۶۰ درصد خبرنگاران لرستان پوشش بیمه‌ای ندارند

۶۰ درصد خبرنگاران لرستان پوشش بیمه‌ای ندارند
شناسه خبـر : ۴۳۲۹۵ چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲

مدیرکل تامین اجتماعی لرستان گفت: در استان لرستان تنها ۴۰ درصد شاغلان حوزه رسانه تحت پوشش بیمه هستند و ۶۰ درصد دیگر به دلیل اینکه کارفرمایان حق بیمه آنها را پرداخت نمی‌کنند پوشش بیمه‌ای ندارند.

 علی جهانی در جمع خبرنگاران این شهرستان با بیان اینکه توسعه از دریچه رسانه شکل می‌گیرد اظهار داشت: رسانه‌ها نماد توسعه همه جانبه و پایدار هستند و هرجا بخواهیم به ارتقا کیفیت، توسعه، رضایت‌مندی و معیشت  سازمان‌ها  توجه  کنیم، رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان ضمن  تسهیل، شفاف  و تقویت رابطه  مسیر توسعه را هموار و همگرایی و هماهنگی را در توسعه شکل می‌دهند و همچنین افکار عمومی را در جهت توسعه فرهنگی، سیاسی،اجتماعی و اقتصادی هدایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیمه خبرنگاران شامل گروه  خویش فرما و گروهی که رابطه  کارگری کارفرمایی دارند و در کارگاه‌های رسانه‌ای مشغول کار هستند می‌شود افزود: خبرنگارانی که پوشش بیمه‌ای خویش فرما هستند و مشمول قانون کار  نمی‌شوند مسئله سخت و زیان آور برای این گروه منتفی است اما  خبرنگارانی که در کارگاه‌های رسانه‌ای نوشتاری، شنیداری، تصویری الکترونیک فعالیت دارند در صورتی که کارفرمایان لیست آنها را به عنوان خبرنگار یا یکی دیگر از شغل‌های حوزه رسانه ماهانه به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند مشمول قانون سخت و  زیان آور می‌شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی لرستان عنوان کرد: متاسفانه  در استان بسیاری از کارفرمایان  رسانه با بازرسان سازمان تامین اجتماعی در حین بازرسی از کارگاه‌ها همکاری نمی‌کنند و اطلاعات کامل را در اختیار بازرسان قرار نمی‌دهند.

وی بیان کرد: کارفرمایان حوزه رسانه حتما لیست حق بیمه ماهانه خبرنگاران و دستمزد واقعی و عنوان شغلی که در رسانه دارند را جهت  حفظ حیات اقتصادی، منافع و رعایت حقوق  بیمه شدگان به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند.

جهانی با بیان اینکه متاسفانه عمده‌ترین مشکل در حوزه رسانه ارسال نکردن  لیست حق بیمه و عدم مشخص شدن عنوان شغلی خبرنگار در رسانه از طرف کارفرمایان است گفت: چنانچه عنوان شغلی خبرنگار در رسانه توسط کارفرما در لیست بیمه قید نشود خبرنگاران  نمی‌توانند از قانون بازنشستگی سخت و زیان آور بهره‌مند شوند چراکه این قانون مبتنی بر تعریف شغل است. 

وی با بیان اینکه خبرنگاری شغلی سخت و زیان آور است تصریح کرد: شغل خبرنگاری به دلیل فشارهای روحی و روانی مضاعف، تعهد و مسئولیت اجتماعی و پیگیری‌های مداوم، خبرنگار را در معرض آسیب‌های جسمی، روحی و روانی قرار می‌دهد بر همین اساس خبرنگاران باید حمایت و پشتیبانی شوند در همین راستا کارفرمایان حوزه رسانه باید به حقوق خبرنگاران توجه ویژه‌ای داشته باسند.

مدیرکل تامین اجتماعی لرستان خاطر نشان کرد: کارفرمایان حوزه رسانه باید ماده 28، ماده 47 و ماده 76 قانون تامین اجتماعی را جهت حق و حقوق شاغلان بیمه شده حوزه رسانه رعایت کنند که خبرنگاران دچار مشکل نشوند.

وی  اظهار داشت: در استان لرستان تنها 40 درصد شاغلان حوزه رسانه تحت پوشش هستند و 60 درصددیگر  به دلیل اینکه کارفرمایان حق بیمه آنها را پرداخت نمی‌کنند پوشش بیمه‌ای ندارند و ضرورت دارد در این حوزه  عزم جدی باشد و خانواده رسانه، مطبوعات و انجمن‌ها و کانون‌هایی که  در این حوزه فعالیت می‌کنند جامعه موثر رسانه که توسعه محور است را تحت پوشش قرار بدهند.

انتهای پیام/645/ ت

 

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir