کرونای انگلیسی چقدر خطرناک است و چگونه کنترل می‌شود؟

کرونای انگلیسی چقدر خطرناک است و چگونه کنترل می‌شود؟
شناسه خبـر : ۷۳۴۸۵ دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲

متخصصان علوم پزشکی معتقدند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش ایمنی جمعی عوامل اصلی کاهش مرگ و میر کرونا درلرستان هستند به طوریکه طی دو ماه گذشته در چند مرتبه شاهد افزایش سه تا چهار درصدی افراد مبتلا به کرونا در لرستان بودیم اما این جهش‌ها با توجه به رعایت مردم به سرعت خنثی شد.

موج خبر لرستان- محمد عبدالله زاده، یک سال از شناسایی اولین افراد مبتلا به بیماری کرونا در کشور گذشته است و طی این مدت  شیوع ویروس کرونا در جهان و کشورمان نه تنها متوقف  نشده است بلکه ازکرونای چینی به نوع خطرناک تری به نام کرونای انگلیسی تبدیل شده است.

البته در ماه‌های اخیر تعدادی از شرکت‌های داروسازی در دنیا موفق به ساخت واکسن کرونا شده‌اند و عملیات واکسیناسیون آن نیز در کشورهای مختلف از جمله کشورمان نیز آغاز شده است اما با توجه به تجارب یک سال گذشته نمی‌شود که اطمینان داشت با واکسیناسیون مردم این بیماری در لرستان و کشور مهار شود.

البته با وجود خرید واکسن کرونای روسی و چینی و تلاش متخصصان حوزه داروسازی کشور واکسیناسیون تمام مردم کشور در برابر بیماری کرونا حداقل یک سال طول خواهد کشید.

 


میزان سرایت کرونای انگلیسی 200 درصد بیشتر از نوع چینی است

در همین راستا برای برسی آخرین وضعت شیوع کرونا در لرستان و آشنایی با کرونای انگلیسی به سراغ محمد رضا ناظر متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی لرستان رفتیم.

 این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه متخصصان انگلیسی در مورد عوارض ویروس کرونای انگلیسی اطلاعات درستی به سایر کشورها ندادند،  اظهار داشت: بر اساس داده‌های کشور انگلیس میزان سرعت انتشار ویروس کرونای انگلیسی 70 درصد بیشتر از نوع چینی است و میزان مرگ و میر آن نیز دو برابر نوع چینی است.

محمد رضا ناظر افزود:  اما بر اساس آخرین پژوهش‌ها میزان سرایت کرونای انگلسی 200 درصد بیشتر ازنوع چینی است اما هنوز در مورد میزان مرگ و میرهای آن اطلاعات جامع و درستی در دنیا به دست نیامده است.

 

رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش ایمنی جمعی عوامل اصلی کاهش مرگ و میر کرونا در کشور

وی با اشاره به اینکه به علت کاهش مرگ و میرهای ناشی ازکرونا طی دو ماه گذشته در کشور، بیان کرد: خوشبختانه طی یک سال گذشته میزان ایمنی جمعی در برابر کرونا ویروس در کشور افزایش یافته است و این موضوع در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب کاهش مرگ و میر در ایران شده است.

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: برای مقابله با کرونای انگلیسی مردم بایستی اقدامتی مانند زدن ماسک، شست و شوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند همچنین دولت نیز بایستی امکانات ایجاد  تهویه  مناسب برای مکان‌های شلوغ سقف‌دار را فراهم کند.

 

در دو ماه گذشته شاهد جهش شدید در میزان افراد مبتلا به کرونا در لرستان نبودیم

ناظر با عنوان کرد این موضوع افزایش ایمنی جمعی در استانی مانند لرستان سبب شده که در دو ماه گذشته شاهد جهش شدید در میزان افراد مبتلا به کرونا نباشیم، خاطرنشان کرد: طی دو ماه گذشته در چند مرتبه شاهد افزایش سه تا چهار درصدی افراد مبتلا به کرونا بودیم اما این جهش‌ها با توجه به رعایت مردم به سرعت خنثی شد.

وی عنوان کرد: میزان افزایش ایمنی جمعی در استان‌های مختلف متفاوت است و درصورتی که مردم پروتکل‌ها بهداشتی را رعایت نکنند در شهرهای بزرگ مانند تهران شاهد جهش شدید در میزان مبتلایان به کرونا خواهیم بود.

 

واکسن ایرانی با توجه به نوع ساختی  که داشته در برابر نوع جهش یافته کرونا ایمنی بیشتری دارد

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با  اشاره به اینکه  کرونای انگلیسی نسبت به کرونای چینی تغییراتی داشته است، اظهار داشت: این تعییرات ممکن است  باعث شود که واکسن‌های کرونا نسبت به آن بی تاثیر باشند اما واکسن ایرانی با توجه به نوع ساختی  که داشته است در برابر نوع جهش یافته نسبت به واکسن‌های خارجی اطمینان بیشتری دارد.

ناظر در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: امیدواریم به زودی شاهد واکسیناسیون مردم با استفاده از واکسن ایرانی باشیم. 

به گزارش فارس در یک سال گذشته بر اساس آمار دبیر  ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۲۰۹ هزار و ۸۹۲ نمونه تست جهت تشخیص کرونای مثبت به آزمایشگاه‌های مرجع استان ارسال شده است و یک هزار و ۳۴۸ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/۸۵۰۲۰

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir