دولت توان جذب همه دانشجویان فارغ التحصیل را ندارد/ ۴۷ درصد دانشجویان به اشتغال می‌رسند

دولت توان جذب همه دانشجویان فارغ التحصیل را ندارد/ ۴۷ درصد دانشجویان به اشتغال می‌رسند
شناسه خبـر : ۷۲۴۲۲ پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

رییس دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه دولت توان جذب همه دانشجویان فارغ التحصیل را ندارد، گفت: برای کمک به اشتغال دانشجویان باید کسب مهارت مورد توجه قرار بگیرد تا پس از فارغ لتحصیل شدن توسط بخش خصوصی جذب شوند.

 به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، خسرو عزیزی در نشست مجازی با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگار موج خبر درخصوص رتبه دانشگاه لرستان به عنوان دانشگاه مادر، عنوان کرد: در یکی از رتبه بندی‌هایی که مورد تایید وزارت علوم و کشورهای جهان اسلام است به عنوان پایگاه علوم جهان اسلام رتبه دانشگاه لرستان در سال ۹۷ و ۹۸ ده پله تغییر کرد یعنی در گذشته رتبه ما بین ۴۱ تا ۵۱ بوده اما اکنون ۳۱ تا ۴۰ است و می‌توان گفت رتبه دانشگاه تقریبا ٣٢ تا ٣٣ است.

وی افزود: رتبه‌ها معمولا نسبت به سه سال اخیر به خصوص در تولید مقالات معتبر بین‌المللی وبرخی هم بر مبنای 5 سال اخیر سنجیده می‌شوند، بنابراین با توجه به رشد علمی ۴۰۰ درصدی دانشگاه لرستان رتبه دانشگاه در آینده اصلاح و بین ۲۱ تا ۳۰ قرار بگیرد.

هدف توسعه کمی رشته‌ها بر اساس توسعه متوازن است

رییس دانشگاه لرستان در خصوص اضافه شدن رشته‌های جدید در دانشگاه نیز توضیح داد: ما حریص به توسعه کمی رشته‌ها در دانشگاه‌ها نبوده و نیستیم زیرا سیاست‌‌ها این را می‌گوید، در برخی رشته‌ها صندلی خالی داریم اما توسعه کمی رشته‌ها را گفته‌‌ایم برمبنای سیاست توسعه متوازن و رصد درصد اشتغال دانش آموختگان دانشجویان انجام دهیم درهمین راستا و بر مبنای آمایش آموزش عالی استان رشته باستان شناسی ، محیط زیست، شیلات و برخی رشته‌های دیگر را که جزو رشته‌های دانشگاه نبود اضافه کرده‌ایم.

عزیزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موانع توسعه دانشگاه اشاره کرد و افزود: بخشی نگری یکی از چالش‌های پیش روی آموزش عالی است که می‌توان مطرح کرد زیرا این موضوع جز اینکه بر تعداد دانش آموخته بیکار بیافزاید پیامد دیگری به دنبال ندارد، در همین راستا شورای آموزش عالی استان ایجاد شد و دانشگاه لرستان به عنوان دانشگاه معین مطرح شد تا توسعه متوازن کمی و کیفی دنبال کنند.

تاکید بر اثر گذاری دانشگاه‌ها

وی بیان کرد: بیشترین هم و غم وزارت علوم در دولت تدبیر و امید مهارت ‌فزایی و توان اشتغال پذیری بود در همین راستا تاکید زیادی بر رعایت دقیق دروس عملی کار آموزی و در کنار آن فرصت‌های مطالعاتی و ماموریت شش ماهه هیات علمی است، زیرا این موضوع به انتقال تجربیات بخش اجرا به دانشجویان و خود هیات علمی کمک می‌کند، علاوه بر این بر توانمندسازی هیات علمی در رفع چالش‌های پیش روی دستگاه‌ها نیز کمک شایان توجهی می‌کند.

رییس دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم موانع توسعه دانشگاه‌ها را رفع کنیم باید دانشگاه‌ها اثر گذار باشند و به تعبیر ساده در راستای رفع چالش‌های جامعه حرفی برای گفتن داشته باشند که در اینصورت دانشگاه محور توسعه می‌شود که در دولت تدبیر این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در راستای اثر گذاری دانشگاه گفت: رشد بالای صد در صدی قراردادهای برون دانشگاهی، تجمیع یک درصدی بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی در شورای آموزش پژوهش، فناوری و نوآوری استان در راستای اولویت تحقیقاتی پژوهشی علاوه بر این معرفی مشاورین علمی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از کارهای انجام شده است.

رییس دانشگاه لرستان تاکید کرد: اگر توسعه دانشگاه‌ها کمی و کیفی و متوازن باشد بدون شک برخی از موانع توسعه رفع می‌شود اما در غیر اینصورت در مدیریت و پیشبرد اهداف دچار چالش می‌شویم.

سوق دادن دانشجو به سمت کارآفرینی

عزیزی در ادامه در خصوص راهکار دانشگاه در رفع بی انگیزگی دانشجویان نسبت به آینده شغلی عنوان کرد: دانشگاه نسل دانشگاهی است که دانشجو را به سمت کارآفرینی یا همان برنامه‌های کارآفرینانه سوق بدهد، تا قبل از کرونا علاوه بر تاکید وزارت و هم مدیران اجرایی شدن دروس عملی بود تا که دانشجو خوب مهارت کسب کند و ارتباط با بخش‌های مختلف در زمینه تخصص و این فرصت مطالعاتی هیات علمی در بخش اجرا و کسب تجربه می تواند به توانمندسازی دانشجو کمک کند.

وی ایجاد مرکز نوآوری، ایجاد مرکز کارآفرینی، تاکید بر برگزاری کلاس‌های عملی را از راهکارهای ایجاد انگیزه در دانشجویان عنوان کرد و گفت: در مجموع سیاست و برنامه این است تا بتوانیم با بسترسازی کار ایده‌ها را تبدیل به فناوری و فناوری دانش بنیان و تجاری سازی شود یعنی دانشجو هنگام فارغ التحصیلی مهارت کسب کرد و به جای اینکه دنبال شغل بگردد شغل ایجاد کند. 

درصد اشتغال پذیری دانشجویان ۴۷ درصد است

 رییس دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه ما در بحث رصد درصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاه هر ساله کار می‌کنیم، بیان کرد: ۴۷ درصد اشتغال‌پذیری دانشجویان را داریم، اما در برخی رشته‌ها بازارکار اشباع است و همین باعث شده صندلی خالی داشته باشیم اما در بخشی رشته‌ها اینگونه نیست.

عزیزی تاکید کرد: راه برون رفت ازبی انگیزگی دانشجویان نسبت به آـینده شغلی کسب مهارت است تا پس از فارغ التحصیلی خودش شغل ایجاد کند زیرا دولت توان جذب همه دانشجویان را ندارد بنابراین بخشی از دانشجویان با کسب مهارت باید توسط بخش خصوصی جذب شوند و برای تحقق این امر نیازمند فراهم کردن بستر مناسب هستیم.

انتهای پیام/ 

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir