تبدیل شدن ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات

تبدیل شدن ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات
شناسه خبـر : ۳۵۰۶۶ شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع‌طبیعی کشور با بیان اینکه ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود، گفت: بیش از ۳۰ درصد ضایعات به خاطر ماشین آلات قدیمی است.

محمدشفیع ملک‌زاده اظهار داشت: ماشین آلات کشارزی قدیمی و  فرسوده هستند که خسارت سنگینی به بخش کشاورزی وارد میکند و سبب شده ضایعات بخش کشاورزی و محصولات خیلی بالا رود.

وی افزود: بیش از ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات میشود که بیش از ۳۰ درصد آن به خاطر ماشین آلات قدیمی است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع‌طبیعی کشور عنوان کرد: بعضا به خاطر همین فرسودگی در حین جمع آوری محصول دچار آتش سوزی میشوند و سبب میشود چندین هکتار مزرعه مردم آتش بگیرد.

وی بیان کرد: زمانی ادوات امروزی را نداریم و باید از ادوات قدیمی استفاده کنیم کیفیت کار و عملکرد پایین است و صددرصد روی تولید تاثیر گذار است و به امنیت غذایی ضربه میزند و سبب می‌شود تولید ما از لحاظ کیفیت پایین بیاید.

سیاست‌های غلطی که به تولید ضربه می‌زند
ملک زاده در راستای اعمال سیاست‌های بخش کشاورزی و خرید تضمینی محصولات تصریح کرد: در وهله اول قوانینی که برای کشاورزی لحاظ شده همین‌ها را اجرا کنند و نقض نکنند به عنوان مثال قانون خرید تضمینی در بعضی جاها دولت به درستی عمل نمی‌کند و باعث می‌شود با سیاست‌های غلطی که دارند مخصوصا از طرف سازمان برنامه و بودجه برای تعیین محصولات ضربه بزرگی هم به کشور و هم به تولید کننده می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: در شکر به خودکفایی رسیده بودیم که همین سیاسیت گذای غلط باعث شد الان مجبور شویم ۷۰۰ الی ۸۰۰ تن شکر وارد کنیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع‌طبیعی کشور گفت: دانه‌های روغنی به سمتی می‌رفتیم که تا سه الی چهار سال آینده کل دانه‌های روغنی مورد نیاز را خودمان تولید کنیم ولی الان نزدیک ۹۰ درصد روغن را وارد می‌کنیم.

اعطای تسهیلات کم بهره به کشاورزان توسط دولت
وی اظهار داشت: کشاورزان وضعیت خوبی ندارند و دولت باید حمایت کند و یارانه  بدهد، حداقل تسهیلات کم بهره و یا بدون بهره در اختیار آن‌ها قرار دهد تا تولید را پایدار کند.

ملک زاده افزود: با توجه به شعار امسال که سال جهش تولید است، جهش تولید به این معنا نیست که فقط کشاورز را موظف به تولید کنیم بلکه باید از منابع به خوبی استفاده کنیم و بهره وری را بالا ببریم، ارزش افزوده ایجاد کنیم و کمبودهایمان که صنایع تبدیلی، تکمیلی، بازار، صادارت و تامین نهاده ها است را تسهیل گری ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: در بحث سرمایه گذاری در بخش کشاورزی واقعا لازم است که کمک کنیم این سرمایه گذاری ایجاد شود و بروکراسی های طولانی برداشته شود و به حداقل برسد.

کشاورزان مظلوم‌ترین قشر جامعه 
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع‌طبیعی کشور بیان کرد: در بحث خسارتی که به کشاورزان وارد شده از جمله خسارات سرما زدگی، آتش سوزی، تگرگ و سیل باید دولت حمایت و به کشاورزان کمک کند.

وی تصریح کرد: تامین ۹۸ درصد امنیت غذایی جامعه بر عهده کشاورزان است ولی از حداقل‌ها محروم هستد؛ حتی بیمه نیستند و امروز کشاورز در سن ۸۰ سالگی هم در مزرعه و باغ کار می‌کند وهیچگونه امتیازی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

ملک زاده خاطرنشان کرد: کشاورزی اصلی‌ترین قشر در جامعه است وهم اهمیت بالایی نسبت به همه مشاغل دیگر دارد و مظلوم‌ترین قشرها در جامعه به شمار می‌روند که باید دولت این‌ها را در نظر بگیرد و نگاه جدی به تولید کننده و کشاورزی داشته باشند.

 

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir