رئیس جهاد کشاورزی لرستان:

تولیدات کشاورزی لرستان از کیفیت استانداردی برخوردارند/ شرایط کاشت مطلوب محصولات باغی در لرستان

تولیدات کشاورزی لرستان از کیفیت استانداردی برخوردارند/ شرایط کاشت مطلوب محصولات باغی در لرستان
شناسه خبـر : ۶۴۱۷۰ یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱

رئیس جهاد کشاورزی استان لرستان با شاره به این که تولیدات کشاورزی لرستان از کیفیت استانداردی برخوردارند گفت: شرایط کاشت محصولات باغی در لرستان مطلوب است.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد اسفندیار حسنی مقدم در جمع خبرنگاران این شهرستان در رابطه با کشت گیاهان دارویی در استان لرستان اظهار داشت: در زمینه کشت گیاهان دارویی استان لرستان  با توجه به شرایط  اقلیمی و آب و هوایی جز بی نظیرترین مناطق کشور و جهان است و تنوع گیاهی بسیار زیادی در استان وجود دارد.

وی افزود: حدود سه هزار و  300 هکتار  سطح زیر کشت  انواع گیاهان دارویی در استان لرستان داریم که از این میزان سطح زیر کشت  14  هزار تن  انواع گیاهان دارویی در حال برداشت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان عنوان کرد: با برگزاری جلسات متعدد ستاد گیاهان دارویی در استان لرستان تشکیل و  منجر به تدوین برنامه 10 ساله جهت توسعه گیاهان دارویی در استان لرستان شد که در صورت تحقق این برنامه  پس از 10 سال  سطح زیر کشت گیاهان دارویی را حدود 18 هزار هکتار افزایش می‌دهیم که با تحقق این  میزان سطح زیر کشت 45 هزار شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استان لرستان ایجاد می‌شود و تحقق  این امر مستلزم داشتن 300 میلیارد تومان اعتبار طی 10 سال جهت پرداخت بخشی از هزینه کشت به کشاورزان است.

وی بیان کرد: سه گیاه موسیر،گل محمدی و زعفران از اولویت‌های کشت گیاهان دارویی استان لرستان است و بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده‌اند  و در برنامه داریم در آینده لرستان به عنوان پایلوت  گیاهان دارویی در کشور محسوب شود.

حسنی مقدم تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های مد نظر جهاد کشاورزی در استان لرستان کاشت محصولات گلخانه‌ای است چرا که این محصولات به دلیل کاهش میزان آب مصرفی و افزایش محصول بسیار اهمیت دارند و تولید محصولات گلخانه‌ای حدود 10 برابر فضای آزاد است، در استان لرستان 67  هکتارسطح زیر کشت انواع محصولات گلخانه‌ای است و به ازای هر هکتار گلخانه 14 شغل ایجاد می‌شود.

حسنی مقدم گفت: در برنامه افق 1404 در کلان وزارت جهاد کشاورزی 3 درصد گلخانه‌های کشور باید در استان لرستان باشند که بر همین اساس سطح زیر کشت گلخانه‌ای به هزار و  800 هکتار می‌رسد و تا رسیدن به این سطح زیر کشت باید تلاش کنیم.

 وی در بخش دیگری از با اشاره به  اهمیت  صنایع تبدیلی در استان لرستان تصریح کرد: طی سال‌های گذشته تاکنون 700 مجوز برای سرمایه گذاران در بخش خصوصی در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی صادر شده که 180 طرح  به بهره‌برداری رسیده، دو هزار نفر مشغول کار هستند  و 600 هزار تن از محصولات تولیدی استان لرستان وارد فاز صنایع تبدیلی می‌شوند ولی بنده معتقد هستم در رابطه با صنایع تبدیلی، تکمیلی، بسته بندی و فرآوری در استان لرستان جای کار بسیار زیادی وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان خاطر نشان کرد:  اکنون انار سیاب کوهدشت با برند یاقوت سرخ سیاب به فروش می‌رسد و کارخانه تولید و فرآوری انار با ظرفیت بالایی در منطقه احداث شده و همچنین 5 فقره جواز سردخانه در منطقه سیاب صادر  شده  و همچنین  در زمینه رب،آب و کنسانتره انار مجوزهایی صادر شده است.

انتهای پیام/645/ ت

 

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir