آغاز مطالعه گسل‌های لرزه‌ای در خرم‌آباد

آغاز مطالعه گسل‌های لرزه‌ای در خرم‌آباد
شناسه خبـر : ۶۱۱۹۹ چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان گفت: در راستای اجرای پروژه دقیق‌سازی گسل‌های کلانشهرهای کشور مطالعه گسل‌های لرزه‌زای شهر خرم‌آباد آغاز شد.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، حجت‌الله کریمی‌منفرد اظهار کرد: در راستای اجرای پروژه دقیق‌سازی گسل‌های کلانشهرهای کشور مطالعه گسل‌های لرزه‌زای شهر خرم‌آباد آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه با توجه به توان کارشناسی و مالی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و با اولویت‌بندی شهرها بر اساس میزان مساحت شهر و جمعیت و همچنین میزان لرزه‌خیزی انجام می‌شود.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان با بیان این‌که ایران در پهنه‌ای جنبا با رویدادهای زمین‌لرزه‌های گسترده واقع شده، خاطرنشان کرد: کشورمان سالانه با زمین‌لرزه‌های بزرگ مواجه است که بر همین اساس شناسایی محل دقیق گسله‌ها و تهیه نقشه دقیق آن‌ها به منظور ارائه راهکارهای مناسب جهت بهینه‌سازی و مقاوم‌سازی پهنه‌های خطر امری ضروری به‌نظر می‌رسد.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که با تهیه و تکمیل نقشه گسله‌های کلان‌شهرهای کشور و توجه به دستورالعمل‌های موجود جهت رعایت حریم گسله‌ها در توسعه شهری در آینده از بروز خسارات گسترده در کلان‌شهرها با توجه به تمرکز نیروی انسانی و منابع مالی بسیار بالا پیشگیری شود.

کریمی‌منفرد تصریح کرد:در این راستا به لحاظ قرارگیری استان لرستان در منطقه‌ای با پتانسیل لرزه‌خیزی بالا و قرارگیری در محل گسل‌های جنبا، بررسی پتانسیل لرزه‌خیزی پهنه گسلی رازان در نزدیکی شهر خرم آباد توسط کارشناسان مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان (خانم زهرا کمالی)و گروه لرزه زمین‌ساخت و زلزله شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور(خانم نیره صبور) در حال انجام است.

به گفته وی، این گسل با درازای 50 کیلومتر و با سازوکار راندگی در کمربند زاگرس مرتفع، موجب جابه‌جایی آهک‌های ژوراسیک و کرتاسه شده و سهم زیادی در دگرریختی منطقه داشته است.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان با بیان این‌که این گسل یکی از گسل‌های اصلی و مهم در استان لرستان است، خاطرنشان کرد: این گسل به نام‌های پهنه گسلی رازان یا پهنه رانندگی چغلوندی نیز نامگذاری شده و دارای روند مشابه با ساختارهای اصلی زاگرس، شمال باختر- جنوب خاور بوده است و جهت روراندگی به سوی جنوب باختر است.

کریمی‌منفرد افزود: دراین پروژه ضمن تعیین محل دقیق گسل برپایه عکس‌های هوایی و تصاویر ماهواره‌ای، به مطالعه شواهد موروفوتکتونیکی و جستجوی شواهد فعالیت گسل در دوره کواترنری پرداخته خواهد شد.

وی تاکید کرد: در امتداد این زون گسلی زمین‌لغزش‌های متعدد مربوط به دوره های زمانی گوناگون رخ داده که بررسی این پدیده نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir