۲.۵ میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز کشاورزی لرستان است

 ۲.۵ میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز کشاورزی لرستان است
شناسه خبـر : ۳۴۲۸۳ پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: نیاز آبی ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی استان دست کم ۲.۵ میلیارد متر مکعب است.

به گزارش موج خبر، ‬اسفندیار‬ حسنی‬ مقدم‬ در جلسه کمیته بهره‌وری از منابع آبی‬، مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی استان را تامین منابع آب برشمرد.

وی اظهار داشت: کشاورزان دیم کار استان در مقاطعی به دلیل نبود بارش به موقع و مشروب نشدن زمین های کشاورزی‬، تولید اقتصادی ندارند و در مواردی نیز متضرر می‌شوند که بر همین اساس تخصیص ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب برای استان نیاز است .

وی تصریح کرد: در صورت تحقق این امر‬، دست کم ۱۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان لرستان تبدیل به آبی و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: حجم آب پشت سدهای کشور حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب و در لرستان بیش از ٢٠٠ میلیون مترمکعب است که با سدهای در دست ساخت به بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

حسنی مقدم افزود: در حالی که بیش از ۱۱ درصد آب کشور در لرستان تولید می‌شود تنها نیم درصد سدهای کشور در استان قرار دارد و کمبود آب موجوب ناپایداری در تولید محصولات کشاورزی می شود.

 وی ادامه داد: ۷.۴ درصد اراضی کشور در لرستان قرار دارد،آب تولیدی در این استان سه برابر اراضی کشاورزی و متوسط زمین آبی استان ٢٣ درصد است در حالیکه که این رقم در کشور به ۴۶ درصد می رسد.

وی تاکید کرد: مهمترین راهبرد برای رسیدن به متوسط نرم کشوری در آبی کردن زمین های کشاورزی، مطالبه سهم لرستان در تقسین عادلانه منابع آب از وزارت نیرو است که این مهم با هماهنگی و همفکری دستتگاه‌های متولی آب، حمایت‌های مدیریت ارشد اجرایی و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی حاصل می شود.

۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در لرستان وجود دارد، ۱۳۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی لرستان هستند،۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از این بخش ارتزاق می کنند و ارزش افزوده سه میلیون تن محصول تولیدی استان به بیش از هفت هزار میلیارد تومان می رسد که چنانچه مشکل تامین و تخصیص آب برای این حوزه برطرف شود علاوه بر اشتغالزایی، درآمداقتصادی کشاورزان نیز چندین برابر افزایش خواهد یافت.

 

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir