محدودیت برداشت آب از رودخانه‌های لرستان/نظام سدسازی باید تغییرکند

محدودیت برداشت آب از رودخانه‌های لرستان/نظام سدسازی باید تغییرکند
شناسه خبـر : ۷۲۷۱۱ جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه محدودیت برداشت آب از رودخانه‌های لرستان، گفت: نظام سدسازی باید در ایران تغییر پیدا کند.

به گزارش خبرنگار موج خبر، امیر حسین قاضی زاده هاشمی در سخنانی با اشاره به پیگیری مجلس برای رفع مشکلات معیشتی مردم، تورم و… اظهار داشت: اینها برنامه‌های مشترک بین مجلس و دولت است.

تأخیر دولت در اجرای طرح حمایت از معیشت مردم

وی با تاکید بر اینکه نه مجلس به تنهایی می‌تواند با سیاست گذاری، اگر حوزه اجرا تعهد لازم را نداشته باشد برای انجام، به نتیجه برسد، نه دولت به تنهایی می‌تواند اگر سیاستی داشته باشد، آن را دنبال کند، گفت: ما الان مشغول ایجاد یک مفاهمه بر سر روش کمک هستیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما طرح حمایت از معیشت مردم را در مجلس به تصویب رساندیم افزود: در این راستا قرار بوده که به طور مثال به حدود ۶۰ میلیون نفر، نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان به صورت اضافه یارانه پرداخت شود.

قاضی زاده هاشمی بیان داشت: دولت این امر را قبول نداشت و طرح دیگری داشت، در مجموع با دولت نشست برگزار کردیم و با دولت به تفاهمی رسیدیم و ۶۰ میلیون نفر به حدود ۴۰ میلیون نفر کاهش پیدا کرد و به طور مثال ۱۰۰ هزار تومان هم به ۱۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه از این به بعد دیگر مربوط به حوزه اجرا است و این طرح از دی ماه لازم الاجرا از سوی دولت بوده است گفت: این امر با تأخیر روبرو شده است.

در اقدامات دولت استحکامی دیده نمی‌شود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به موضوع افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: این امر ماحصل عوامل مهمی از جمله وجود نقدینگی است.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه سیاست‌های ارزی، پولی، بانک‌ها و… بانک مرکزی که در اختیار دولت هست، بسیار چشمگیر است ادامه داد: بازارهای پولی را بانک مرکزی اداره می‌کند، بازارهای مالی را سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت اقتصاد مدیریت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما قانون گذاری‌ها و مصوباتی را در این رابطه داریم، بیان داشت: به طور مثال ما خیلی تلاش کردیم که ضوابط و مسائل مربوط به بازار بورس تا حدی مدیریت شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: به هر حال با وضعیتی روبرو هستیم و به دلیل اینکه دولت ماههای آخر خود را می‌گذراند، استحکام در اقدامات متأسفانه دیده نمی‌شود و ما مجبور هستیم که انرژی خیلی زیادی بگذاریم تا اندکی اتفاقاتی بیافتد، طبیعتاً انتظارات مردم به درستی برآورده نمی‌شود.

برداشت آب از رودخانه‌های لرستان محدود شد!

قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع تخصیص آب به لرستان و قانون توزیع عادلانه آب اظهار داشت: من مطلع شدم که متأسفانه قانون محدودیت برداشت آب از رودخانه‌های لرستان مصوب شده است.

وی با بیان اینکه این امر به خاطر وجود بعضی از سدها در پایین دست که کار تولید برق را انجام می‌دهند، بوده است ادامه داد: البته این امر، با توجه به تکنولوژی‌های بالایی که در مصرف آب وجود دارد قابل مدیریت است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های «الهیار ملکشاهی» نماینده سابق مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تکمیل دو سد لرستان از جمله سد «معشوره» تصریح کرد: ایشان می‌گفتند که اگر «معشوره» ساخته می‌شد ممکن بود که جلوی همه سیلاب را نگیرد اما خسارت‌های سیلاب را کاهش می‌داد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: همین مسئله را ما در بالا دست رودخانه‌های مسجد سلیمان داریم و آبی که از آن منطقه آمده بود، سیلاب عظیمی را ایجاد کرده بود.

نظام سدسازی باید در ایران تغییر پیدا کند

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه با توجه به تغییرات آب و هوایی، مدل بارندگی در منطقه ما کلاً تغییر پیدا کرده است افزود: ما دیگر نه از زاویه مدیریت تقسیم آب، بلکه از زاویه مدیریت سیلاب، مجبور هستیم که سدها و آب بندهای زیادی را ایجاد کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بارندگی‌ها شدید، کوتاه مدت و در منطقه خاص شده است ادامه داد: اینکه ما در پایین دست سدی داریم، مسئله را حل نمی‌کند، چون در بالا دست تخریب ایجاد می‌کند، در تمام مسیرها و مسیل‌ها باید سد و آب بند ایجاد کنیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه این باید در کل زاگرس و البرز عملیاتی شود ادامه داد: نظام سدسازی باید در ایران تغییر پیدا کند، البته این امر هم سرمایه گذاری خیلی زیادی می‌خواهد، اما چاره‌ای نیست چرا که اگر سد نسازیم با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با تاکید بر اینکه الان این بحث در بین سیاست گذاران کلان کشور وجود دارد گفت: باید شبکه ای از سدها با حوزه‌های آب ریز در کنار هم ایجاد شوند تا پایین دست آنها دچار مشکل نشود.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir