کلاس‌های آموزشی رشته‌های بومی صنایع دستی در بروجرد راه‌اندازی می‌شود

کلاس‌های آموزشی رشته‌های بومی صنایع دستی در بروجرد راه‌اندازی می‌شود
شناسه خبـر : ۷۵۲۰۴ سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۷

گروه استان‌ها- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت:کلاس‌های آموزشی رشته‌های بومی صنایع دستی در بروجرد راه‌اندازی می‌شود.

حجت الله یارمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر در  بروجرد با اشاره به راه‌اندازی کلاس‌های آموزشی صنایع دستی در شهرستان بروجرد اظهارداشت: هم اکنون تعداد 60 رشته صنایع دستی در شهرستان بروجرد وجود دارد که تنها 40 درصد در این رشته‌ها مشغول به فعالیت‌اند.

وی افزود: متاسفانه تعدادی از رشته‌های صنایع دستی در شهرستان به حداقل رسیده است، زمانی در یک رشته ده‌ها کارگاه مشغول به کار بود ولی در حال حاضر از آن همه کارگاه تنها دو مورد مشغول به کار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد عنوان کرد: با اینکه سلیقه مردم در بحث خرید و تولید صنایع دستی تغییر کرده و نگاه استفاده و کاربردی تغییراتی داشته ولی رشته‌هایی که در دیگر استان‌ها فعالیتی ندارند در شهرستان بروجرد مشغول به کار اند و این یک امتیاز  برای تولید بیشتر صنایع دستی در بروجرد است.

وی بیان کرد: به دلیل ساختار شهری بروجرد و توانایی مردم شهر به ویژه بازاریان این خطه رشته‌هایی از صنایع دستی وجود دارد که بعد از گذشت سال‌ها هنوز از یاد نرفته و جذابیت خاصی بین عموم مردم دارد و مردم بومی خواهان و خواستار این صنایع ارزشمند  هستند.

یارمحمدی در رابطه با توسعه صنایع دستی شهرستان تاکید کرد: تلاش ما این است که بتوانیم برخی از رشته‌های فراموش شده را دوباره احیاء کنیم، برخی از ارگان‌ها بحث آموزش را به عهده گرفته‌اند که ما نیز در کنار این عزیزان هستیم و کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی را برای علاقمندان راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی حمایت از تولید کنندگان صنایع دستی را جزء وظایف اصلی خود می‌داند، ما از رشته‌هایی که در حال میرا هستند و تا حدی هم از بین رفته‌اند حمایت می‌کنیم و کارگاه‌های آموزشی حداقل کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد اظهارداشت: با توجه به توان مالی و با توجه به توان اداری که داریم دائما کلاس‌های آموزشی در رشته‌های بومی برگزار می‌کنیم،  این کلاس‌ها می‌تواند بحث مشکل اشتغال جوانان را تا حدی برطرف کند و منبع درآمدی برای خانواده‌ها باشد‌.

وی در رابطه با چگونگی آموزش کلاس‌ها گفت: سعی ما براین است که به تعداد کلاس‌های آموزشی خودمان اضافه کنیم تا ظرفیت بیشتری بتوانند از فضای خوب آموزشی این کارگاه‌ها استفاده کنند، درسنوات  گذشته در حوزه ورشو سازی آموزش نداشتیم ولی طی دو سال اخیر که شهرستان بروجرد به عنوان شهر ملی ورشو انتخاب شده است ما آموزش این رشته‌ها را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده‌ایم.

یارمحمدی با اشاره به فرش‌های دستباف زنان روستایی شهرستان بروجرد خاطر نشان کرد: برخی از کارگاه‌های فرش دستباف روستاهای بروجرد که به دلایلی تعطیل شده بودند و یا نهایت در هر کارگاه یک نفر کار می‌کرده است، دوباره در حال فعال شدن‌اند، میراث فرهنگی برای این تعداد افراد که بیکار شده‌اند کلاس‌های آموزشی جدید و حرفه‌ای برگزار کرده‌ایم.این آموزش به صورت نسل به نسل در روستاها در حال رخ دادن است.

وی عنوان کرد: هدف از برگزاری کلاس‌های آموزشی جدا از حفظ صنایع دستی بومی و محلی و زنده کردن آنها، ارتباط مردم با هنرمندان این رشته‌های فراموش شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد یکی از مهمترین کارها برای حفظ صنایع بومی و محلی را ایجاد نمایشگاه‌های داخلی دانست و بیان کرد: فروش محصولات تولید شده می‌تواند ارتباط هنرمندان با مخاطبان هر رشته از صنایع دستی را بالا برده و آن محصول را در جامعه معرفی کند.اخیرا در تهران نمایشگاهی به همین منظور برپا شد و شهرستان بروجرد به عنوان یک غرفه فعال و به عنوان نماینده لرستان  در این نمایشگاه شرکت کردیم. خوشبختانه بخش عمده این نمایشگاه در غرفه لرستان و متعلق به شهرستان بروجرد بود و در این نمایشگاه محصولات قلم زنی، ورشو سازی، دست بافت‌ها و صنایع چوبی بود که به صورت زنده در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

انتهای پیام/642/ ز

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir