توزیع آب گرم‌کن خورشیدی در روستاهای لرستان

توزیع آب گرم‌کن خورشیدی در روستاهای لرستان
شناسه خبـر : ۷۵۲۰۹ سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۴

معاون منابع طبیعی لرستان با اشاره به اینکه توزیع آب گرم‌کن‌ خورشیدی بین روستاها در دستور کار قرار گرفته است گفت: ضرورت دارد برای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها، روستاها گاز رسانی شوند.

بهروز دریکوند در گفت و گو با خبرنگار موج خبر در راستای جلوگیری از تخریب جنگل‌های لرستان، اجرای پروژه جایگزین سوخت در روستاهای لرستان در دستور کار قرار گرفته است.

پیگیری برای جایگزینی سوخت ساکنان روستاهای جنگلی

وی با بیان اینکه حدود هزار و ۹۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار در استان داریم عنوان کرد: این روستاها را در دستور کار قرار داده‌ایم تا به مرور زمان بحث جایگزینی سوخت را انجام دهیم.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تصریح کرد: همچنین مکاتباتی با شرکت گاز در سطح ملی داشته‌ایم که کار تغییر الگوی سوخت مورد مصرف ۹۵ هزار نفری که ساکن اراضی و روستاهای جنگلی استان هستند انجام گیرد.

توزیع آب گرم کن‌های خورشیدی

دریکوند با تاکید بر اینکه استفاده از سوخت‌های فسیلی و گاز برای این روستاها مدنظر است گفت: بیشتر بحث استفاده از سوخت گاز برای این روستاییان مدنظر است، با توجه به اینکه خطوط لوله اصلی ششم، هفتم و سایر خطوط لوله گاز از مسیر لرستان رد می‌شود، برنامه ریزی خوبی در این رابطه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه منتها تا بحث انتقال گاز این روستاها عملیاتی می‌شود، پروژه جایگزین آب گرم کن‌های خورشیدی را هم در دستور کار داریم گفت: در این راستا، این پروژه به طور مثال در روستای «داد آباد» خرم آباد اجرا شده و حدود ۲۰ آب گرم کن خورشیدی در بین اهالی این روستا توزیع شده است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه این امر کاملاً رایگان و با هزینه اداره کل منابع طبیعی صورت گرفته است افزود: این آب گرم کن‌ها یک سال گارانتی دارند و بعد از یک سال اگر مشکلاتی داشتند، اهالی روستا از سوی منابع طبیعی به شرکت‌های تولید کننده معرفی می‌شوند تا تعمیرات در این رابطه صورت گیرد.

دریکوند بیان داشت: انتظار داریم که با نصب این آب گرم کن‌ها، استفاده از چوب و شاخ و برگ درختان کم شود.

سکونت ۲۰۰ هزار نفر در عرصه‌های جنگلی

وی با تاکید بر اینکه همچنین علاوه بر این امر، ما بحث توزیع گاز مایع و نفت را هم در روستاها داریم تصریح کرد: منتها با توجه به اینکه این مناطق صعب العبور و سرد هستند، تا زمانی که گاز رسانی کامل نشوند، تخریب‌ها را در طبیعت داریم.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی ملی در لرستان وجود دارد تصریح کرد: یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار از این اراضی، جنگلی است.

دریکوند با اشاره به اینکه در داخل عرصه‌های جنگلی حدود ۱۹۵ تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داریم گفت: بخشی از مصارف سوخت، آب گرم کن، بهداشتی، استفاده از چوب و درختان جنگلی است.

ضرورت گاز رسانی به روستاهای جنگلی

وی ادامه داد: البته تا کنون کار انتقال سوخت مایع، نفت و گاز رسانی به صورت کپسول صورت گرفته اما اینها کفاف نمی‌کند و بهترین روش که تخریب در عرصه‌های جنگلی را کم کنیم، با توجه به اینکه خطوط اصلی گاز از این استان رد می‌شود، انتقال خط لوله گاز به این روستاها است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با تاکید بر اینکه اگر ما بتوانیم گاز طبیعی را به این روستاها برسانیم ۱۰۰ درصد نیاز روستاییان به سوخت، گرمایش و همه مصارف آنها رفع می‌شود گفت: با این امر تخریب اراضی جنگلی را نخواهیم داشت.

اجرای طرح «کاداستر» در یک میلیون هکتار از اراضی ملی

دریکوند در ادامه سخنان خود به بحث تعارض و تداخلات اراضی ملی در استان اشاره کرد و گفت: در این راستا بحث «کاداستر» اراضی را با همکاری ثبت اسناد و املاک در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۳ که این قانون ابلاغ شده تا سال ۹۸، طرح «کاداستر» در حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان اجرا شده است بیان داشت: طی امسال این طرح در حدود یک میلیون هکتار از اراضی ملی با اولویت عرصه‌های جنگلی استان اجرا شده است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان عنوان کرد: در راستای برنامه‌های پوشش حفاظتی نیز از ابتدای سال ۱۲ منطقه را که نیاز به پاسگاه داشتند در دستور کار قرار دادیم.

احداث پاسگاه‌های حفاظتی در عرصه‌های جنگلی

دریکوند با تاکید بر اینکه ۹۸ درصد مردم و روستاییان همکاری خوبی برای جلوگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی استان دارند گفت: منتها دو درصدی هستند که ممکن است سوءاستفاده کنند که در این راستا ما پوشش حفاظتی خود را در سطح جنگل‌ها در حال افزایش داریم.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال بحث بلوک بندی، ساماندهی نیروهای حفاظتی، احداث پاسگاه حفاظتی در مناطق صعب العبور در دستور کار قرار گرفته است ادامه داد: در این راستا سه باب پاسگاه در حال احداث داریم و یک باب هم تمام شده است.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir