معاون اجتماعی سازمان بسیج: برای کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کرد‌یم

معاون اجتماعی سازمان بسیج: برای کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کرد‌یم
شناسه خبـر : ۷۲۶۵۸ جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱

معاون اجتماعی سازمان بسیج ‌گفت: بسیج جهت رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون کاهش اعتیاد، دغدغه‌های حاشیه نشینی، طلاق، آسیب‌های اخلاقی، عفاف و حجاب ورود کرده است.

سردار ابراهیم نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر در  خرم‌آباد با بیان اینکه امروز آسیب‌های اجتماعی از بزرگترین معظلاتی است که جامعه با آنها دست به گریبان است اظهار داشت: بسیاری  از معضلات و مشکلات جامعه علت یا معلولی برای آسیب‌های اجتماعی هستند.

وی افزود: آسیب‌‌های اجتماعی زنجیره‌های پیچیده، به هم پیوسته و چند بعدی‌اند بر همین اساس مقابله و مدیریت آنها کار بسیار سخت و در عین حال ظریف است. 

معاون اجتماعی بسیج مستضعفین کشور عنوان کرد: بسیج به اقتضای اینکه عقبه مردمی دستگاه‌های حاکمیتی کشور است و همچنین  در کلیه عرصه‌ها و صحنه‌ها برای بالا بردن کارآمدی نظام و حراست از انقلاب اسلامی احساس تکلیف می‌کند بر همین اساس امروز نیز در رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون کاهش اعتیاد، دغدغه‌های حاشیه نشینی، طلاق، آسیب‌های اخلاقی، عفاف و حجاب  ورود کرده است.

وی بیان کرد: یکی از بخش‌هایی که بسیج در حوزه کاهش اعتیاد در برخی استان‌ها از جمله استان لرستان دنبال می‌کند ایجاد یک اردوگاه ترک اعتیاد جهت نگهداری معتادان متجاهر است در این اردوگاه‌ها معتادان در یک بازه زمانی مشخص تحت درمان قرار می‌گیرند و درحین درمان نیز برنامه‌هایی برای توانمند سازی آنها در نظر گرفته می‌شود. 

نجفی گفت: علاوه بر درمان و توانمند سازی معتادان متجاهر بحث رسیدگی به خانواده‌های این افراد در دستور کار بسیج است و پس از پایان  درمان معتادان نیز برنامه‌هایی جهت خانواده پذیری و جامعه پذیری آنها نیز اجرا می‌شود چرا که اعتقاد داریم به جای اینکه مدام به جماعتی کمک کنیم باید به آنها یاد بدهیم خودشان کار کنند چرا که منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بیکاری است. 

وی با اشاره به محرومیت‌زدایی مناطق حاشیه نشین توسط بسیج تصریح کرد: در کلیه محله‌های حاشیه نشین کشور فردی به عنوان مدیر محله از ساکنان همان محله  که در میان مردم محله محبوبیت دارد تعیین شده است.

معاون اجتماعی بسیج مستضعفین کشور خاطر نشان کرد: در محلات حاشیه نشین با کمک مدیر محله دو نوع کار انجام می‌شود که یک نوع از این کارها مطالبه گری است به گونه‌ای که مشکلات و آسیب‌های محلات فهرست و متولیان و دستگاه‌های مربوطه را هوشیار و وظایفی برای آنها متناسب با وظایف سازمانی مشخص و نوع دیگر بحث‌های مداخله‌ای است و بسیج بدون نیاز به دستگاه‌ها در حوزه‌های عمرانی، آبادانی و بهبود فضای فیزیکی و کالبدی محله‌های حاشیه نشین وارد عمل می‌شود. 

وی اظهار داشت: علاوه بر حضور  بسیج سازندگی در راستای عمران و آبادانی در مناطق حاشیه نشین بسیج جامعه پزشکی و بسیج دانش‌آموزی جهت رسیدگی به دانش‌آموزان محروم و بی بضاعت نیز در این محلات حضور پیدا می‌کنند. 

نجفی افزود: بسیج مستضعفین در سراسر کشور 8 مرکز ترک اعتیاد ماده 16 در دستور کار دارد که از این تعداد 7 مرکز فعال و یک اردوگاه دیگر تا 6 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، ظرفیت این اردوگاهها از 100 نفر تا  500 نفر است و اردوگاه تهران نیز در حال توسعه ظرفیت تا هزار و 500 نفر است. 

معاون اجتماعی بسیج مستضعفین کشور عنوان کرد: هدف از راه‌اندازی اردوگاههای مرکز نگهداری ماده 16 توسط سپاه و بسیج  به عنوان الگو و نمونه راه‌اندازی می‌شوند وظایف ذاتی بسیج تشکیل، راه‌اندازی و تصدی گری این اردوگاهها نیست بلکه  با راه‌اندازی این اردوگاه می‌خواهیم به متولیان امر گوشزد کنیم  که اگر اراده‌ای باشد می‌توان چنین کارهایی انجام داد.

انتهای پیام/645/ش

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir