتخاری نیز از دیگر برنامه های شاخص است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ دقیقه برنامه رادیویی و ۷۵ برنامه با زمان ۲ هزار و ۸۲۰ دقیقه در بخش سیما نیز تدارک دیده شده است. 

۵۰۰۰ برنامه گرامیداشت هفته دفاع مقدس در استان سمنان اجرا می‌شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان از اجرای بیش از پنج هزار برنامه و فعالیت به مناسبت گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس در این استان خبر داد.

سرهنگ محمدحسن سلامی اظهار داشت: این برنامه‌ها با دو رویکرد دستگاه‌های اجرایی و نیروی‌های مسلح و رویکرد عمومی و مردمی در استان سمنان با مناسبت هفته دفاع مقدس اجرایی می‌شود.

وی افزود: رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و سلامت مردم، اولویت مهم برنامه‌ریزان این هفته در استان سمنان بودن است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان عنوان کرد: برنامه‌های چهل و یکمین سالگرد هفته گرامیداشت دفاع مقدس در استان سمنان با شعار «ما مقتدریم» در همه هشت شهرستان استان سمنان برگزار خواهد شد.

سلامی به اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های تدارک دیده‌ شده برای هفته دفاع مقدس امسال در استان سمنان خاطرنشان کرد: تجلیل از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس استان سمنان یکی از این برنامه‌های شاخص است.

وی با بیان اینکه افتتاح نمایشگاه‌های حوزه ایثار و شهادت از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان سمنان سال گفت: در این هفته 25 عنوان کتاب مکتوب و 12 عنوان کتاب صوتی الکترونیکی شاخص حوزه ایثار و شهادت در استان سمنان رونمایی می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان از تجلیل از مدافعان سلامت و خانواده‌های معزز شهدای سلامت این استان در هفته دفاع مقدس امسال خبر داد و اضافه کرد: برنامه‌های ویژه‌ای مختص اقشار مختلف شغلی و مردمی مانند طلاب، دانشجویان، دانش‌آموزان و فرهنگیان، جهادگران و بسیجیان و کارمندان و سربازان به مناسبت هفته دفاع مقدس در استان سمنان برنامه‌ریزی‌ شده است.

سلامی با اشاره به قرار داشتن در ایام اربعین حسینی خاطرنشان کرد: برنامه‌های هفته دفاع مقدس امسال در استان سمنان رنگ و بوی اربعینی دارد و مردم این استان از این فضا استفاده خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه بخشی قابل‌ توجهی از برنامه‌های هفته دفاع مقدس امسال در استان سمنان با توجه به شرایط و محدودیت‌های کرونایی به‌صورت مجازی است؛ از برگزاری ویژه برنامه مودت نیروهای مسلح استان سمنان به مناسبت این هفته خبر داد. 

پارک موزه دفاع مقدس استان سمنان ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان با اشاره به پیشرفت ساخت ٩۵ درصدی پارک موزه دفاع مقدس استان، گفت: مسئولان استان نسبت به تامین اعتبار و تکمیل این طرح اهتمام بیشتری داشته باشند.

سرهنگ محمدحسن سلامی پارک موزه دفاع مقدس این استان را یادگار سفر استانی رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: ۳۸ درصد از اعتبار ساخت این مجموعه از دفتر مقام معظم رهبری، ۴۳ درصد از دولت‌های قبلی و ۱۹ درصد از شهرداری سمنان تامین شد.

وی با اشاره به اینکه این موزه هشت گالری دارد بیان کرد: اولین گالری افتتاح شد و دومین گالری در هفته دفاع مقدس امسال افتتاح می‌شود؛ با افتتاح ۲ گالری دیگر تا پایان سال، نیمی از گالری‌های این موزه بهره‌برداری می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان با بیان اینکه تا کنون ۳۰ هزار ساعت مصاحبه تاریخ شفاهی رزمندگان استان ضبط شده است گفت: ۱۵ عنوان کتاب از این فایل‌های صوتی چاپ شد و ۱۰ عنوان کتاب دیگر تا پایان امسال به چاپ می‌رسد.

سلامی ابراز داشت: یکی از این کتاب‌ها، به عنوان کتاب نمونه سال انتخاب شد.

وی افزود: ۴۲ استاد معارف دفاع مقدس در ۵۰ مرکزآموزشی استان سمنان تدریس می‌کنند و تا کنون ۵۴ هزار نفر، ۳۳ هزار ساعت علوم دفاع مقدس در استان تدریس شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: چهار هزار کارمند از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون معارف دفاع مقدس را فراگرفتند و چهارهزار کارمند دیگر تا پایان سال فرامی‌گیرند.

سلامی ادامه داد: تا کنون ۱۰ عنوان کتاب پژوهشی درحوزه دفاع مقدس در استان سمنان چاپ شده است و حمایت مالی از ۱۵ پایان نامه دانشجویی با موضوع دفاع مقدس به عمل آمد.

وی افزود: در حوزه فعالیت‌های هنری دفاع مقدس،تا کنون ۱۳ فیلم تولید شده است که ۱۰ فیلم متعلق به بازه زمانی هفته دفاع مقدس سال گذشته تا کنون است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: حمایت از ۷۰ نمایشگاه عکس دفاع مقدس و نگارش ۳۰ فیلم‌نامه کوتاه و چهار فیلم‌نامه بلند نیز در یک سال گذشته محقق شد.

سلامی بیان کرد: ۸۰۰ هنرمند از استان سمنان در جشنواره ملی تولیدات هنری «فانوس» شرکت کردند و ۵۰ اثر از استان در این جشنواره شرکت داده شد.

وی افزود: همایش «خورشید خانه‌ات باش» با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی با محوریت بانوان استان سمنان تا کنون پنج بار برگزار شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: همایش بانوان ایثارگر استان سال گذشته با حضور ۳۵۰ نفر برگزار شد و امسال با حضور ۵۰۰ نفر از بانوان برگزار می‌شود.

سلامی با اشاره به اینکه مقرر است از هر رزمنده استان سمنان سالی یک بار تجلیل شود گفت: هر دستگاه اجرایی باید سالی یک بار از تمام رزمندگان خود تجلیل کند.

وی بیان کرد: تا کنون در استان سمنان ۲۵۰ کتاب مکتوب و ۶۰ عنوان کتاب صوتی و تعدادی کتاب با خط بریل چاپ شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: چاپ ۱۰ کتاب شعر و داستان با مشارکت یکهزار و ۶۰۰ شاعر و نویسنده استان، برگزاری ۸۰۰ محفل خاطره‌گویی، برگزاری کارگاه آموزشی برای نوقلمان، برگزاری ۱۰ مسابقه کتاب‌خوانی مجازی با حضور ۹ هزار شرکت کننده، برگزاری ۱۳۰ نمایشگاه در یک سال گذشته از دیگر اقدامات و دست‌آودهای اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان است.

46