بارش‌های پائیزی و دلهره مردم پلدختر از سیل دوباره؛ دیوار ساحلی تکمیل نشد

بارش‌های پائیزی و دلهره مردم پلدختر از سیل دوباره؛ دیوار ساحلی تکمیل نشد
شناسه خبـر : ۴۹۱۱۰ چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳

گروه استان‌ها- پس از گذشت ۲۰ماه از سیل فروردین ۹۸پلدختر همچنان با مشکلاتی روبرو است و با آغاز بارش‌های پائیزی مردم در هراس دوباره سیل هستند.

به گزارش موج خبر از پلدختر، 20 ماه از به گِل نشستن شهرستان پلدختر در 12فروردین 98 می‌گذرد، سیلابی که بیش از پنج میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های این شهرستان در حوزه‌های مختلف وارد کرد و علی‌رغم تلاش‌های انجام گرفته ولی شهرستان پلدختر همچنان با مشکلاتی روبرو است به طوری که مردم هنوز از اعلام هواشناسی مبنی بر وقوع بارش شدید باران به جای خوشحالی دچار نگرانی می‌شوند چون برخی زیرساخت‌های شهرستان هنوز بازسازی نشده و با نخستین بارندگی پائیزی  راه ارتباطی پلدختر به خرم‌آباد در محدود گاوزرده برای ساعاتی مسدود و برخی روستاها دچار آبگرفتگی شد.

اکنون بعد از گذشت 20ماه از سیل ویرانگر بهار 98 که به پلدختر وارد می‌شوی علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته نیروهای جهادی و مسئولان، هنوز مردم با مشکلاتی روبرو هستند و برخی‌ها در شهرهای پلدختر و معمولان هنوز نتوانستند سرپناهی امن برای خودشان و فرزندانشان تامین کنند.

سایت چهار هکتاری پلدختر دارای106 پلاک مسکونی است و برای واحدهایی‌که در حریم و بستر رودخانه کشکان قرار داشتند و منازل آنها به طور کامل تخریب  شده بود در نظر گرفته شد ولی علی‌رغم اجرای تعهدات دولت برخی سیل‌زدگان هنوز نتوانستند منازل خود را تکمیل و در آن مستقر شوند و برخی‌ها فقط یک اتاق از واحد مسکونی خود را تکمیل و در شرایط سختی درآن زندگی می‌کنند، برخی واحدهای این سایت به سبب کمبود اعتبار نیمه کاره رها شده و سیل‌دگان هنوز در مستاجری به سر می‌برند.

سایت سیل‌زدگان در محل عبور آب‌های مسکن مهر قرار دارد و این سایت با نخستین بارش در این نقطه غرق در آب می‌شود به طوری که طی بارندگی هفته گذشته آب از پمپ بنزین برگشت خورده و وارد سایت سیل‌زدگان شد تا سیل زدگان بهار98 در این نقطه هم شاهد کم کاری مسئولان مربوطه باشند.

کمبود اعتبار مانع بازسازی اصولی راه‌های پلدختر

راه‌های ارتباطی و پل‌ها در سیلاب سال 98 بیشترین خسارت را متحمل شدند به طوری که به 600 کیلومتر راه اصلی و فرعی خسارت و پل‌های روستایی طعمه کشکان شدند هر چند راهداری تلاش‌های شبانه‌روزی برای برطرف کردن مشکلات راه‌های شهرستان پلدختر انجام داده ولی این کارها موقتی است و بی تدبیری مسئولان ارشد راهداری و کمبود اعتبار مانع بازسازی اصولی راه‌ها شده است.

بازسازی قسمتی از جاده پلدختر به خرم‌آباد توسط قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و قطعه چهارم آن هم که با حضور اسلامی وزیر راه و شهرسازی و استاندار در 12تیر99 کلنگ زنی شد بعد گذشت پنج ماه از کلنگ زنی هنوز در حال تجهیز کارگاه است و عملیات اجرایی بازسازی جاده را شروع نکرده است.

عدم بازسازی جاده پلدختر به خرم‌آباد و ناایمن بودن آن در روزهای بارانی مردم را مجبور به استفاده از آزاد راه پلدختر به خرم‌آباد کرده ولی این آزاد راه در نبود نظارت مسئولان، سیل‌زدگان پلدختری را نقره داغ می‌کند و عوارض عبور را برای خودروهای سواری به 18هزار تومان و برای خودروهای سنگین به 45 تومان افزایش داده است.

احداث دیواره ساحلی بتنی توسط شرکت سامان محیط وابسته به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سبب ایمن شدن شهر پلدختر از سیلاب‌های احتمالی شده ولی این پروژه هنوز تکمیل نشده و برخی نقاط از جمله خیابان‌های رسالت را پوشش نداده است که در صورت وقوع بارندگی این منطقه که در پایین دست شهر پلدختر قرار دارد در معرض خطر قرار می‌گیرد همچنین  100متر از دیواره ساحلی در ضلع شمالی شهر که یکی از نقاط آسیب پذیر است احداث نشده که باید هر چه سریعتر تکمیل شود ضمن اینکه کانال‌های ضلع شرقی به دیواره ساحلی متصل نشده ودر صورت بارندگی با دبی بالای دو هزار سیلاب وارد ضلع شرقی شهر پلدختر می‌شود.

با گذشت 20ماه از سیل ویرانگر فروردین 98 هنوز خیابان‌های ساحلی در داخل شهر پلدختر اجرا نشده و علی‌رغم سرعت گرفتن روند بازسازی زیرساخت‌های شهری از جمله بوستان‌ها، معابر و جداول هنوز در برخی مناطق از جمله دردیا، سازمانی‌ها و مسکن مهر مشکلاتی وجود دارد که باید قبل از وقوع بارش‌ها برطرف شوند.

احتمال آبگرفتگی سایت چهار هکتاری

غلامرضا نصیری رئیس شورای اسلامی شهر پلدختر با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران استان  اعتبار لازم برای تکمیل کانال سنگی کوی بسیجیان و بازسازی پل بلوار شهدای خلیج فارس پلدختر را پیگیری کند اظهار داشت: با وجود مکاتبات و پیگیری‌های متعدد و علی‌رغم قول مساعد راهداری استان، متاسفانه تاکنون اعتبار لازم برای بازسازی پل بلوار شهدای خلیج فارس اختصاص داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه در صورت بارندگی زیاد عدم عبور آبهای سطحی از این پل سبب بازگشت آب به عقب و آبگرفتگی در کوی بسیجیان و منطقه چهار هکتاری می‌شود افزود: جمع‌آوری و هدایت آبهای سطحی در منطقه دردیا نیاز به احداث کانال و جدول کشی دارد که شهرداری حاضر به انجام این کار در صورت همکاری مالکان است.

رئیس شورای شهر پلدختر عنوان کرد: چنانچه شرکت آب و فاضلاب سیستم فاضلاب را در خیابان‌های منتهی به دیواره ساحلی در بخش شرقی تکمیل کند شهرداری در کوتاهترین زمان نسبت به زیرسازی و آسفالت آن اقدام خواهد کرد.

وی بیان کرد: اقدام به موقع در زمان بحران نیاز به امکانات و ماشین آلات سنگین دارد که انتظار می‌رود این تجهیزات قبل از وقوع حوادث در شهرستان استقرار داشته باشند که می‌توان در این راستا از سازمان شهرداری ها و راهداری کمک گرفت.

لزوم تکمیل دیواره ساحلی درضلع شرفی

نصیری خواستار تکمیل دیواره ساحلی در ضلع شمالی شهر واقع در جنب پل تاریخی شد و گفت:100 متر از دیواره ساحلی که یکی از نقاط آسیب پذیر در وقوع سیلاب به شمار می‌رود در این منطقه از تعهدات شرکت سامان محیط است که تکمیل نشده ومیراث فرهنگی آماده همکاری در این رابطه است.

وی تصریح کرد: احداث این 100 متر و ادامه دیواره ساحلی در ضلع شمالی پلدختر سبب افزایش ضریب ایمنی در مقابل سیلاب‌های احتمالی و ترددهای جاده‌ای می‌شود .

رئیس شورای شهر پلدختر خاطر نشان کرد: براساس مصوبه شورای  برنامه‌ریزی و توسعه استان، پُر کردن پشت دیواره ساحلی از تعهدات شرکت سامان محیط است که در بخش شمال شرقی شهر پلدختر تاکنون انجام نشده و لازم است برای جلوگیری از خطرات سیلاب در بارندگی‌ها در اسرع وقت انجام شود.

وی افزود: با توجه به امکان در دسترس نبودن شبکه تلفن همراه در پلدختر در برخی مواقع، انتظار می‌رود برای مدیریت به موقع بحران، فرمانداری پلدختربه سیستم ارتباطی بی سیم مجهز شود.

مشکل آبگرفتگی سایت چهار هکتاری

 محمد شرفی نصیری شهردار پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر با بیان اینکه شهرداری آمادگی همکاری با اداره آب و فاضلاب را دارد و در صورت حل مشکلات فاضلاب خیابان‌های منتهی به دیواره ساحلی آسفالت و جاده سلامت احداث می‌شود اظهار داشت: با توجه به اعلام بارندگی شهرداری تمام جداول و کانال‌های سطح شهر را لایروبی و نخاله‌ها را جمع‌آوری کرده است و نیروهای آتش نشانی و شهرداری هم در آماده باش کامل قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در صورت وقوع بارش‌ها مشکلی ایجاد نمی‌شود افزود: برخی مالکان در یکی از خیابان‌های منطقه دردیا جلوی اجرای طرح مهار  آبهای سطحی را گرفته که پرونده آنها در دادگستری و در حال پیگیری قضایی آن هستیم تا رفع مشکل انجام شود.

شهردار پلدختر عنوان کرد:کانال مسکن مهر و کوی بسیجیان اجرا شده و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد ولی در مسیر سایت چهار هکتاری مشکل داریم که شهرداری کانال خاکی ایجاد و از مدیریت ستاد بحران استان و شهرستان برای حل مشکل آن پیگیری لازم صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: پُر کردن پشت دیوار ساحلی از تعهدات شرکت سامان محیط است ولی متاسفانه کار را رها کرده و رفته است و قسمتی از احداث دیواره در محدوده خیابان ولی عصر هم باقی مانده است که به مسئولان مربوطه ارجاع شده است.

مصائب ادامه دار سیلاب 98 پلدختر

نادیا امرایی معاون عمرانی فرمانداری پلدختر اظهار داشت: با گذشت 20ماه از سیل فروردین ماه سال 98برخی ازمشکلات هم‌چنان به قوت خود باقی است و بسیاری از  پل‌‌ها به صورت موقت است.

وی افزود: هرساله با هر بارندگی در پل واقع جنب پمپ بنزین چاغروند، جاده ترانزیتی در یک بازه زمانی مسدود می‌‌شود که این موضوع در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان به ریاست استاندار پیگیری ومقرر شد 700 میلیون تومان برای افزایش دادن دهانه آبرو تخصیص پیدا کند که به دلیل بی‌توجهی اداره کل راهداری به مکاتبات و پیگیری‌‌های انجام شده تاکنون این مبلغ  تخصیص پیدا نکرده و با هر بارندگی 40 تا50 میلیمتری خیابان بسته و ارتباط با جنوب قطع می‌شود که با توجه به همجواری با سایت چهارهکتاری سیلزدگان اجرای آن در اسرع وقت ضرورت دارد.

معاون عمرانی فرمانداری پلدختر عنوان کرد: فاضلاب خیابان‌‌های آیت و ولیعصر(عج)  پلدختر علی‌رغم گذشت 20 ماه از سیل گذشته، همچنان به صورت روباز به رودخانه کشکان می‌‌ریزند و علی‌رغم مشکلات زیست محیطی در صورت بروز سیلاب نیز باید در این منطقه منتظر حوادث مخرب‌‌تری باشیم.

وی بیان کرد: اتصال کانال‌‌های ضلع شرقی پلدختر به دیواره ساحلی در دو نقطه هنوز به صورت فنی و کامل اجرا نشدند که اگر دبی رودخانه بیشتر از دو هزار و 200 میلی متر بالا رود ممکن است از این نقاط آب وارد بخش شرقی شهر شود.

امرایی گفت:کمبود ماشین آلات در راهداری شهرستان وجود دارد و اداره کل به راههای روستایی مانند راههای منطقه آمیران کوشکی، چولهول و واشیان بی توجه است و کاری برای این جاده‌های روستایی انجام نداده است.

وی بیان کرد:جاده پلدختر به خرم‌آباد در چهار قطعه به پیمانکاران واگذار شده که قرارگاه  خاتم الانبیاء(ص) در منطقه چم حیدر در حال انجام کار است و قطعه چهارم هم به پیمانکار راهداری واگذار شده که در منطقه مورانی تجهیز کارگاه انجام داده و طرح را اجرا می‌کند ولی ما انتظار داریم سرعت کار را بیشتر کند چون مورد قبول ما نیست.

گزارش از فیروزه حاتمی

انتهای پیام/646/ ت

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir