یکهزار و ۷۸۳ کارگر لرستانی بازنشسته پیش از موعد شدند

یکهزار و ۷۸۳ کارگر لرستانی بازنشسته پیش از موعد شدند
شناسه خبـر : ۸۲۳۰۴ شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

خرم‌آباد - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: درخواست بازنشستگی یکهزار و ۷۸۳ کارگر این استان در مشاغل سخت و زیان‌آور سال گذشته تایید شد.

به گزارش موج خبر "علی آشتاب" روز شنبه با اعلام این مطلب به رسانه ها افزود: همه کارگران مشغول در مشاغل سخت و زیان آور با ۲۰ سال سابقه کار متوالی و یا ۲۵ سال سابقه کار متناوب می توانند درخواست بازنشستگی داشته باشند تا تقاضای آنها در کمیته های تخصصی بدوی و تجدید نظر بررسی شود.

وی اظهار داشت: برای رسیدگی به پرونده متقاضیان بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور در سال ۹۹ ، کمیته بدوی با تشکیل ۳۶ نشست و کمیته تجدید نظر مربوطه با تشکیل ۱۳ نشست نسبت به بررسی و احراز مشاغل سخت و زیان آور اقدام کرد. 

آشتاب ادامه داد: از تعداد ۲ هزار و ۳۴۸ درخواست که در کمیته بدوی و تجدید نظر مطرح شده بود، یکهزار و ۷۸۳ درخواست مورد تایید قرار گرفت و برای اقدام های بعدی به سازمان تامین اجتماعی ارسال شد. 

وی با بیان اینکه اعضای کمیته‌های استانی از نمایندگان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان تامین اجتماعی و تشکل کارگران و کارفرمایان استان تشکیل شده اند گفت: با توجه به شیوع کرونا،  کارگران می توانند درخواست خود را با مراجعه به سامانه سخت و زیان آور به نشانی اینترنتی SAKHT.MCLS.GOV.IR ثبت کنند.

آشتاب تصریح کرد: بنابر قانون بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور، کارگران بیمه شده اینگونه مشاغل که تنشی بلاتر از ظرفیت طبیعی بر اثر عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد، به آنها وارد شود، می توانند تقاضای بازنشستگی بدهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: ایمنی و بهداشت کار کارگاه های مختلف توسط بازرسان به صورت دوره ای و زمان بندی شده مورد بررسی و نظارت قرار می گیرد و موارد لازم تذکر داده می شود.

آشتاب همچنین با اشاره به شرایط کنونی ناشی از شیوع کرونا گفت: کارفرمایان مکلف و موظف به ایمن سازی محیط کار و رعایت آئین نامه های مرتبط به خصوص ضد عفونی کردن مرتب واحدهای خود در مقابله با ویروس کرونا هستند.

حدود ۳۰ هزار نفر در تعاونی های لرستان مشغول به کار هستند و مشخصات ۱۳۰ هزار کارگر بیمه شده نیز در این استان به ثبت رسیده است.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir