آزادسازی قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد مستلزم پرداخت مطالبات سپاه است

آزادسازی قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد مستلزم پرداخت مطالبات سپاه است
شناسه خبـر : ۶۴۴۵۴ دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸

خرم‌آباد - نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک واقع در مرکز لرستان مستلزم پرداخت مطالبات سپاه حضرت ابوالفضل (ع) و تکمیل ساختمان جدید پادگان امام حسین (ع) است.

به گزارش موج خبر، مهرداد ویسکرمی روز دوشنبه در خصوص آزادسازی حریم قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد بیان کرد: یکی از دغدغه های مردم لرستان ثبت جهانی این اثر تاریخی است که آزادسازی حریم آن، از ملزومات ثبت جهانی بشمار می رود.

وی اظهار داشت: در توافق سپاه استان و استانداری لرستان مقرر شده است سال های ۹۶، ۹۷و ۹۸ حدود ۶۰ میلیارد تومان به سپاه پرداخت شود تا پادگان جدید احداث و پادگان فعلی درحریم قلعه تخلیه شود.

وی با بیان اینکه سال ۹۶حدود  ۲۱ میلیارد تومان به سپاه پرداخت شده است ادامه داد: در سال های ۹۷ و ۹۸ مبلغی پرداخت نشده و شهریور امسال بدهی ۲ سال گذشته پرداخت شده است که این تاخیر باعث شده سپاه به دلیل افزایش هزینه های ساخت و ساز ،قادر به ساخت پادگان نباشد.

ویسکرمی عنوان کرد: در سفر هیاتی از وزارت های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای تعویق ساخت پادگان جدید در نظر گرفته شد که استانداری لرستان باید به سپاه پرداخت کند.

وی گفت: اکنون حدود ۵۷ میلیارد تومان به سپاه پرداخت شده است و با شرایط کنونی امکان تخلیه پادگان امام حسین(ع) وجود ندارد.

وی افزود: عدم عمل به تعهدات در موعد مقرر باعث شده است هزینه ساخت پادگان جایگزین بالا رود  که انتظار می رود در مدت باقی مانده ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی سپاه لرستان پرداخت شود.

قلعه باستانی فلک‌الافلاک یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان، یک بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی است.

زیبایی و معماری  قلعه فلک الافلاک موجب شده است این بنای تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir