پیشرفت ۹۷درصدی ساخت مسکن سیل‌زدگان/ طرح هادی در ۲۶۵ روستای لرستان اجرا می‌شود

پیشرفت ۹۷درصدی ساخت مسکن سیل‌زدگان/ طرح هادی در ۲۶۵ روستای لرستان اجرا می‌شود
شناسه خبـر : ۶۴۴۶۱ دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵

لرستان- رضایی، مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت: ۱۱ هزار و ۴۸۴ واحد روستایی و هزار و ۱۳۷ واحد شهری در مناطق سیل زده استان احداث شد که در این زمینه پیشرفت ۹۷ درصدی داشته‌ایم و مابقی در دستور کار قرار دارند.

مسعود رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر، با بیان اینکه امسال اجرای طرح هادی در ۲۶۵ روستای لرستان در دستور کار قرار گرفته که عملیات اجرایی آن در حال انجام است، اظهار داشت: از محل اعتبارات استانی و ملی ۵۹ میلیارد تومان برای ۱۹۱ پروژه و ۲۳ میلیارد تومان نیز برای آسفالت معابر و روستاها اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه میانگین بهره‌مندی روستاها از طرح هادی، ۵۲ درصد است که در رومشکان بهره‌مندی از این طرح بیشتر بوده و از ۳۲روستا ۲۸ روستا مشمول این طرح شدند، افزود: طرح هادی در ۷۵۴ روستای بالای ۲۰ خانوار استان نیاز به بازنگری دارد؛ در دلفان ۲۱۹ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که در ۸۰ روستا طرح هادی عملیاتی شده و با توجه به اینکه این طرح مشارکت محور است اگر مردم روستا همکاری نکنند موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان عنوان کرد: تهیه طرح‌های هادی نیازمند تامین اعتبار است و اگر اقتصاد روستا شکوفا شود و امکانات در روستا وجود داشته باشد، مهاجرت معکوس رخ می دهد کمااینکه سالانه تعدادی که از روستا رفتند در حال بازگشت به روستاها هستند؛ در شهرستان رومشکان نیز طرح هادی بالای ۹۰ درصد اجرایی شده و ۲۸ روستا مشمول اجرای طرح شدند که متناسب با اعتبارات انجام شده است.

احداث ۱۱ هزار و ۴۸۴ واحد روستایی در لرستان
وی بیان کرد: برای خانوارهای دارای دو فرزند معلول سهمیه‌ای در نظر گرفته شده که کار مشترک چند سازمان است و ۲۳۲ واحد مسکن روستایی سهم استان لرستان بود که ۲۰۷ واحد به بهره برداری رسیده و مابقی در دست اجرا است که رقمی حدود ۸۴ میلیون تومان برای این واحدها در نظر گرفته شده است.

رضایی با بیان اینکه تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان برای دیواره ساحلی هزینه شده، گفت: طول اجرا دو هزار و ۲۵۶ متر و ارتفاع ۹٫۵ متر است که ادامه کار در حال پیگیری است ودر صورت تامین اعتبار تکمیل می شود، در سیل ۹۸، ۱۱ هزار و ۴۸۴ واحد روستایی و هزار و ۱۳۷ واحد شهری احداث شد که در این زمینه پیشرفت ۹۷ درصدی داشته‌ایم و مابقی در دستور کار قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۲۲۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت های پروژه عمرانی در سیل در نظر گرفته شد، گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان برا دیوار ساحلی، چم مهر و بابا زید هزینه شد و ۱۰۰ میلیارد دیگر هم برای ایمن سازی سایر مناطق در نظر گرفته شد که تاکنون ۵۵ میلیارد تومان در روستاهای باباید، چم مهر ودیوار هزینه شده است. اردبیل استان معین بخش معمولان بود که ۲۵۹متقاضی ساخت مسکن در سایت شهید سلیمانی بودند که ۲۲۰ نفر تسهیلات دریافت کردند و زیر ساخت هایی از جمله آسفالت و معابر در حال انجام است.

۱۱۶ هزار فقره تسهیلات برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی پرداخت شد
مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با اشاره به اینکه طرح توسعه زز و ماهرو به عنوان یکی از هفت طرح پایلوت کشوری در حال انجام است، عنوان کرد: ۸۵۵ پروژه برای این طرح برای افق ۱۵ ساله تعیین شده که نیمی از پروژه ها زیر ساختی و مابقی اقتصادی است؛ ۲۳ میلیارد تومان قیر برای استان در نظر گرفته شده و ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بتوان با تهیه آسفالت برای روستاها و معابر اقداماتی را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: براساس آخرین سرشماری سال ۹۵ تعداد ۱۵۳ هزار و ۱۵ واحد مسکن روستایی در استان وجود دارد که تاکنون ۱۲۱ هزار سهمیه بازسازی و مقاوم سازی ابلاغ شده و ۱۱۶ هزار فقره تسهیلات برای مقاوم سازی این واحدها پرداخت شده است.

رضایی با بیان اینکه ۳۷ هزار واحد در استان نیازمند مقاوم سازی است، افزود: درصد مقاوم سازی در استان حدود ۷۶ درصد است، امسال شش هزار و ۵۰۰ فقره سهمیه بهسازی و سه هزار و ۹۰۰ سهمیه بازسازی ابلاغ شد که در مجموع ۱۰ هزار و ۴۰۰ واحد در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: مقاوم سازی در استان لرستان حدود ۸۲ درصد است که نسبت به میانگین کشوری تقریبا دو برابر بیشتر است اما نکته ای که در مقاوم سازی ‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد این است که بافت قدیمی روستایی حفظ شود تلاش کنیم که از ماهیت روستایی خارج نشویم؛ بنیاد مسکن بستر لازم را برای مقاوم سازی و نوسازی آماده کرده و آماده پرداخت تسهیلات است ولی متناسب با درخواست و استقبال متقاضیان پاسخ داده می شود که تسهیلات مسکن روستایی ۵۰ میلیون تومان برای هر واحد است اما اگر درخواست بیشتر از سهمیه باشد شاخص تعیین می شود.

منبع خبر:تحلیل بازار

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir