مهندسی بهداشت کنترل همه عواملی است که اثرات منفی بر پایدار ماندن سلامت انسان می‌گذارند

مهندسی بهداشت کنترل همه عواملی است که اثرات منفی بر پایدار ماندن سلامت انسان می‌گذارند
شناسه خبـر : ۹۷۹۷۵ پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱

زهرا چگنی دبیر انجمن علمی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: مهندسی بهداشت کنترل همه عواملی است که اثرات منفی بر پایدار ماندن سلامت انسان می‌گذارند، این شامل بیماری‌های زیادی می‌شود که از طریق آب، هوا، مواد غذایی و بسیاری از عوامل محیطی دیگر سلامت انسان را تهدید می‌کنند، برای رسیدن به این هدف، بهره‌گیری اصول مهندسی و دانش زیست‌محیطی به منظور کنترل، اصلاح و بهبود عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک محیط جهت حفظ و ارتقاء سلامتی و رفاه و آسایش انسان ضرورت پیدا می‌کند.

به بهانه روز جهانی محیط زیست خبرنگاران مفدا لرستان به سراغ دبیر انجمن علمی بهداشت محیط دانشگاه رفتند و مصاحبه‎ای را با این دانشجو ترتیب دادند.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

زهرا چگنی، دانشجوی ترم ۶ مهندسی بهداشت محیط هستم.

چه مدت دبیر انجمن هستید و اهدافتان برای فعالیت چه بوده؟

دو ترم هست که دبیر انجمن شدم و هدفم برگزاری کارگاه‎های مربوط به رشته خودمان و بهبود سواد علمی دانشجو‎ها بود، انجمن علمی اگه فعال باشد می‎توند به دانشجو‎ها کمک شایانی کند، هم کمک به مقاله نویسی، هم ارتباط بهتر با اساتید و حتی خود دانشجو‎یان.

چه حمایت هایی از انجمنهای علمی باید بشود و جایگاه انجمن بهداشت محیط در دانشگاه چگونه است؟

بهترین حمایت، حمایت اساتید خود گروه از رشته خودشان است، جایگاه انجمن بهداشت محیط به صورت حضوری نمایان می‎شود، چون رشته‎های بهداشت محیط و حرفه ای مهندسی هستند، مجازی سازی آن‎ها کار دشواری است، بعضی از دانشجویان امکانات کافی آموزش مجازی را ندارند، و نرم افزار‎هایی که باید یاد بگیریم نیازمند لپ تاپ هستند که باید حضوری برگزار شوند، اما به خاطر کرونا کارگاه‎های حضوری منتفی شد.

۵ ژوئن روز جهانی محیط زیست می باشد، دانشجویان بهداشت محیط با توجه به رشته تخصص‌شان چه کمکهایی در بهبود و ارتقا محیط زیست خود میتوانند داشته باشند و در کل در جامعه چه نقشی دارند؟

مهندسی بهداشت کنترل همه عواملی است که اثرات منفی بر پایدار ماندن سلامت انسان می‌گذارند، این شامل بیماری‌های زیادی می‌شود که از طریق آب، هوا، مواد غذایی و بسیاری از عوامل محیطی دیگر سلامت انسان را تهدید می‌کنند، برای رسیدن به این هدف، بهره‌گیری اصول مهندسی و دانش زیست‌محیطی به منظور کنترل، اصلاح و بهبود عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک محیط جهت حفظ و ارتقاء سلامتی و رفاه و آسایش انسان ضرورت پیدا می‌کند.

مهندسی بهداشت محیط نیز، شناسایی، ارزیابی و اصلاح معضلات زیست محیطی‎ای است که تاثیر محسوسی بر بهداشت عمومی دارند.

اگر متخصصان بهداشت محیط نباشند یا اگر کار خود را به خوبی انجام ندهند چه لطمهای به جامعه وارد می شود؟

اولین جایی که می‎تواند لطمه بخورد به‎نظر من تصفیه آب است، چرا که آب نقش مهمی در زندگی ما دارد، یک روز نبودنش می‎تواند معضل‎های بزرگی را ایجاد کند، اکثر واحد‎های ما مربوط به تصفیه آب است و بچه‎های بهداشت محیط می‎توانند نشان دهند که دست کمی از بچه‎های مهندسی عمران ندارند، همچنین در قسمت آزمایشگاه تصفیه شیمیایی آب که یک مهندس بهداشت محیط خیلی حرف‎ها برای گفتن دارد.

دولتمردان آینده چه برنامههایی برای این حوزه باید داشته باشند؟

یکی از برنامه‎ها می‎تواند افزایش ظرفیت مراکز بهداشتی، بررسی نگرش دانشجویان به رشته خودشان باشد، با توجه به اهمیت رشـته‎های تحصیلی و به ویژه رشته‎های بهداشتی-درمانی، نگرش دانشجویان این رشته‎ها به آینده شغلی‎خودشان از اهـمیت خـاصی بـرخـوردار است.

شناخت عوامل موثر بر نگرش دانشجویان بهداشت محیط از جمله اصل‎هایی است که می‎تواند در تنظیم مقررات، فراهم نمودن امکانات مناسب، برنامه‎ریزی موفق برای تربیت نیروهای بهداشتی حاذق و توانمند و ایجاد محیطی پرشور در دانشکده موثر باشد، در کشور ما در دو دهه اخیر، باتوجه به گسترش نظام ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، سیاست اصلی وزارت بهداشت و درمان مبتنی بر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‎های پزشکی بوده است تا براساس آن بتواند با تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود اهداف و  سیاست‎های بهداشتی و درمانی را عملی سازد، رشته‎ی بهداشت محیط به عنوان یکی از شاخه‎های علوم بهداشتی، در سال‎های اخیر شاهد افزایش بی‎رویه تعداد پذیرش دانشجو بوده است.

تنظیم و تهیه خبر:

انیس عبدالهی، خبرنگار سرویس فرهنگی

نگین اشتری، دبیر سرویس فرهنگی

منبع خبر:مفدا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir