سکوت شهر در شب‌های کرونایی

سکوت شهر در شب‌های کرونایی
شناسه خبـر : ۴۹۲۰۱ چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴

خرم‌آباد - شهر در سکوت مطلق است، صدای دستفروش‌های شبانه دیگر کمتر به گوش می‌رسد، تعداد اندکی در خیابان قدم می زنند، صدای بوق ماشین می‌آید و تابلوهای برخی مغازه‌ها که چشم نوازی می‌کند.

در شب‌های عادی اغلب خیابان های شهر خرم‌آباد مملو از جمعیت است چه افرادی که پیاده هستند و چه آنهایی که با خودرو دور دور می‌کردند ، اما این روزها وضعیت خیلی فرق کرده است ، خیابان‌های شهر دیگر شلوغ نیست، از ساعت ۲۱ به بعد شهر چنان خلوت است که انگار کسی در این شهر زندگی نمی کند.

مردم شهر قبل از اجرای این محدودیت‌ها بدون خودرو چنان در خیابان‌ها قدم می‌زدند گویی کرونا نبوده و نیست اما اکنون خیابان‌های شهر تا حدود زیادی خالی از مردم شده است شب‌ها از ساعت ۲۱ به بعد سکوت مطلقی بر شهر حاکم است. شب نشینی در کنار اقوام و بستگان تا حدود زیادی کم شده است؛ تا پیش از اجرای این محدودیت ها، ۵۱ درصد مبتلایان به کونا از دورهمی ها مبتلا می شدند.

دستفروشان چون نمی توانند در مرکز شهر جمع شوند هر کدام برای امرار معاش خود در گوشه ای از شهر پراکنده شده اند، گاهی صداهایی از آنها تا قبل از ساعت ۱۸ در خیابان های سرد و پاییزی خرم آباد به گوش می رسد.

کرونا که آمد رفتارهای اجتماعی مردم متفاوت شد، دیگر دست دادن، روبوسی، کنار هم نشستن، با هم غذا خوردن، تفریح دسته جمعی ، دورهمی های خانوادگی با حضور اقوام و بستگان و از همه مهمتر شستن مرتب دست ها با مایع جانشین  همه رفتارهای ما شد، حتی ممکن است برخی از این رفتارها تا سال های سال برای برخی افراد به عادت تبدیل شود.

کرونا همه خیابان‌های شهر را هم خلوت کرد،  زندگی همه را تغییر داد و چنان عرصه زندگی را به مردم تنگ کرده است که اگر محدودیت‌های جدید را اعمال نکنند، تا سال‌های زیادی باید با کرونا بجنگند و به عنوان یک میهمان ناخوانده میزبانی این ویروس را به عهده داشته باشند.

اگرچه بازار شهر خرم‌آباد تا ساعت تعیین شده دیگر هیچ عابر یا خودرویی را نمی‌بیند ، اما برخی افراد بی‌خیال و بی‌توجه به کرونا همچنان بر طبل بی عاری می‌کوبند و در خیابان‌ها و کوچه‌ها گشت و گذار می‌کنند. اگرچه برخی از خیابان های این شهر هم انگار کرونا نیست و مملو از جمعیت است.

البته ناگفته نماند که بام خرم‌آباد تعطیل است و کسی نمی‌تواند از این فضای تفریحی زیبا استفاده کند، اما دریاچه کیو که یک مکان تفریحی است هنوز شاهد ازدحام جمعیت است، شب‌های کرونایی هم برخی افراد محدودیت‌ها را جدی نمی‌گیرند و در سایه همه تاریکی‌ها ، اطراف دریاچه قدم می زنند.

همچنین اگرچه اغلب گروه‌های شغلی مجاز به فعالیت نیستند، اما برخی با کرکره‌های نیمه باز و برخی دیگر با فعالیت غیرمجاز در جذب مشتری پیشتاز شده‌اند تا به قول یکی از فروشندگان ، نانی برای سفره‌های خانواده به خانه ببرند. 

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره رعایت محدودیت ها گفت: تعطیلی ها و همیاری مردم طی روزهای گذشته بر مبنای رعایت پروتکل های بهداشتی آثار بسیار مثبتی در کنترل و کاهش ابتلاء کرونا، مرگ و میر و مراجعه به مراکز درمانی گذاشته است، روند موجود در خصوص کاهش ابتلا به کرونا و حتی مرگ و میر بسیار خوشحال کننده است و دی ماه باید منتظر آثار مثبت آن باشیم.

سکوتی که شب‌های زیبای پاییزی خرم‌آباد را گرفته در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است چون همیشه پس از باران پاییزی ، شب‌هایی با هوای دلنشین شهر را فرا می‌گیرد ، اما این روزها دیگر تکرار آن خاطرات ممکن نیست.

خاطرات شب‌های زیبای پاییزی چنان برای همه شیرین است که شاید همه آرزوی روزها و شب های بدون کرونا را دارند اما چه کاری می توان کرد تا هرچه زودتر کرونا از زندگی همه خارج شود و امید بیشتر به زندگی همه برگردد.

چه زیباست که اگر  این شب‌های سکوت و تنهایی شهر دوباره تکرار نشود، چه زیباست اگر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای مصوبات و محدودیت‌های کرونایی، کرونا را به خاک بسپاریم، زندگی را عاری از کرونا کنیم تا شاید رنگ و بوی زندگی، تغییر کند و تجربه قبل از کرونا را بار دیگر به هم تقدیم کنیم.

اما ما چه کارهایی باید انجام دهیم تا بتوانیم کرونا را دیگر در زندگی مان نداشته باشیم همه می‌دانند که کرونا فقط با مشارکت همه افراد یک جامعه امکانپذیر است، باید دل به دریا بزنیم و با رعایت همه پروتکل‌ها، زندگی عاری از کرونا را در آینده تجربه کنیم.

مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از همکاری و مشارکت بسیج و سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان و سایر دستگاههای اجرایی جهت اجرای طرح محله محور تقدیر کرد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح، کاهش قابل توجه تعداد افراد مبتلا و مرگ ناشی از کرونا پیش‌بینی می‌شود. طرح کنترل محله محور کرونا با همکاری یک هزار و ۱۹ تیم مراقبتی از ابتدای آذر در ۷۷۱ نقطه لرستان آغاز شده است.

این طرح به منظور مدیریت و کنترل اپیدمی ویروس کرونا به شیوه محله و خانواده محور و با مشارکت سازمان بسیج سپاه حضرت ابوالفضل (ع) و سایر ادارات انجام می شود.

محمود ثمینی معاون سیاسی، امنیتی استاندار لرستان نیز گفت: ورود خودروهای با پلاک  شخصی غبر بومی به شهرهای قرمز ممنوع است و هر ۲۴ ساعت یک میلیون جریمه می شوند .

 ثمینی با بیان اینکه در شهرهای  نارنجی ۵۰۰ هزار  تومان جریمه می شوند، افزود: در شب ها  از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد روز بعد تردد خودرو  با پلاک غیر شخصی در شهرهای قرمز ممنوع و در صورت تخلف ۲۰۰ هزار تومان به صورت شبانه روز جریمه خواهند شد.

مسئول مرکز  مدیریت راههای استان لرستان گفت:  به واسطه اجرای این محدودیت ها و توجه بیشتر مردم در راستای همکاری و مشارکت جدی برای اجرای محدودیت های منع رفت و آمد، از اول آذر ماه  ۲۶ درصد کاهش تردد در ورودی  و خروجی محورهای استان گزارش شده است.

با اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی در صورت خروج خودروها از شهرهای قرمز و تردد در جاده‌های فرعی و ثبت خودروها در جاده‌های بین شهری، مبلغ یک میلیون تومان و در صورت خروج از شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

۵۵ هزار و ۷۳۴ بیمار مبتلا به کرونا تا  پایان روز هشتم آذر در این استان شناسایی شده است که یک‌هزار و ۱۴۰ نفر آنان جان باخته اند.

در حال حاضر وضعیت شیوع کرونا در بروجرد، خرم آباد و سلسله قرمز، چگنی زرد و مابقی شهرستان های ۱۱ گانه لرستان نارنجی است.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir