جو روانی و نگرانی مردم بروجرد برای تهیه روغن خوراکی

جو روانی و نگرانی مردم بروجرد برای تهیه روغن خوراکی
شناسه خبـر : ۶۳۹۹۲ شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹

بروجرد - ایجادجو روانی و نگرانی مردم بروجرد برای تهیه روغن خوراکی این روزها به دغدغه جدی تبدیل شده که با اعتماد سازی می‌توان آن را کاهش داده و جلوی احتکار خانگی را گرفت.

به گزارش ایرنا، اعتماد سازی افکار عمومی در شرایطی که جامعه با کمبود مایحتاج مردم همراه شده نقش مهمی در کاهش احتکار خانگی دارد.

 در ۲ ماهه اخیر که کشور با مشکل کمبود روغن به دلایل مختلف مواجه شده موضوع احتکار خانگی به چالشی تبدیل شده که نمی توان تنها مردم را مقصر دانست، شاید به نوعی بشود بی تدبیری مسوولان، عدم نظارت دقیق بر توزیع کالا را نیز از عوامل تاثیرگذار بر کمبود کالا و احتکار خانگی دانست.

زمانی که در کشور کمبود کالایی احساس میشود، ابتدا شاهد احتکار از سوی فروشندگان برای گران شدن احتمالی و بعد با افزایش تقاضای کاذب از سوی مصرف کنندگان و احتکار خانگی مواجه می شویم که برای برخورد با این موضوع  ابتدا باید با اقناع سازی، مردم را به سمتی پیش ببریم که جلوی تقاضای کاذب گرفته شود.

وقتی اعلام می شود کمبود روغن خوراکی به دلیل اختلال در سامانه بنادر و یا توزیع ایجاد شده و ارتباطی به گرانی و قیمت تغییر ندارد، دولت باید نسبت به ثبات قیمت کالا پایبند باشد.

اما در مورد روغن خوراکی و موارد دیگر این اتفاق رخ نداد و در عمل نه تنها کمبود روغن خوراکی را شاهد بودیم، بلکه همزمان شاهد افزایش و گرانی قیمت هم هستیم.

بسیاری از شهروندان بروجردی می گویند شاید برخی افراد اقدام با احتکار روغن کنند اما واقعیت این است که در قفسه هیچ فروشگاهی روغن نیست و اگر هم توزیعی باشد در شرایط کرونا با ازدحام جمعیت صورت می گیرد.

شهروندان بروجردی برای تامین روغن مورد نیاز به سمت جایگزین آن یعنی روغن های حیوانی روی آورده اند و این درحالیست که قیمت کره محلی و روغن حیوانی در۲ماه اخیر حدود ۴۰درصد افزایش یافته و بر دغدغه های مردم افزوده شده است.

علی معظمی کارشناس مسایل اقتصادی در این باره گـفت: برای ایجاد تعادل در بازار باید به دنبال اصلاح ساختار و روابط مردم و دولت برویم تا اعتماد سازی ایجاد شود، مشکلات دیگر نیز رفع خواهد شد.

وی بیان کرد: عدم اقناع افکار عمومی از سوی مسوولان و رسانه ها از یک سو و نبود ساختار و مکانیزم مناسب در قالب بانک اطلاعاتی برای ساماندهی تقاضا های کاذب یا همان احتکار خانگی باعث می شود که همه ساله به محض احساس کمبودها با احتمال گرانی، این تقاضاها به شدت افزایش یابد.

مسوول یکی از فروشگاه های زنجیره ای بروجرد گفت: تاخیر در توزیع روغن خام در بین کارخانجات روغن کشی کشور به هر دلیل موجب شد تا تهیه و توزیع روغن خوراکی دچار اختلال شد و فضای مجازی بر این اختلال دامن زد تا جایی که مردم با هجوم به فروشگاهها یکباره قفسه های روغن را خالی کردند.
وی گفت: در توزیع اقلام تنظیم بازار که به تدریج صورت می گیرد با بی انصافی هایی از طرف برخی از مصرف کنندگان یا همان احتکار خانگی که بیش از مصرف خود و خانواده انبار می کنند و از یک طرف دیگر با دلالان خرده پا روبرو هستیم که درصدد سوء استفاده و سودجویی هستند.
وی بیان کرد برخی فروشگاه‌ها با شماره ملی اقدام به توزیع روغن نمودند تا مانع از احتکار خانگی و کاهش جو روانی بازار شوند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: در توزیع اقلام تنظیم بازار که به تدریج صورت می گیرد با بی انصافی هایی از طرف برخی از مصرف کنندگان یا همان احتکار خانگی که بیش از مصرف خود و خانواده انباشت می کنند مواجه هستیم.

حمید آزادبخت اظهار داشت: وجود دلالان خرده پا که در صدد سوء استفاده و سودجویی هستند مشکلی شده که در شرایط فعلی کار را سخت تر نموده است.

وی گفت: برغم توزیع بیش از ۳۰۰ تن روغن خوراکی درماه گذشته به زودی حدود ۶۰۰ تن روغن خوراکی در سطح فروشگاههای زنجیره ای استان و بروجرد توزیع می شود و مردم نگران روغن مصرفی نباشند.
وی افزود: افزایش نرخ دانه‌های روغنی از سوی بازارهای جهانی، تاثیرات افزایش قیمت جهانی بر بازارتولید، افزایش تقاضا و افزایش کف قیمت خرید همسایه‌ها و رقبای ایران در بازار منطقه و مشکلات در پرداخت بهای خرید باعث شده که بازار ایران با کمبود روغن مواجه شود. 

وی تاکید کرد: بازرسی از انبارها و فروشگاههای سطح شهر بروجرد برای جلوگیری از احتکار و کم فروشی به طور مستمر در حال انجام بوده و تاکنون چندین مورد انبار روغن احتکار شده در بروجرد کشف شده است.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir