عدم تعهد دولت در پرداخت مطالبات آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک/ اتمام عملیات عمرانی فرودگاه خرم‌آباد در بهار ۱۴۰۰

عدم تعهد دولت در پرداخت مطالبات آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک/ اتمام عملیات عمرانی فرودگاه خرم‌آباد در بهار ۱۴۰۰
شناسه خبـر : ۶۴۴۴۰ دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: برخلاف صحبت‌های مطرح شده که چرا سپاه پادگان(حریم قلعه فلک‌الافلاک) را تخلیه نمی‌کند و مانع ثبت جهانی این اثر تاریخی می‌شود، متاسفانه عدم عمل دولت به تعهد خود در موعد مقرر موجب شده با جهش‌های تورمی هزینه ساخت پادگان جایگزین بالا برود.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، مهرداد ویسکرمی صبح امروز در جمع خبرنگاران، قلعه فلک‌الافلاک را نماد لرستان خواند و اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های سال‌های اخیر، ثبت این اثر به عنوان یکی از آثار تاریخی جهانی بوده و هست.

لزوم آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک برای ثبت جهانی اثر

وی خاطرنشان کرد: اطراف قلعه بایستی آزادسازی شود تا بتوان آن را در ردیف آثار جهانی به ثبت رساند، ضمن اینکه پادگان متعلق به سپاه لرستان که در حریم قلعه بوده تاکنون تخلیه نشده و هم‌چنان پابرجاست.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی به دیدار با فرماندهی سپاه لرستان در سوم بهمن‌ماه اشاره و تصریح کرد: در این دیدار ضمن گفت‌وگو پیرامون برخی مسائل، محور اصلی تخلیه پادگان از حریم قلعه فلک‌الافلاک قرار گرفت.

تاخیر در پرداخت مطالبات

ویسکرمی بیان داشت: سردار کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان در این دیدار بیان کرد که در توافقی که بین سپاه استان و استانداری شده قرار بوده که سال ۹۶، ۹۷ و ۹۸ هر کدام ۲۱ میلیارد و در مجموع ۶۰ میلیارد تومان به سپاه استان پرداخت شود تا با استفاده از این مبلغ پادگانی را که در فضایی دیگر(اطراف بسیج دانشجویی استان) پیش‌بینی کرده، احداث نماید.

وی با بیان اینکه استانداری تعهد خود یعنی پرداخت ۲۱ میلیارد تومان در سال ۹۶ را پرداخت کرده است، افزود: اما در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مبلغی پرداخت نشده تا اینکه در شهریور ۹۹، مبالغ دو سال گذشته را به سپاه استان پرداخت کرده است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این تاخیر و تورم پیش‌آمده موجب شد که سپاه قادر به ساخت پادگان نشود و درخواست تعدیل کرده است، ضمن اینکه با توجه به تورم، هیئتی از وزارت دفاع و همچنین گردشگری این مبلغ را ۲۰۰ میلیارد تومان کارشناسی کرده‌اند.

ویسکرمی با بیان اینکه پولی که از سوی استانداری به سپاه استان بایستی پرداخت شود، ۲۰۰ میلیارد تومان است، گفت: این در حالی است که تاکنون یک‌چهارم مبلغ یعنی حدود ۵۸ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: به طور طبیعی با این مبلغ سپاه قادر به ساخت پادگان جدید نیست و امکان تخلیه وجود ندارد، البته با وجود پرداخت ۵۸ میلیارد تومان، اما ۴۵ تا ۵۰ درصد ساختمان جدید برای مقر فرماندهی ساخته شده است.

 

عدم عمل دولت به تعهد خود در موعد مقرر

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: برخلاف صحبت‌های مطرح شده که چرا سپاه پادگان(حریم قلعه فلک‌الافلاک) را تخلیه نمی‌کند و مانع ثبت جهانی این اثر تاریخی می‌شود، متاسفانه عدم عمل دولت به تعهد خود در موعد مقرر موجب شده تورم و جهش‌های تورمی هزینه ساخت پادگان جایگزین بالا برود.

ویسکرمی با بیان اینکه امیدواریم دولت در مهلت باقی‌مانده ۱۳۰ تا ۱۴۰میلیارد تومان را پرداخت کند، افزود: همچنان‌که  فرمانده سپاه نیز اعلام داشت که در صورت پرداخت این پول، طی یک سال پادگان را تخلیه کنند.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه سپاه مکانی برای جایگزینی ندارد، متاسفانه یکی از مفاخر تاریخی استان همچنان امکان تبدیل به آثار جهانی را ندارد.

پیگیری ثبت قلعه‌ فلک‌الافلاک به عنوان نخستین اثر تاریخی استان

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به امضای مجمع نمایندگان و پیگیری ثبت قلعه‌ فلک‌الافلاک به عنوان نخستین اثر تاریخی استان، گفت: با توجه به موضوع پیش‌آمده، حداقل تا یک سال آینده امکان این کار وجود ندارد.

ویسکرمی ادامه داد: شاید دولت یازدهم بخواهد این کار را به نام خود ثبت کند که امیدواریم این اتفاق رخ دهد و با پرداخت مبلغ کارشناسی ۲۰۰ میلیارد تومان که از طرف هیئت اعزامی از سوی وزارت دفاع و گردشگری تعیین شده، مشکل حل شود.

وی با بیان اینکه مردم لرستان جهت ثبت تارخی جهانی قلعه فلک‌الافلاک و آزادسازی حریم آن از بنده مطالبه داشتند، خاطرنشان کرد: منتظر اقدام عاجل دولت در پرداخت مبلغ کارشناسی شده هستیم تا پیگیر ثبت اثر به عنوان اثری جهانی شویم.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی بیان داشت: تحقق این مهم برای استان مایه افتخار فرهنگی شود و برای جذب توریست‌های خارجی به کشور بسیار بسیار موثر است.

 


لزوم انجام اقدام فوری برای برخورد با گرانی

ویسکرمی در ادامه صحبت‌های خود به بازدید از اداره‌کل تعزیرات لرستان اشاره و تصریح کرد: در این جلسه گزارشی از شرایط و وضعیت موجود تعزیرات استان ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه بنده با توجه بر تاکید دین اسلام بر سختی قضاوت و ضرورت قضاوت عادلانه و توجه به افراد ضعیف و بی‌پناه در خصوص افرادی که کسب جز خدا را ندارند، صحبت‌های دوستانه‌ای مطرح کردم.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این جلسه برخی مطالبات مردم از جمله گرانی‌های اخیر و لزوم برخورد با گرانی‌ها و تامین روغن مطرح شد، افزود: قرار شد اقدامات فوری برای این کار انجام شود.

ضرورت استقلال اداره تعزیرات شهرستان چگنی

ویسکرمی، عدم استقلال اداره تعزیرات شهرستان چگنی را یکی دیگر از مباحث مطرح شده عنوان و خاطرنشان کرد: این اداره علی‌رغم تاسیس بیش از ۲۰ ساله شهرستان، تاکنون تحت نظر خرم‌آباد بوده و مستقل نشده است.

وی ادامه داد: مدیرکل تعزیرات لرستان اعلام داشت که اگر فرمانداری چگنی مکانی را در اختیار قرار دهد، می‌توان در این شهرستان اداره مستقل تعزیرات را ایجاد کرد.

استیجاری بودن ساختمان‌های تعزیرات لرستان

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، استیجاری بودن ساختمان‌ها را یکی از مشکلات اساسی تعزیرات لرستان عنوان کرد و گفت: تنها در شهرهای خرم‌آباد و کوهدشت این ساختمان‌ها اجاره‌ای نیستند و در سایر شهرستان‌های استان به صورت استیجاری هستند و می‌طلبد تلاش بیشتری شود که ساختمان‌های تملیکی در اختیار تعزیرات قرار گیرد.

ویسکرمی اظهار داشت: در ادامه بازدیدی از اجناس ضبط و مصادره شده قاچاق توسط تعزیرات داشتیم و با توجه به حجم زیاد اموال، تاکید شد ضمن دسته‌بندی و توزیع مناسب، لخشی از درآمدهای حاصل از فروش صرف حل مشکلات ساختمان‌های تعزیرات استان شود.

وی با بیان اینکه لرستان در ردیف استان‌های برتر به جهت کشف قاچاق قرار دارد، گفت: از این‌رو از مسوولین کشوری انتظار می‌رود توجه بیشتری به زیرساخت‌های بنایی و ساختمانی تعزیرات استان داشته باشند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بایستی رایزنی کرد تا علاوه بر انبارهای موجود، انبار دیگری در اختیار تعزیرات استان قرار گیرد تا اجناس مصادره شده قبل از بین رفتن، با روش‌های قانونی مورد استفاده عموم و بیت‌المال قرار گیرند.

 

فرودگاه خرم‌آباد توسعه درخور و شایسته‌ای نداشته است

ویسکرمی در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از عوامل توسعه کشور و استان و منطقه را تاسیس فرودگاه خواند و افزود: فرودگاه خرم‌آباد ۹۰ سال قدمت دارد اما متاسفانه توسعه درخور و شایسته‌ای نداشته و یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور بوده و این به دلیل بی‌توجهی دولت‌ها، مدیران و ضعف مدیریت استان در دوره‌های گذشته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه فرودگاه انجام شده، در این راستا روز پنجم بهمن‌ماه به دعوت مدیرکل این مجموعه بازدیدی از فرودگاه داشتیم که آقتی کاملی توضیحاتی در خصوص برنامه‌ها و شرایط پیش‌رو عنوان کرد.

اتمام عملیات پروژه عمرانی فرودگاه

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، اتمام عملیات پروژه عمرانی فرودگاه توسط قرارگاه خاتم را از مباحث مطرح شده در این دیدار بیان و اظهار کرد: با رفع مشکل و تامین اعتبار صورت گرفته، قرار شد تا بهار ۱۴۰۰ این کار انجام شود.

ویسکرمی با اشاره به ابراز آمادگی مدیرکل فرودگاه خرم‌آباد برای برقراری پروازهای حج و عتبات، گفت: تلاش و کمک کنیم تا این مهم محقق شود و زائران خانه خدا در سال آینده نیازی به سفر به دیگر شهرهای کشور جهت اعزام نداشته باشند.

وی ادامه داد: حضور هواپیماهای سبک گردشی و کوچک به راحتی می‌تواند نقاط مختلف استان را به یکدیگر وصل کرده و در توریسم و گردشگری موثر واقع شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه‌آهن، ایستگاهی در نزدیکی‌های فرودگاه داشته باشد، افزود: با تحقق این کار، ارتباط بین راه‌آهن، جاده آزادراه و فرودگاه برقرار می‌شود.

ویسکرمی، تبدیل شرکت پارسیلون به منطقه ویژه اقتصادی را در توسعه لرستان و شهرستان خرم‌آباد بسیار موثر و مفید بیان کرد.

اعلام آمادگی فرودگاه خرم‌آباد برای جذب توریست

وی از اعلام آمادگی فرودگاه خرم‌آباد برای جذب توریست خبر و ادامه داد: مدیرکل این مجموعه اعلام داشت که امکانات خوبی در فرودگاه برای کسانی که آمادگی سرمایه‌گذاری در حوزه هواپیماهای کوچک و چندنفره دارند، وجود دارد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی با بیان اینکه آقای کاملی مدیرکل فرودگاه از بنده درخواست کرد که برای جذب سرمایه‌گذار جهت تحقق این کار تلاش نمایم، گفت: از همین‌جا اعلام می‌کنم و تلاش کنیم سرمایه‌گذارانی در حوزه هواپیماهی سبک و انجام ارتباط هوایی بین نقاط مختلف استان جذب کنیم.

ویسکرمی خاطرنشان کرد: با انجام این کار، شهرهای دیگر استان نیز به راحتی می‌توانند به فرودگاه خرم‌اباد متصل شده و نیاز به رفت‌وآمد به دیگر شهرها نداشته باشند.

وی، ضمن اشاره به تلاش‌های مدیرکل فرودگاه خرم‌آباد جهت احیای برخی نقاط این مجموعه همچون سالن پرواز، گفت: امید می‌رود شاهد شویم که فرودگاه خرم‌آباد ارتباط لرستان را با خارج از کشور به راحتی برقرار کند و همچنین در داخل استان با هواپیماهای سبک ارتباط بین سایر نقاط را برقرار کند.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir