رفاه مردم با تامین به موقع کالاهای اساسی در لرستان

رفاه مردم با تامین به موقع کالاهای اساسی در لرستان
شناسه خبـر : ۸۳۰۱۹ سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸

خرم‌آباد - توزیع کالاهای اساسی یکی از مهمترین اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی لرستان است، که با وجود مشکل جدی در راستای تامین این کالاها در روزهای پایانی سال، هم اکنون مشکلات این بخش تا حدودی برطرف شده است.

به گزارش موج خبر، هرساله در روزهای پایانی سال به دلیل افزایش تقاضای مردم برای خرید کالاهای اساسی، مشکلاتی برای تامین این کالاها به وجود می‌آید که امسال این مشکل تا حدودی بیشتر بود، تامین و تهیه مرغ و روغن خوراکی به عنوان ۲ کالای اساسی بود که مردم در صف‌های طولانی آن را تهیه کردند.

صف مرغ در روزهای پایانی سال تا حدودی بود موجب گلایه مندی شهروندان شد که مردم با خرید گوشت مرغ منجد با قیمت هر کیلوگرم ۱۶ هزار تومان راضی شدند اما هر روز مجبور به حضور در صف‌های طولانی شدند، تا اینکه در روزهای پس از تعطیلات نوروزی روند به حالت عادی برگشت و اکنون گوشت مرغ گرم با قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در اختیار شهروندان قرار داده شد.

اکنون اغلب خرده فروشان مرغ در سطح شهرهای استان مرغ گرم را با قیمت مصوب به فروش می‌رسانند و تقریبا مشکل تهیه گوشت مرغ در استان برطرف شده است.

اما روغن خوراکی به عنوان یکی از نیازها و کالاهای اساسی مردم نیز در آبان ماه ۹۹ با مشکل مواجه شد که با همت مسئولان سازمان صمت لرستان این مشکل نیز در ماههای پایانی سال به طور کامل برطرف شد اما این در حالی بود که روغن سرخ کردنی در بازار نبود و مردم روی به تهیه روغن جامد آوردند تا اینکه بازار دوباره مملو از روغن سرخ کردنی شد و این مشکل هم به طور کامل برطرف شد.

مسوولان سازمان صمت و جهاد کشاورزی لرستان در روزهای پایانی سال با تلاش روزمره وشبانه‌روزی برای تامین کالاهای اساسی استان داشتند به طوری که سازمان صمت با نظارت دقیق و تنظیم بازار بخش عمده ای از این مشکلات را برای مردم در ایام نوروز حل کرد.

تامین کالاهای اساسی در برنامه جدی سازمان صمت قرار گرفت و بازرسان سازمان صمت، تعزیرات حکومتی، بسیج، اماکن نیروی انتظامی و اتاق اصناف استان برای حل این مشکل همه تلاش خود را بکار گرفتند تا این مشکل مردم حل شود البته ناگفته نماند که علاوه بر تامین کالاهای اساسی مردم در روزهای پایانی سال و ایام نوروز برای ماه مبارک رمضان نیز تمهیدات لازم اندیشیده شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان پیش از سال جدید در این باره به ایرنا گفت: مشکلی برای تامین و توزیع کالاهای اساسی مردم این استان در روزهای پایانی سال وجود ندارد و با توجه به فرارسیدن عید نوروز، تامین کالاهای اساسی در صدر خرید عمومی قرار داشت و سازمان صمت لرستان تمام کالاهای اساسی مورد نیاز خود را با قیمت مصوب تهیه کرد.

بهزاد منصوری با بیان اینکه شرایط بازار در خصوص تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز کاملا عادی شد، اظهار داشت: کمبودهای بازار در خصوص روغن خوراکی یک مساله سراسری بود و طبق آمار و اطلاعات سایر استان ها، لرستان از لحاظ تامین و توزیع این کالا در وضعیت نرمالی قرار داشت.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ پنج هزار و ۲۳۰ تن برنج، چهار هزار و ۲۲۰ تن روغن، ۱۱ هزار و ۶۶۴ تن شکر، ۱۵۲ تن گوشت قرمز منجمد و یک هزار و ۵۱۳ تن گوشت مرغ منجمد در لرستان توزیع شد و به دلیل افزایش نیاز مردم به کالاهای اساسی در اسفندماه گذشته نیز ۷۰۰ تن برنج، ۸۶۰ تن روغن و ۴۲۶ تن شکر تامین و توزیع شد و در حال حاضر نیز ۳۰ تن برنج، ۲۴۰ تن روغن، ۴۲۶ تن شکر، ۶۰ تن گوشت قرمز منجمد و ۲۰۹ تن گوشت مرغ منجمد در استان در توزیع شد.

توزیع ۳۷۰ تن گوشت مرغ

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان همچنین به توزیع ۳۷۰ تن گوشت مرغ با توجه به نیاز مردم در روزهای پایانی سال و ایام نوروز در استان نیز اشاره کرد و گفت: به همین منظور همه امکانات و نیروها برای تامین و توزیع مناسب مرغ در استان بسیج شدند تا شهروندان استان در روزهای پایانی سال برای خرید این کالا دچار مشکل نشوند.

وی اظهار داشت: مرغ گرم و منجمد به میزان کافی در استان تامین شد اظهار داشت: کار توزیع از طریق مجاری قابل اعتماد و اصناف معتمد انجام شد و از ظرفیت همه نیروهای نظارتی و بازرسی با همکاری بسیج  در این راستا استفاده شد.

توزیع حدود ۲۴ هزار تن انواع کالای اساسی

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز به ایرنا گفت: ۲۳ هزار و ۹۱۳ تن انواع کالای اساسی از جمله برنج، روغن، شکر و مرغ نیمه دوم امسال در استان توزیع شد و پنج هزار و ۵۰۰ تن روغن، پنج هزار و ۳۰۰ تن برنج، ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن شکر و یک هزار و ۵۱۳ تن گوشت مرغ منجمد طی پنج ماه اخیر در استان توزیع شد.

مراد سپهوند تصریح کرد: براساس روال سال های گذشته و با توجه به نزدیکی روزهای پایانی سال، تقاضای مردم برای خرید کالاهای اساسی افزایش یافت به همین دلیل سازمان صمت براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار برنامه هایی جدی برای تامین و توزیع کالاهای اساسی داشت.

وی ادامه داد: امسال نیز برنج، روغن، مرغ گرم و منجمد و گوشت قرمز به اندازه کافی تامین و توزیع شد و وضعیت ذخیره سازی این اقلام نیز نسبت به سایر استان ها مناسب‌تر است.

مشکل توزیع مرغ در لرستان برطرف شد

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان همچنین درباره مشکل توزیع مرغ در استان نیز به ایرنا گفت: مشکلات پیش آمده برای تامین و توزیع مرغ مورد نیاز مردم استان برطرف شد و در حال حاضر به اندازه کافی در سطح خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

وی اظهار داشت: مشکل تامین و توزیع مرغ از اواخر اسفند به دلیل کمبود مرغ در سطح کشتارگاه‌ها و به عنوان یک مشکل سراسری در لرستان نیز به وجود آمد و با افزایش قیمت مواجه شدیم، همچنین مرغ به صورت زنده یا در سطح کشتارگاه‌ها، از طریق عمده فروشی یا خرده فروشی ها از استان خارج و این موضوع باعث شد مرغ مورد نیاز استان در سطح فروشگاهها و خرده‌فروشی‌ها توزیع نشود و با کمبود مواجه شویم.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل دستگاه های متولی برای تهیه، تامین و توزیع مرغ، ساز و کاری طراحی کردند که این کالا از مرغداری تا کشتارگاه و سطح خرده فروشی ها، رصد شود و میزان کشتار متناسب با نیاز روزانه ۱۳۰ تن دراستان کنترل شد، اکنون روزانه به طور میانگین ۱۵۰ تن مرغ در سطح استان و برخی ایام نیز ۲۰۰ تن برحسب نیاز مردم کشتار می شود و مشکلی در راستای مرغ مورد نیاز مردم نداریم.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تاکید کرد: برخی استان ها همچنان مشکلاتی در راستای تامین و توزیع مرغ مورد نیاز مردم دارند و در صورت حل نشدن این مشکل کشوری، احتمال بروز دوباره مشکل در بازار مرغ لرستان وجود دارد، اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ در لرستان ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان برای خریداران خرده فروشی ها است و تا زمان ثبات کامل بازار، سهمیه مرغ به فروشندگان متخلف داده نمی‌شود.

توزیع روزانه ۱۵ تن مرغ منجمد برای حل مشکل مردم در نوروز

منصوری همچنین به توزیع ۱۰ تا ۱۵ تن مرغ منجمد روزانه برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت، در استان در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در ابتدای هر سال کشتارگاه‌ها تا سوم فروردین تعطیل هستند به منظور رفع مشکل کمبود مرغ به طور میانگین روزانه ۱۵ تن مرغ منجمد توزیع شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اظهار داشت: سهمیه مرغ منجمد استان لرستان در مجموع ۲۴۰ تن بود که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ بر اساس سرانه جمعیتی بین شهرستان‌ها تقسیم و توزیع شد،  همچنین با پیگیری های صورت گرفته توسط سازمان صمت استان، ۵۰ تن دیگر مرغ منجمد در اولین روز سال ۱۴۰۰ تامین شده است که با وجود همه مشکلات از جمله تعطیلی بانکها برای پرداخت پول و تهیه خودروی مخصوص حمل، به تدریج جذب شد.

توزیع یک هزار و ۴۰۰ تن برنج

وی گفت: یکهزار و ۴۰۰ تن برنج به منظور تامین نیاز مردم در روزهای پایانی سال ۹۹ در لرستان توزیع ‌شد و براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور ۷۰۰ تن برنج تایلندی با قیمت مصوب هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان توسط عاملان توزیع و به فروش ‌رسید.

وی اظهار داشت: همچنین به همین منظور ۷۰۰ تن برنج هندی با قیمت مصوب هر کیلوگرم  ۱۸ هزارتومان در روزهای پایانی سال در استان عرضه ‌شد، همچنین ۲هزار تن روغن خوراکی خانوار در ایام پایانی سال در سطح استان توزیع ‌شد.

تامین یک هزار و ۲۸۰ تن کالای اساسی در ماه رمضان

مراد سپهوند سرپرست معاونت بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان به ایرنا گفت: یک هزار و ۲۸۰ تن انواع کالای اساسی شامل شکر، روغن، گوشت و برنج برای ماه مبارک رمضان در استان تهیه و تامین شده است، هرساله ستاد تنظیم بازار برنامه‌ریزی های جدی برای ماه مبارک رمضان دارد و امسال نیز سهمیه استان تخصیص داده شده است.

وی شکر، روغن، گوشت و برنج را جزو سهمیه‌های استانی دانست و اظهار داشت: به همین منظور سهمیه ماه رمضان در کل استان ۶۰۰ تن شکر به قیمت بسته بندی هر کیلوگرم هشت هزار و ۷۰۰ تومان برای مصرف خانگی، ۶۰۰ تن برنج تایلندی با قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج هندی با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۶۰ تن گوشت قرمز منجمد با قیمت هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومان تامین شد.

وی تصریح کرد: همچنین بیش از یکهزار تن شکر مورد نیاز قنادی‌های استان تامین شد و با توجه به نیاز مردم به خرما در ماه مبارک رمضان نیز برنامه ریزی در این زمینه انجام شده و قرار است سازمان تعاون روستایی لرستان از طریق وزارت جهاد کشاورزی خرمای مورد نیاز را تامین کنند.

توزیع یک هزار و ۶۱۰ تن مرغ در پنج روز اول عید

اسفندیار حسنی‌مقدم رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: طی پنج روز اول عید نوروز یک هزار و ۶۱۰ تن مرغ در کشتارگاه های سطح استان کشتار و در بازار توزیع شد، این مقدار مرغ توزیع شده حداقل سه برابر متوسط مصرف استان است که در طول تاریخ استان بی سابقه بود.
 وی اضافه کرد: به منظور رفاه حال شهروندان مقدار ۲۳۰ تن مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام به استان لرستان اختصاص یافت که طی در این مدت  در استان توزیع شد، علاوه بر این ۵۰ تن گوشت مرغ منجمد به صورت فوق‌العاده به استان لرستان اختصاص یافت  و در ایام تعطیلات نوروزی جهت تنظیم بازار مصرف در اختیار شهروندان قرار گرفت.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir