حدود ۷۵۰۰ هنرمند صنایع دستی در لرستان مجوز فعالیت رسمی دارند

حدود ۷۵۰۰ هنرمند صنایع دستی در لرستان مجوز فعالیت رسمی دارند
شناسه خبـر : ۷۲۷۲۴ جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰

تهران - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه حدود ۷۵۰۰ هنرمند صنایع دستی در این استان مجوز فعالیت رسمی دارند، گفت: مجموع شاغلان رسمی و مشاغل خانگی در بخش صنایع دستی و هنرهای سنتی حدود ۳۰ هزار نفر است.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، چهاردهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران با شعار سفرهای ایمن و مسئولانه از روز سه‌شنبه پنجم اسفند ۹۹ در محل دائمی نمایشگاه‌ها با حضور فعالان صنعت گردشگری و هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی در تهران افتتاح شد و در این نمایشگاه حدود ۱۶۰ شرکت فعال در حوزه گردشگری حضور دارند سه سالن به حوزه گردشگری و یک سالن به صنایع دستی و هنرهای سنتی اختصاص دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: حدود ۷۵۰۰ هنرمند صنایع دستی استان لرستان دارای مجوز رسمی فعالیت هستند که با در نظر گرفتن مشاغل خانگی و افرادی که به صورت پاره وقت در این بخش فعالیت می کنند ، مجموع شاغلان در این حوزه به ۳۰ هزار نفر می رسد.

سید امین قاسمی گفت: با توجه به ظرفیت اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در صنایع دستی، حدود ۸۰ هزار نفر در بخش های مختلف در این حوزه شاغل و یا به این حوزه مرتبط هستند که البته با اشاره به شرایط سختی که کرونا برای صنعت گردشگری و صنایع دستی ایجاد کرد و بر اساس برآوردها بیش از یکهزار شغل مربوط به صنایع دستی و گردشگری در  این استان از دست رفته است.

 ۱۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذار در بخش گردشگری لرستان در دولت دوازدهم

وی گفت: بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای تاسیسات گردشگری در دولت دوازدهم در استان لرستان سرمایه گذاری شده است که  برخی از این طرح به بهره برداری رسیده اند، برخی آنها نیز در حال تکمیل و پیشرفت هستند که قبل از پایان دولت تدبیر و امید به بهره برداری خواهند رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: شیوع کرونا منجر به محدودیت سفر و کاهش گردشگر و خالی شدن هتل های استان شد، دفاتر خدمات گردشگری تعطیل و کارمندان آنها بیکار شدند، راهنمایان گردشگری عموما یا خانه نشین شدند و یا تغییر شغل داده اند که در مجموع بر اساس برآوردها بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به سرمایه گذاران و فعالان بخش گردشگری و صنایع دستی وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت وزیر میراث فرهنگی و بر اساس مصوبات دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بازپرداخت بدهی های بانکی فعالان گردشگری و صنایع دستی امهال شد و متقاضیانی که در سامانه های مختلف ثبت نام کردند از تسهیلات ویژه کرونا بهره مند شدند.

قاسمی گفت: همچنین از برخی هنرمندان و صنعتگران و فعالان بخش خصوصی که در اماکن متعلق به وزارت میراث فرهنگی فعالیت می کردند و امسال با توجه با توجه به شرایط کرونا و تعطیلی ها درآمد و توان پرداخت اجاره بها را نداشتند، با تدابیر و شیوه های مختلف حمایت کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران با تعداد محدودی از هنرمندان در رشته قلم زنی روی ورشو و ورشو سازی، مشبک سازی با چوب گردو، گوهرتراشی و زیورآلات و جواهرات سنتی شرکت کردیم. امیدواریم همه گیری و بحران کرونا به زودی در جهان و کشور پایان یابد و بازار صنایع دستی و هنرهای سنتی لرستان و کشور مجدد پر رونق شود و دوباره شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی در لرستان باشیم.

بروجرد شهر ملی ورشوسازی

قاسمی همچنین درباره رونمایی از سماور و ظروف ورشوسازی با قدمت حدود ۸۰ ساله که در غرفه استان لرستان در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران گفت: حرفه ورشوسازی در دوره قاجار و پهلوی در برخی شهرهای ایران رواج داشته و امروزه نیز کارگاه‌های تولید ورشو به صورت محدود در بروجرد فعال هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: تاریخچه ورشوسازی در استان لرستان به قرن نوزدهم برمی‌گردد که وسایل پذیرایی چای از روسیه به ایران آمد. آن زمان چلنگران بروجردی که با ابزارآلات فلزی سروکار داشتند به سمت ورشوسازی روی آوردند و به مرور استادان بنامی در بروجرد مطرح شدند.

وی با بیان اینکه سال گذشته (۱۳۹۸) بروجرد به عنوان شهر ملی ورشو ثبت ملی شده، گفت: هنر صنعت ورشوسازی بیش از یک قرن در این شهر قدمت دارد، هنرمندان بسیار ماهری در بخش ورشوسازی و قلم زنی روی ورشو در این شهر فعالیت می کردند که این هنر به طریق استاد شاگردی در این شهر حفظ شده و برخی از این آثار در جهیزیه و اسباب زندگی مادربزرگان در خانواده های بروجردی دیده می شود.

قاسمی افزود: ورشو ورق آلیاژ فلزی است و بیش از یک قرن پیش در ورشو لهستان تولید می‌شده است و عموما کاربرد نظامی و صنعتی هم داشته است. بر اساس مستندات از اوایل دوره پهلوی اول که این فلز به ایران وارد شد با ورق های آن ظروف آشپزخانه و وسایل فلزی مورد نیاز در خانه را می ساختند و هنرمندان ایرانی با ذوق و سلیقه خود روی آن قلم زنی می کردند.

وی درباره قدمت سماور ورشوسازی رونمایی شده در نمایشگاه تهران گفت: قدمت این سماور و تجهیرات و ظروف کنار آن شامل آفتابه و لگن به دهه ۲۰ هجری شمسی حدود (۷۵سال) پیش باز می گردد، اما چون در سال ۱۳۳۴ وقف و یا اهدا شده روی آن مهر و امضا سازنده آن در این سال ثبت شده است. این سماور از همان دوران نسل به نسل حفاظت شده که در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران رونمایی و به نمایش گذاشته شده است.

چهاردهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران با شعار سفرهای ایمن و مسئولانه از روز سه‌شنبه پنجم اسفند ۹۹ افتتاح شد و امروز(جمعه) هشتم اسفند ماه پایان می یابد.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir