توصیه‌های کانون دانشجویی طب سنتی در بهار!

توصیه‌های کانون دانشجویی طب سنتی در بهار!
شناسه خبـر : ۸۳۰۳۹ سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹

بهار فصلی معتدل است، به این معنا که هیچ کدام از کیفیات چهارگانه گرمی، سردی، تری و خشکی در آن غالب نیست.

هرچند در برخی منابع، بهار دارای طبیعت گرم و تر ذکر شدهاست؛ یعنی گرما و رطوبت غلبه می یابد. معتدل بودن باعث شده است که این فصل مناسب حال اکثر افراد و مزاج ها باشد، لیکن بیشتر از همه، افراد مسن و صاحبان مزاج سرد و خشک از این فصل بهره مند خواهندشد.

یکی از مشکلاتی که در این فصل وجود دارد، بروز حساسیت ها، جوش های پوستی، آکنه، خارش، کهیر و سردرد است. لذا توصیه ها و پرهیزهای این فصل می تواند به کاهش این مشکالت در پوست و سایر اعضا کمک نماید. مطابق منابع طب ایرانی، علت افزایش بروز جوشهای پوستی در فصل بهار، اینطور بیان شده است که در این فصل به دلیل افزایش گرمای هوا نسبت (material wasteبه زمستان و تقویت طبیعت فرد، مواد دفعی) بیشتری از پوست و مجاری دفعی خارج می شوند؛ لذا بثورات پوستی در این فصل شیوع بیشتری دارند. باید بدانیم طب ایرانی یک طب فردمحور است و برای هر فرد باید رژیم غذایی مختص او طراحی شود.

لیکن در اینجا قصد داریم به طور کلی به بیان برخی از توصیه ها و پرهیزات کلی ویژه فصل بهار خصوصا در افراد جوان و با مزاج گرم و تر بپردازیم.

خصوصیات مزاج گرم و تر بصورت مختصر در اطلاعیه های قبلی طب سنتی بیان شده است.(در فصل بهار الزم است افراد) خصوصا با مزاج گرم و تر( به توصیه های زیر عمل نمایند:

۱ -کاهش مصرف شیرینی جات، گوشت ها، تخم مرغ، خرما، عسل، باقلوا، ارده، شیره انگور، مغزیات نظیر گردو و پسته و ادویهجات تند و تیز. امروزه مصرف ادویه جات گرم نظیر فلفل، زنجبیل، دارچین، آویشن، زنیان، زیره، پونه، نعناع، رازیانه و ... بسیار رایج شدهاست و می تواند عوارض جانبی داشتهباشد و افراد جوان می بایست از زیادهروی در مصرف ادویه جات فوق بپرهیزند و حتی االمکان مصرف نکنند.

۲ -کاهش مصرف خوراکی های تند و تیز، تلخ و شور، سرخ کردنی ها، قهوه و شکلات 

۳ -پرهیز از حمام یا سونای بسیار گرم

۴ -عدم فعالیت ورزشی سنگین و اجتناب از هیجانات زیاد عاطفی

۵ -استفاده از شربت های خنککننده نظیر شربت زرشک، غوره، نارنج، لیمو، شربت سیب، به و... جهت تعدیل مزاج و کاهش عالئم پوستی و حساسیت های فصلی

۶-استفاده از غالت و سبزیجات با طبیعت سرد و معتدل نظیر خرفه، اسفناج، گشنیز، کاهو و کدو در رژیم غذایی

۷ -استفاده از لباس پنبهای و کتان

۸ -انجام خونگیری بصورت حجامت یا فصد در صورت ضرورت و با توصیه پزشک متخصص طب سنتی

منبع خبر:مفدا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir