شمارش معکوس برای سیر صعودی آمار کرونا در لرستان

شمارش معکوس برای سیر صعودی آمار کرونا در لرستان
شناسه خبـر : ۶۴۴۴۳ دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴

خرم‌آباد - در حالی که آمارهای کرونایی در لرستان در ماه گذشته تا حدودی سیر نزولی به خود گرفته بود عادی انگاری برخی از مردم ، مسئولین استان را نسبت به روند صعودی بیماری نگران کرده است.

به گزارش موج خبر، طی هفته های گذشته با کاهش آمار مبتلایان کرونا و روند نزولی مرگ و میرها امید به بازگشت به روزهای خوش بدون کرونا را در جامعه افزایش داد و افرادی که تاکنون روزهای سخت در خانه ماندن و دوری از هرگونه تجمع و مراسم ها را سپری کردند توانستند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی با آرامش خیالی هر چند نسبی به انجام امور واجب و عقب افتاده خود بپردازند.

اما از همان روزهای نخست کاهش آمار مبتلایان با کمی توجه در سطح معابر و امکان عمومی ، صدای گام بلند ویروس کرونا را از طرف افرادی که اصرار بر عادی انگاری داشتند به خوبی می توان شنید و اکنون کم نیستند افرادی که یا به کلی ماسک را کنار گذاشته اند و یا با استفاده ناصحیح از ماسک سلامت جامعه را نشانه گرفته اند.

یادآوری خاطرات نه چندان دور ماه های گذشته از افزایش مبتلایان و شمار زیاد افراد بستری در بیمارستان ها و تکاپو و زحمات شبانه روزی کادر درمان و مسولان برای مهار موج سوم کرونا هر عقل سلیمی را وادار به رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و تلاش برای دور ماندن از ویروس پرخط کرونا می کند.

هنوز صدای شیون خانواده های داغدار از هجوم ویرانگر ویروس کرونا در کوچه و محله ها شنیده می شود و کم نیستند منازل سیاه پوشی که در داغ عزیزانی سوگواراند اما چه زود این صحنه ها از اذهان برخی افراد پاک شده است و به راحتی در کوچه و معابر بدون رعایت پروتکل های بهداشتی تردد می کنند.

این روزها برخی به خیال کاهش آمار مبتلایان خود را مبرا از ابتلا می دانند و برخی نیز که طی ماه های گذشته جزو مبتلاین به کرونا بوده اند با سهل انگاری بر این باورند که امکان ابتلای دوباره برای آنها غیرممکن و یا ضعیف است که در هر دو حالت باعث افزایش عادی انگاری ها و ترغیب برخی افراد ناآگاه به این روند شده اند.

گذری کوتاه در خیابان های مرکزی و مراکز خرید بیانگر خریدهای زودهنگام نوروزی به تلافی سال گذشته به بهانه خستگی از در خانه ماندن های طولانی و عزم شمار زیادی از افراد برای دید و بازدید های نوروزی است که به نظر می رسد باید هر چه زودتر مسوولان برای رهایی از خیز بلندتر و ورود به موج دیگر چاره اندیشی کنند و با اعمال محدودیت ها مردم را از زنگ خطر جدی افزایش مبتلایان اگاه نمایند.

از طرفی برگزاری مراسم های عزا و عروسی در لرستان نیز که یک رکن تعطیل نشدنی در ایام شیوع کرونا در استان بود اگر چه در مواردی کم رنگتر شده بود اما اکنون برخی خانواده ها به هیچ عنوان حاضر به برگزار نشدن مراسم های عزا نیستند و برخی نیز به منظور راضی نگه داشتن فامیل و اقوام دل را به دریای پرتلاطم کرونا می زنند و در جمع عزاداران وصف های طولانی عزادران حضور بهم می رسانند.

رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی باعث افزایش موارد ابتلا و بستری خواهد شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این باره گفت: با افزایش آمار مبتلاین و بستری ها بعد از یک تا 2 هفته موارد مرگ نیز افزایش خواهد یافت.

"مریم کوشکی" با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی بیان کرد: استفاده صحیح از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستن مرتب دست ها، عدم حضور در تجمعات و مراسم ها رانکات ضروری برای پایین نگه داشتن آمار ابتلا به کرونا است.

وی تاکید کرد: در صورت لزوم برگزاری هرگونه مراسم تعداد افراد شرکت کننده و جمعیت باید بسیار پایین باشد و پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

کوشکی وضعیت کنونی کنترل ویروس کرونا در استان را مناسب برشمرد و تاکید کرد: این وضعیت کاملا شکننده است و هرگونه سهل انگاری و بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی باعث افزایش موارد ابتلا ، بستری و مرگ و میر خواهد شد.

تعداد مبتلایان کرونا در لرستان به۶۳ هزار و۲۰۶ نفر رسید

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین گفت: ۶۳ هزار و ۲۰۶شهروند این استان از ابتدای شیوع کرونا تا سوم بهمن ماه به این ویروس مبتلا شده‌اند.

کوشکی بیان کرد: تاکنون ۱۷۸ هزار و۸۸۲ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد، پاسخ ۱۷۸ هزار و ۶۸۸ مورد اعلام شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۶۳ هزار و۲۰۶ شهروند لرستانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و پاسخ تست ۱۱۵ هزار و ۴۸۲مورد منفی بوده است افزود: تاکنون یک هزار و ۳۱۷ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

به گفته وی شهرستان های  خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله در استان لرستان در وضعیت زرد کرونا و شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی قرار دارند.

سیر نزولی کرونا در لرستان متوقف شد

 استاندار لرستان نیز گفت: براساس گزارش ستاد ملی مدیریت کرونا، روند نزولی ابتلا به ویروس کرونا در این استان متوقف شده است.

 سیدموسی خادمی  افزود: در هر شرایطی رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ضروری است و مردم باید همچنان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.

خادمی اظهار داشت: با اعلام دانشگاه علوم پزشکی لرستان، نشانه های کوچکی از افزایش تعداد مبتلایان در برخی از نقاط استان مشاهده شده که این موضوع می تواند زنگ خطر احتمال تغییر شرایط باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به این موضوع، کمیته های ستاد مدیریت کرونا دوباره فعالیت های خود را در راستای دستورالعمل های ستاد آغاز خواهند کرد و شرایط استان به طور منظم رصد می شود.

رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: اگر وضعیت کنونی که منجر به توقف سیر نزولی ابتلاء به کرونا شده است، ادامه یابد مجبور خواهیم بود به تناسب شرایط محدودیت هایی را در استان اعمال کنیم.

خادمی یادآور شد: در هر شرایطی و تا ریشه کن شدن کامل کرونا، ضرورت دارد همه اقشار جامعه مانند اصناف، مالکان کسب و کار و مردم نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی اهتمام داشته باشند.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir