۴ میلیون شاخه گل نرگس در پلدختر برداشت می‌شود

۴ میلیون شاخه گل نرگس در پلدختر برداشت می‌شود
شناسه خبـر : ۷۱۷۶۶ سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵

لرستان- مرادی، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود چهار میلیون شاخه گل نرگس در پلدختر برداشت شود، گفت: تولیدات نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

بردیا مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر، اظهار داشت: در حال حاضر سطح زیر کشت گل نرگس در اراضی ملی و زراعی شهرستان پلدختر ۶۰ هکتار است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که در هر هکتار حدود ۷۰ هزار شاخه گل نرگس برداشت شود یعنی از مجموع ۶۰ هکتار، چهار میلیون شاخه گل نرگس در شهرستان داشته باشیم.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه میزان برداشت گل نرگس نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته، عنوان کرد: به ازای هر هکتار دو الی سه نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند و به‌طور کلی در ۶۰ هکتار، برای ۱۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پلدختر شهرستانی چهار فصل است؛ در قسمت جنوبی شهرستان، خرمای باکیفیتی تولید می‌شود و در قسمت شمالی آن، میوه‌های دانه دار، سیب و گردو وجود دارد که این اختلاف دما و عرض جغرافیایی سبب شده انواع محصولات را در شهرستان پلدختر داشته باشیم.

نبود اتحادیه نرگس‌کاران و مشکلات بازاریابی
مرادی با بیان اینکه برداشت گل نرگس در سطح کشور گستردگی زیادی دارد، تصریح کرد: در استان لرستان پرورش گل نرگس را به صورت گلخانه‌ای نداریم و برداشت اقتصادی آن از اوایل بهمن شروع و تا اواسط اسفند ادامه دارد اما ممکن است در برخی جاها با توجه به تغییرات اقلیم، زمان آن متغیر باشد.

وی بیان کرد: بیشتر گلهای نرگس تولیدی در استان به کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان، تبریز و کرمان صادر می‌شود و چون بازار مصرف معمولاً دور است و کشاورزان ما عمدتاً توان بازاریابی خوبی ندارند، بیشترین سود عاید واسطه ها می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان گفت: مهمترین مشکل کشاورزان و نرگس کاران استان این است که اتحادیه‌ای منسجم ندارند تا در صورت نبود بازار مصرف، محصول کشاورزان را خریداری کنند و یا یک بازار مصرف برای آنها پیدا کنند.

وی افزود: گل‌نرگس هم به صورت آبی و هم به صورت دیم کشت می‌شود و با توجه به اینکه شهرستان پلدختر اراضی دیم، شیب‌دار و ملی زیادی دارد، امکان توسعه این کشت در آن وجود دارد.

منبع خبر:تحلیل بازار

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir