دستفروشی بدون ماسک در بروجرد

دستفروشی بدون ماسک در بروجرد
شناسه خبـر : ۴۹۰۶۹ چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷

بروجرد - ستاد مقابله کرونا نخستین راه مبارزه با این ویروس را استفاده از ماسک اعلام کرده و بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه استفاده از آن را جدی گرفته اند و برخی از دستفروشان و صاحبان کسب و کار در بروجرد با بی تفاوتی به این مصوبه همچنان بدون ماسک در محل کسب خود حضور می‌یابند.

به گزارش موج خبر، شیوع ویروس کرونا در ایران تغییر و تحولات زیادی در زندگی مردم ایجاد کرد، مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری از کسب و کارها را به تعطیلی کشاند. برخی افراد شغل خود را از دست دادند و بسیاری از اقشار جامعه به شکل‌های مختلف متضرر شدند. 
اگرچه دستفروشی یک شغل رسمی به شمار نمی‌آید اما افراد بسیاری از طریق آن امرار معاش و گذران زندگی‌ می‌کنند و تنها عاملی که توانست مدت زیادی بر فعالیت آنها سایه بیندازد، ویروس کرونا بود.                                                                                                                                                                                                                                                                                  در روزهایی که بروجرد از نظر انتشار ویروس کرونا در شرایط قرمز قرار گرفته و بازار این شهر به حالت تعطیل درآمده است و فقط فروشگاه های تامین کننده مایحتاج ضروری مردم خدمات ارائه می دهند. دیده می شود برخی از دستفروشان میوه و تره بار بدون ماسک و با نادیده گرفتن نکات بهداشتی برای امرار معاش تلاش می کنند.                                                                                        سه راه جعفری، میدان سپاه و میدان امام حسین(ع) از جمله مکان هایی است که اغلب عرضه کنندگان میوه در کنار چرخ دستی یا وانت بارها بدون ماسک و دستکش در کنار یکدیگر و بی توجه به خطر ویروس کرونا به فروش کالاهای خود می پردازند. بسیاری از فروشگاه های عرضه مرغ، ماهی، گوشت، تنقلات و کشمش و خرما و شیره بروجرد و انواع میوه و سبزیجات در این مناطق پر تردد وجود دارد. 
در این بازار پرتردد که برخی برغم تهدیدهای جدی کرونا به فکر تهیه تنقلات شب یلدا هستند دستفروشان میوه و تره بار بدون دستکش و ماسک ایستاده و با فروش فلفل، انواع کاهو، خیار و گوجه می خواهند، روز پربرکتی را برای خود رقم بزنند.
جوان ۳۰ ساله ای که بدون ماسک در کنار پیاده رو خیابان جعفری سنجد و فلفل می فروشد، بی مهابا کارت عابربانک را در دستگاه کارتخوان می کشد و پول را به راحتی بین خود و مشتری رد و بدل می کند.
این جوان دستفروش بدون آنکه دستهایش را شسته یا ضدعفونی کند تخمه از جیب درآورده و می خورد.
جوانی دیگر برای گرم کردن خود آتش درست کرده و با سه جوان دیگر بدون ماسک و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی مشغول صحبت کردن است.
خریداران این دستفروشان بدون ماسک اغلب نکات بهداشتی را رعایت کرده و با ماسک اقدام به خرید مایحتاج ضروری می کنند و برخی از خریداران بی درنگ از فروشندگان به خاطر نداشتن ماسک انتقاد می کنند.
اما برخی از فروشندگان می گویند اینجا کسی حوصله ندارد ماسک بزند و برخی دیگر می گویند با این خرج گران و کسادی بازار کسی توان خرید ماسک ندارد.
یک شهروند بروجردی گفت: دستفروشان برای تامین هزینه‌های زندگی روزمره و امرار معاش ناچار هستند در هر شرایطی حتی با وجود جولان کرونا کار ‌کنند و گویا هیچ چیزی نمی‌تواند از حضور آنان در محافل عمومی جلوگیری کند اما ضروری است نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنند.
محمد معظمی گودرزی افزود: امروز یادآوری استفاده از ماسک برای همه افراد یک نوع امربه معروف و نهی از منکر است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.
وی افزود: در شرایط کنونی اغلب افراد که از نظر مالی گرفتار و نیازمند هستند در هر شرایطی حتی با وجود کرونا هم ناچار هستند برای تامین مخارج زندگی فعالیت کنند.
این شهروند بروجردی گفت: اغلب دستفروشان پدر یک خانواده بوده و در طول روز با افراد فراوانی سر و کار دارند و احتمال مبتلا شدن به ویروس کرونا بین آنها زیاد است در پایان یک روز کاری به جای ابتلا به به کرونا سلامتی را برای اهل خانه ببرند.
سرپرست فرمانداری بروجرد گفت: روند اجرای محدودیت‌ها و پروتکل ها بهداشتی در بروجرد مطلوب بوده و موجب شده تا آمار بستری شدگان و فوتی های کووید ۱۹ کاهش پیدا کند.

احمد گودرزیان افزود: بیش از ۹۰ درصد شهروندان از ماسک استفاده می کنند و انتظار می رود سایر شهروندان نیز برای حفظ سلامت خود، خانواده و جامعه و قطع کامل زنجیره کرونا استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: فعالیت همه کسبه بروجرد بجز واحدهای صنفی گروه شغلی یک به مدت ۲ هفته در بروجرد ممنوع بوده و این اقدام با هدف کنترل بیماری کرونا از سوی ستاد کرونا انجام شده است.

حمید آزادبخت افزود: همه صاحبان مشاغل حتی دستفروشان ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند و تذکرات لازم به این افراد و واحدها داده می شود.

وی تعیین هویت و ساماندهی دستفروشان در سطح شهر را امری ضروری و لازم دانست و اظهار داشت: هم اکنون فعالیت دستفروشان با هدف جلوگیری از ویروس کرونا ممنوع است و تنها افرادی که میوه و تره بار را عرضه می کنند، حق فعالیت دارند.

وی تعداد واحدهای صنفی بروجرد را ۱۶ هزار واحد اعلام کرد و ادامه داد: بیش از ۲ هزار دستفروش در سطح شهربروجرد فعالیت دارند.

۵۵ هزار و ۷۳۴ بیمار مبتلا به کرونا تا  پایان روز هشتم آذر در این استان شناسایی شده است که یک‌هزار و ۱۴۰ نفر آنان جان باخته‌اند.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir