برقراری بیمه بیکاری بیش از ۲ هزار نفر در لرستان

برقراری بیمه بیکاری بیش از ۲ هزار نفر در لرستان
شناسه خبـر : ۳۴۳۴۶ پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: مقرری بیمه بیکاری ۲ هزار و ۱۴ نفر در استان تا پایان مهرماه امسال تایید و برقرار شده است.

 به گزارش موج خبر، علی آشتاب روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بیمه بیکاری به افرادی تعلق می‌گیرد که بدون میل و اراده خود از محیط کار خارج می شوند و قانونگذار این حق را برای کارگران قائل شده است.

 وی ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا، ایجاد مشکل برای برخی واحدهای تولیدی استان و بیکار شدن غیر ارادی کارگران، این افراد نیز بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

وی گفت: با توجه به اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمامی متقاضیان دریافت مقرری بیمه بیکاری از هفتم مردادماه امسال باید در سامانه جامع روابط کار به آدرس https://prkar.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت نام نمایند.

آشتاب به اشاره به اینکه متقاضیان بیمه بیکاری باید سه شرط مشمول قانون کار، بیمه تامین اجتماعی و بیمه بیکاری را دارا باشند تصریح کرد: همچنین پیش زمینه ثبت‌نام در سامانه مذکور، احراز هویت بیمه‌ای کارگر در دفاتر پیشخوان خدمات دولت است که باید بعد از سایر مراحل ثبت‌نام در کافی نت‌ها و کاریابی‌ها انجام شود.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان  همچنین گفت: درخواست بازنشستگی ۶۵۶ کارگر مشاغل سخت و زیان‌آور واحدهای اقتصادی و تولیدی نیز استان طی نیمه نخست امسال تایید شد.

آشتاب افزود: این مدت ۹۱۵ درخواست بازنشستگی پیش از موعد در کمیته بدوی و تجدید نظر مطرح و ۶۵۶ پرونده تاییدی برای اقدام های بعدی به سازمان تامین اجتماعی ارسال شده است. 

وی اظهار داشت: همه کارگران مشاغل سخت و زیان آور با ۲۰ سال سابقه کار متوالی و یا ۲۵ سال سابقه کار متناوب می توانند درخواست بازنشستگی داشته باشند تا تقاضای آنها در کمیته های تخصصی بدوی و تجدید نظر مرتبط با مشاغل سخت و زیان آور بررسی شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: بنابر قانون بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور، کارگران بیمه شده اینگونه مشاغل که بر اثر عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد، تنشی بالاتر از ظرفیت طبیعی به آنها وارد شود، می توانند تقاضای بازنشستگی بدهند.

آشتاب افزود: ایمنی و بهداشت کار کارگاه‌های مختلف توسط بازرسان به صورت دوره ای بررسی می شود چراکه کارفرمایان مکلف و موظف به ایمن سازی محیط کار و رعایت آئین نامه های مرتبط هستند.

۲ هزار و ۸۳۶ تعاونی فعال با اشتغال ۲۸ هزار نفر در لرستان وجود دارد که از این تعداد ۴۷۸ تعاونی مربوط به بانوان  می باشد و مشخصات ۱۳۰ هزار کارگر بیمه شده در استان ثبت شده است.

 

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir