استان لرستان رتبه‌دار بیکاری و فلاکت/ ۱۱۰ واحد صنعتی استان غیر فعال است

استان لرستان رتبه‌دار بیکاری و فلاکت/ ۱۱۰ واحد صنعتی استان غیر فعال است
شناسه خبـر : ۹۱۶۳۵ دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶

امروز وضعیت لرستان به گونه‌ای است که ضمن قرارگیری در رتبه نخست فلاکت و بیکاری همان تعداد کارخانه و صنایع معدود و کوچکی هم که وجود داشته به تعطیلی کشیده شده و کارگران آنها بیکار شده‌اند.

به گزارش موج خبر از  خرم‌آباد،در استان لرستان برخلاف استان‌های برخوردار، صنایع مادر وجود ندارد که در زیرمجموعه آن صنایع خرد دیگری هم شکل بگیرد. این بی‌توجهی و تبعیض در ایجاد زیرساخت‌ها سبب شده که لرستان علی‌رغم برخورداری از منابع عظیم خدادادی، در شمار استان‌های محروم کشور قرار گیرد.

از طرفی استان لرستان از تغییر گسترده مدیران در دوره‌های کوتاه مدت همواره رنج‌برده است چون این استان به نوعی سکوی پرتابی برای مدیران شناخته شده و اغلب این گروه بدون توجه به نیازهای واقعی استان مدتی روی صندلی ریاست تکیه می‌زنند و بعد از مدتی هم بدون هیچ دستاوردی صندلی را به مدیر موقت بعدی تحویل می‌دهند، درحالی که این استان با توجه به پتانسیل‌های موجود نیازمند مدیران جهادی و متعهد است.

این درحالی است که سوء مدیریت‌های موجود و بسیاری از مشکلات دیگر باعث شده تا استان لرستان اگرچه تعداد محدودی صنایع و تولیدی‌ها را به خود دیده اما این واحدهای تولیدی حال روز خوشی نداشته و بجای اینکه صدای گردش چرخ تولید در آنها نوید رونق و اشتغال بدهد سکوت مرگباری در این واحدها حاکم شده است.

در استان لرستان 25 شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه دارای مصوبه هیئت وزیران  یا شورای برنامه‌ریزی استان است که از این تعداد تنها 18 واحد احداث شده و مابقی  ظاهرا با انجام مطالعات و امکان سنجی مناسب  همراه نبوده و به گفته مسئولان عمده‌ترین دلیل عدم احداث مابقی شهرک‌ها  کمبود منابع و زمین جهت احداث شهرک است. 

کمبود سرمایه در گردش مهمترین علت تعطیلی واحدهای صنعتی لرستان

در همین راستا بختیار رازنی مدیرعامل شرکت  شهرک‌های صنعتی لرستان شامگاه یکشنبه درنشست خبری مجازی با خبرنگاران مهمترین علت  تعطیلی واحدهای صنعتی  را کمبود سرمایه در گردش دانست و اظهار داشت: فرسودگی ماشین آلات خطوط تولید، تولید محصولات غیر رقابتی و نبود بازار  مناسب، مشکلات حقوقی و اختلاف بین شرکا و همچنین  تملک برخی واحدها توسط بانکها از دیگر دلایل تعطیلی واحدهای صنعتی استان  است. 

وی افزود: جهت رفع مشکل سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و بازگشت به چرخه تولید تسهیلاتی در قالب طرح رونق، تسهیلات روستایی، تبصره 18، جهش تولید،کمک‌های فنی و اعتباری برای  یارانه سود و همچنین پرداخت تسهیلاتی جهت بازسازی و نوسازی خطوط تولید  پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت  شهرک‌های صنعتی لرستان عنوان کرد: در استان لرستان حدود هزار و 200 پروانه صنعتی بهره‌برداری توسط سازمان صمت صادر شده ولی در شهرک‌های صنعتی حدود 390 واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده که از این تعداد حدود 280 واحد فعال و 110 واحد غیر فعال است. 

وی با بیان اینکه در استان لرستان کلیه شهرستان‌ها دارای شهرک و ناحیه صنعتی هستند بیان کرد: بیشترین واحدهای  صنعتی استان زیر 50 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و می‌توان گفت موتور صنعت استان با  کمتر از 50 درصد توان تولید می‌کند. 

70 واحد صنعتی استان در تملک بانک‌هاست

رازانی با اشاره به واحدهای صنعتی در تملک بانک‌ها گفت: هم اکنون 70 واحد صنعتی استان در تملک بانک‌هاست، و شهرک صنعتی کوهدشتی با مساحت 100 هکتار  زیرساخت آماده شد که 80 هکتار آن به پتروشیمی کوهدشت واگذار شد که  به دلیل مشکل آب و عدم جانمایی مناسب جهت راه‌اندازی پتروشیمی سال گذشته قرارداد فسخ  و هم اکنون 100 هکتار به طور کامل در اختیار شرکت  شهرک‌های صنعتی است.

وی با بیان اینکه استان لرستان  استان صنعتی محسوب نمی‌شود تصریح کرد: با توجه به اینکه استان لرستان صنعتی محسوب نمی‌شود ولی نباید از مزیت معادن استان غافل شویم در همین راستا می‌توانیم در حوزه‌های صنایع کانی غیر فلز، صنایع معدنی، شیمیایی، غذایی، آبزی پروری و صنایع پایین دست موفق شویم. 

کاهش  اشتغال در واحدهای تولیدی به دلیل شیوع کرونا

مدیرعامل شرکت  شهرک‌های صنعتی لرستان در رابطه با کاهش  اشتغال در واحدهای تولیدی به دلیل شیوع کرونا  خاطرنشان کرد: شیوع بیماری کرونا به عنوان بزرگترین شوک اقتصادی یک قرن اخیر در مجموع سبب کاهش تقاضا و تولید شد و همین امر سبب افزایش بیکاری شد. 

وی در رابطه با افزایش تولید  واحدهای صنعتی استان با توجه به شعار سال اظهار داشت: با توجه به شعار سال مبنی بر تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها در واحدهای صنعتی سه برنامه اساسی راه‌اندازی مجدد واحدهای راکد، به ظرفیت رساندن واحدهای که کمتر از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و همچنین فعالسازی واحدهایی که در تملک بانک‌ها را به عنوان یک چشم انداز در دستور کار داریم. 

برنامه‌ریزی برای خروج 15 واحد از تملک بانک‌ها

رازانی افزود: در سال 1400 برنامه‌ریزی شده که تقریبا  20 واحد راه‌اندازی، 16 واحد جهت افزایش ظرفیت و همچنین  خارج کردن 15 واحد از تملک بانک را در دستور کار قرار دهیم. 

مدیرعامل شرکت  شهرک‌های صنعتی لرستان عنوان کرد: سال گذشته در استان لرستان 79 قرارداد با سرمایه گذار منعقد شده است، میانگین واگذاری زمین در 10 ساله منتهی به  سال 95 حدود 9 هکتار بوده که از سال  95 تا 1400 این میانگین به 45 هکتار رسیده و از نظر تعداد قرار دادها نیز طی 10 سال منتهی به 95 حدود 20 قرارداد در صورتی که 5 سال اخیر تعداد قراردادها به 45 قراردداد رسیده است.

انتهای پیام/645/ی

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir