تحمیل کالای اضافی به مغازاداران لرستان خلاف قانون است

تحمیل کالای اضافی به مغازاداران لرستان خلاف قانون است
شناسه خبـر : ۶۱۱۵۹ چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸

گروه استان‌ها- سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه در شبکه توزیع روغن مشکل داریم گفت: اینکه مباشر یا توزیع کننده در ازای توزیع روغن به سوپر مارکت یا مغازه دار خرد کالای اضافه تحمیل می‌کند خلاف قانون است.

به گزارش موج خبر  از خرم‌آباد بختیار رازانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکل کمبود روغن   در استان لرستان اظهار داشت: هفت ماهه نخست امسال هیچ گونه کمبود روغنی در بازار نداشتیم و تعادل در بازار برقرار بود ولی از ابتدای آبان ماه کمبود روغن در سطح  روستاها و شهرهای کشور احساس شد که بلافاصله ستاد تنظیم بازار کشور موضوع کمبود روغن را در دستور کار قرار داد.

وی در رابطه با علت افزایش قیمت و کمبود روغن افزود: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد مواد اولیه روغن وارداتی است و در واقع کالای روغن به ارز وصل است در همین راستا افزایش قیمت ارز سبب افزایش روغن می‌شود و همچنین به دلیل محدودیتی که در واردات داریم این محصول کاهش یافته است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: طی سه ماهه آبان، آذر و دی ماه دو هزار و 350 تن روغن تنظیم بازار سهم استان لرستان بود و به نسبت جمعیت بین شهرستان‌ها و بخش‌های استان توزیع شد بر همین اساس توزیع روغن بر اساس ضریب جمعیتی است.

وی بیان کرد: از میزان دو هزار و 350 تن روغن سهم استان لرستان حدود 400  تن سهمیه صنف و صنعت و هزار و 950 تن  سهم خانوارها بوده است.

رازانی با بیان اینکه قیمت درج شده بر روی کالا ملاک است گفت: روغن مایع 800 گرمی 10 هزار و 350 تومان، 900گرمی 11 هزار و750 تومان و همچنین هزار و350 گرمی 16 هزار و 800 تومان است و روغن‌های جامد حلب‌های چهار و نیم کیلو گرمی 57 هزار تومان، حلب 5 کیلو گرمی 64 هزار تومان، حلب 16 کیلو گرمی 171 هزار تومان  است.

وی تصریح کرد: سهمیه روغن استان لرستان در دی ماه بین 680 تا 690 تن بوده که با توجه به جمعیت استان و در نظر گرفتن میانگین هر خانوار 5 نفر  سهم هر خانوار لرستانی به طور میانگین ماهانه حدود 2.2تا 2.3 دهم لیتر سهم هر خانوار است و از لحاظ تامین روغن مشکلی نداریم.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان خاطر نشان کرد: فرآیند توزیع کالاهای  تنظیم بازار در استان لرستان به صورت تامین، توزیع و نظارت است و اگر در هر کدام از مراحل اشکال وجود داشته باشد سبب افزایش قیمت و کمبود کالا می‌شود.

وی با بیان اینکه در شبکه توزیع روغن مشکل داریم اظهار داشت: با توجه به میزان روغن ورودی به استان و توزیع در سطح استان  از لحاظ تناژ مشکلی نداریم  ولی اینکه درحاشیه شهرها مشکل داریم به این معنی است که در روند توزیع مشکل وجود دارد و دلیل آن هم این است که مباشر تمایل  دارد روغن را در فروشگاه‌های بزرگ  و زنجیره‌ای تخلیه کند.

رازانی افزود: اینکه مباشر یا توزیع کننده در ازای توزیع روغن به سوپر مارکت یا مغازه‌دار خرد کالای  اضافه تحمیل می‌کند خلاف قانون است در همین راستا  سوپرمارکت‌ها و مغازه‌داران بلافاصله با سامانه 124 تماس گرفته و موارد تخلف را گزارش بدهند بر همین اساس  مباشر و توزیع کننده از فرآیند توزیع حذف می‌شوند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: طی هفته گذشته در 35 نقطه  شهر خرم‌آباد 27 تن و روز گذشته نیز در 34  نقطه شهر خرم‌آباد 29 تن روغن  جامد توزیع شد، ستاد تنظیم بازار در نظر دارد به تدریج روغن جامد را از سبد مصرفی  خانوارها حذف کند ولی ذائقه و تمایل فرهنگ  لرستان به مصرف این روغن زیاد است.

وی بیان کرد: همشهریان فروش اجباری، احتکار هر نوع کالا از جمله روغن را به سازمان صمت اطلاع بدهند و همچنین هیجان بازار را کنار گذاشته و به اندازه میزان مصرف کالا خریداری کنند چرا که احتکار خانگی از جمله دلایل کمبود کالاهای مصرفی است.

انتهای پیام/645/ ت

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir