سیر صعودی کرونا مهمترین خبر هفته گذشته لرستان بود

سیر صعودی کرونا مهمترین خبر هفته گذشته لرستان بود
شناسه خبـر : ۸۲۲۴۴ شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳

خرم‌آباد - سیر صعودی ابتلا، بستری و مرگ ناشی از کرونا ، آغاز ثبت نام از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی روستایی و تامین کالاهای ویژه ماه مبارک رمضان از مهمترین خبرها و وقایع هفته گذشته استان بود.

به گزارش موج خبر، روند شیوع کرونای انگلیسی در این استان براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و با استناد به مراجعین به مراکز درمانی صعودی شده است که دورهمی‌ها و برخی مسافرت‌های نوروزی به استان، منجر به تغییر رنگ‌بندی و افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی لرستان شده است.

بنابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا هم اکنون تمام شهرستان‌های لرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و متاسفانه اکنون به گونه ای است که روند ابتلا در لرستان به بالای یک هزار نفر در طول یک شبانه روز افزایش یافته است که این آمارها بسیار نگران کننده است.

با توجه به ‌سرعت بالای گردش این ویروس در استان، احتمال افزایش مبتلایان، بستری‌ها و مرگ ناشی از این بیماری همچنان وجود دارد.

براساس اعلام ستاد استانی مقابله با کرونا، ۸۳ هزار و ۹۲۳ نفر در استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌اند و در طول ۲۴ ساعت یک هزار و ۱۲۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده است و سه نفر به دلیل کرونا در استان فوت شدند.

در مجموع تاکنون یک هزار و ۴۲۷ شهروند لرستانی به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند

 در حال حاضر ۸۰۰ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

افزایش تخت‌های  بستری کرونا در بیمارستان عشایر خرم‌آباد

براساس اعلام مسئولان بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد اکنون تخت‌های سرپایی و بستری این مرکز برای پذیرش بیماران کرونایی افزایش یافت، در پی افزایش بیماران در خیز چهارم کرونا و به منظور افزایش خدمات دهی در بیمارستان شهدای عشایر، تعداد تخت ها افزایش یافت و بیمارستان آمادگی پذیرش مبتلایان جدید را دارد.

این بیمارستان با توجه به سیر صعودی افزایش مبتلایان کرونا و محدودیت تخت های بیمارستان در مقایسه با تعداد بیماران ورودی، مجبور به افزایش تعداد تخت های مرکز شد، در این راستا ۳۰ تخت به تخت های موجود اضافه شد و آمادگی لازم در صورت نیاز بیشتر وجود دارد. 

ابتلای ۱۳۰ نفر از کادر درمان لرستان به کرونا

۱۳۰ نفر از کارکنان بهداشت و درمان این استان طی ۱۸ روز اول فروردین ۱۴۰۰ به کرونا مبتلا شده‌اند که این آمار بیانگر وضعیت نگران کننده شیوع ویروس است. افزایش ابتلا به کرونا در موج چهارم شامل تمامی گروه های جامعه شده است و کادر بهداشت و درمان نیز از این قاعده مستثنی نیستند که ابتلای این کارکنان از هفته دوم امسال افزایش بیش از ۲ برابری داشته است.

در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، لطمات سنگینی علاوه بر کل جامعه بر کادر سلامت نیز وارد خواهد شد به طوری که ۲ هزار و ۱۶۶ نفر از کادر درمان استان و کارکنان این دانشگاه از ابتدای شیوع کرونا تاپایان سال گذشته به  کرونا مبتلا شدند. همچنین از مجموع مبتلایان کادر درمان لرستان به ویروس کرونا سه نفر نیز جان باخته‌اند.

ثبت نام شوراهای روستایی لرستان برای انتخابات

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی یکهزار و ۵۶۹ روستای لرستان همزمان با سراسر کشور از ساعت هشت صبح روز دوشنبه ۱۶ فروردین به مدت یک هفته همزمان با سراسر کشور آغاز شده است.

۲ هزارو ۳۶۱ نفر تاکنون برای شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی روستایی استان اعلام داوطلبی کرده‌اند که از این تعداد ۱۲درصد زن و ۸۸ درصد مرد هستند.

تا پایان روز پنجم در ازنا ۱۶۹ نفر، الیگودرز ۱۹۸ ، بروجرد ۲۱۱، پلدختر ۱۹۳، چگنی ۱۸۲، خرم آباد ۵۳۲، دلفان ۲۵۳، دورود ۱۷۳، رومشکان ۴۵، سلسله ۲۴۶و کوهدشت ۱۹۹ نفر برای انتخابات شوراهای اسلامی روستا ثبت نام کرده اند.

تعطیلی بازار در استان

بازار استان به دلیل وضعیت قرمز شیوع کرونا در این شهرستان به مدت ۲ هفته تعطیل شد.

براساس ابلاغ مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا و با توجه به وضعیت قرمز تمام شهرستان‌ها، گروه های شغلی ۲، سه و چهار از جمله مجتمع های خرید و تجاری و فعالیت دستفروشان تعطیل است.

به همین منظور گروه های نظارتی اماکن ناجا، بسیج، سازمان صمت و اصناف با رعایت پروتکل های بهداشتی بر تعطیلی بازار نظارت خواهند کرد و با خاطیان برخورد خواهد شد.

تامین کالاهای اساسی ماه رمضان

یک هزار و ۲۸۰ تن انواع کالای اساسی شامل شکر، روغن، گوشت و برنج برای ماه مبارک رمضان در استان تهیه و تامین شده است.هرساله ستاد تنظیم بازار برنامه‌ریزی های جدی برای ماه مبارک رمضان دارد و امسال نیز سهمیه استان تخصیص داده شده است.

به همین منظور سهمیه ماه رمضان در کل استان ۶۰۰ تن شکر به قیمت بسته بندی هر کیلوگرم هشت هزار و ۷۰۰ تومان برای مصرف خانگی، ۶۰۰ تن برنج تایلندی با قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج هندی با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۶۰ تن گوشت قرمز منجمد با قیمت هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومان تامین شد. همچنین بیش از یکهزار تن شکر مورد نیاز قنادی‌های استان تامین شده است که به زودی توزیع می شود.

سفر رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور به لرستان

  ابراهیم صالحی عمران رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور در سفر به لرستان در بازدید از دانشگاه فنی و حرفه ای خرم‌آباد گفت: در سطح کشور ۱۸۱ آموزشکده و دانشکده با ۱۸۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مشغول تحصیل هستند، ۵۳ مرکز آموزشی مربوط به بانوان است، بیش از ۹۰هزار دانشجو در رشته کاردانی و حدود ۶۰هزار نفر در رشته های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه فنی و حرفه‌ای تحصیل می کنند.

وی هدف سفر خود به لرستان را بررسی مشکلات مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان و بازدید از این مراکز اعلام‌ کرد و اظهار داشت: با دعوت رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای لرستان در تهران تصمیم مقتضی برای رفع مشکلات گرفته خواهد شد.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir