تیم مرمت تخت جمشید به کمک سنگ‌نوشته آمد/ بنای سلجوقی جان می‌گیرد

پس از انتقادات و گلایه‌های مطرح‌شده توسط فعالان رسانه‌ای و دوستداران میراث فرهنگی کار مرمت «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد توسط یک تیم که مرمت «تخت جمشید» را در کارنامه دارد عملیاتی شده است.

دریافت 47 MB

موج خبر : سنگ‌نوشته، نوشته‌ای تاریخی بر سنگی مکعبی شکل است که به‌صورت یکپارچه متصل به صخره‌ای طبیعی در مرکز شهر خرم‌آباد (ضلع شرقی - خیابان شریعتی) و در مسیر قدیمی شاپور خواست به خوزستان قرار دارد و نمادی از فرهنگ غنی مردمان این سرزمین است.

مرمت کتیبه سلجوقی توسط تیم مرمت تخت جمشید

ارتفاع متون کتیبه دار با احتساب دوپله در چهار ضلع سنگ‌نوشته، ۳۴۴ سانتیمتر است، این کتیبه به خط کوفی و زبان فارسی دورتادور ستون سنگی تحریر شده است که درگذشته به «بردنوشته» معروف بوده است.

کتیبه با «بسم‌الله» شروع‌شده و موضوع آن مربوط به‌حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین و الدوله معین الاسلام طغرل لتکین ابوسعید برسق در خصوص بخشش علفچر در چراگاه‌های شاپور خواست و ممنوعیت برخی سنت‌هایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ ۵۱۳ هجری قمری است.

عدم حفاظت و ساماندهی و همچنین مرمت از این اثر تاریخی موجب شد بود که شاهد فرسودگی و تخریب آن باشیم.

در این راستا به منظور مرمت این اثر تاریخی و در نظر گرفتن حساسیت مرمت آثار سنگی با دعوت از تیم مرمتگران تخت جمشید و بازدید از سنگ نوشته تهیه طرح مرمت این کتیبه سنگی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی لرستان قرار گرفت.

پایان مرمت در خرداد ماه

سید امین قاسمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در این رابطه از تکمیل عملیات مرمت کتیبه تاریخی سنگ‌نوشته در شهر خرم آباد توسط تیم تخصصی مرمت آثار تاریخی کشور با اختصاص ۷۵ میلیون تومان اعتبار خبر داد.

وی با بیان اینکه این تیم تخصصی، مرمت آثار تاریخی شاخص کشور نظیر تخت‌جمشید، پاسارگاد، گنج‌نامه و بیستون را در کارنامه خویش دارد عنوان کرد: این مجموعه عملیات مرمت توسط تیم تخصصی مذکور از سال گذشته آغاز شده و تا پایان خردادماه سال جاری به پایان خواهد رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به ضرورت حفظ اصالت بنا تاکید کرد: به منظور حفظ اصالت و نیز افزایش توان مقاومتی این کتیبه تاریخی، تیم تخصصی مرمت از مواد شیمیایی استفاده نکرده‌اند.

قاسمی، گفت: کتیبه سنگ نوشته خرم‌آباد مربوط به قرن ششم هجری است که به دستور یکی از امرای محلی سلجوقی به زبان فارسی و خط کوفی نوشته شده است و حاوی احکامی درباره بخشش مالیات، چرای دام در چراگاه‌های شاپور خواست و نیز ممنوع کردن برخی عادات ناپسند است.

وی ادامه داد: این یادمان تاریخی از نیاکان ایران‌زمین به شماره ۳۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

موج خبر تا کنون گزارش‌های متعددی را در راستای ضرورت مرمت این اثر تاریخی منتشر کرده که برخی از آنها را اینجا، اینجا و اینجا می‌توانید بخوانید.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir