نظارت بر روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی آغاز شد

 نظارت بر روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی آغاز شد
شناسه خبـر : ۳۴۱۹۸ پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۱

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با اشاره به آغاز نظارت بر روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی، گفت: همچنین با رئیس جمهور مکاتباتی برای اختصاص اعتبار شبکه سدها داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار موج خبر، سمانه حسن پور با اشاره به تدوین سند چشم انداز لرستان در ۱۶ بخش توسعه‌ای مختلف، اظهار داشت: لرستان دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالا در حوزه‌های مختلف است.

اجرای برنامه‌های توسعه‌ای لرستان بر اساس سند چشم انداز

وی با بیان اینکه باید بررسی شود که چه چیزی موجب شده این پتانسیل‌ها دیرتر نسبت به سایر مناطق کشور شکوفا شوند، عنوان کرد: در این راستا ترسیم سند چشم انداز استان یک ضرورت بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان این سند چشم انداز در ذیل تعدادی از اسناد بالا دستی از جمله سند چشم انداز کل کشور است، افزود: در این راستا برنامه‌های توسعه‌ای استان باید بر اساس سند چشم انداز عملیاتی شوند.

حسن پور، بیان داشت: وظیفه تهیه برنامه‌های توسعه در ابعاد مختلف بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی است، خوشبختانه بعد از ترسیم سند چشم انداز لرستان، سایر برنامه‌های توسعه‌ای مانند اقتصاد مقاومتی، جهش تولید و… نیز با این سند چشم انداز هماهنگ کردیم.

توسعه لرستان بر اساس سه محور صنعت، کشاورزی و گردشگری

وی با اشاره به اهداف کلان سند چشم انداز لرستان، گفت: توسعه و نوسازی بخش صنعت، توسعه و نوسازی بخش معدن، افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی، ارتقای صنعت گردشگری، توسعه پایدار استان با تکیه بر منابع طبیعی از جمله آب و خاک و…، توسعه استان در حوزه انرژی و فرآورده‌های حاصل از نفت و گاز، ارتقای کمی و کیفی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مرتبط با بازار کار در استان، توسعه و تقویت روابط و مناسبات در سطح ملی و فراملی، توسعه خطوط ارتباطی ریلی، هوایی و… از جمله اهداف کلان این سند چشم انداز استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان با تاکید بر اینکه بنای توسعه لرستان با توجه به مطالعات آمایش و سند راهبردی آمایش استان بر اساس توجه به سه حوزه صنعت، کشاورزی و گردشگری است، تصریح کرد: در حوزه صنعت، تکمیل زنجیره تولید به ویژه برای صنایع بزرگ، ایجاد و توسعه صنایع صادراتی، شکل گیری خوشه‌های صادراتی، ایجاد تعادل در توزیع صنایع جدید بر اساس مزیت‌های نسبی هر منطقه و… مدنظر است.

حسن پور با بیان اینکه در حوزه کشاورزی نیز اهدافی مانند توسعه واحدهای تبدیلی و تکمیلی، جلوگیری از هدر رفت آب‌های سطحی و مهار آنها، خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک، اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت آبی و… در استان مدنظر قرار گرفته است، گفت: همچنین در چشم انداز گردشگری استان اهدافی مانند گسترش زیرساخت‌های اولیه و تأسیسات گردشگری، حفظ و معرفی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی، تقویت و توسعه بخش گردشگری استان به عنوان یکی از محورهای سه گانه توسعه استان، ارتقای جایگاه صنعت گردشگری در اقتصاد ملی با استفاده از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های طبیعی استان و… در نظر گرفته شده است.

مهلت به دستگاه‌ها برای انعقاد قرارداد پروژه‌ها تا پایان آبان

وی با اشاره به پیش بینی اعتبارات ملی، منابع داخلی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و… برای اجرای برنامه چشم انداز توسعه لرستان، بیان داشت: لرستان امسال اولین استانی بود که مبادله موافقت نامه‌های هزار میلیارد تومان استانی را انجام داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان با تاکید بر اینکه تخصیص‌هایی که در این زمینه داشته ایم همه توزیع شده است، افزود: همچنین فصل کار اجرایی دستگاه‌ها نیز شروع شده است.

حسن پور، افزود: ما انتظار داریم که قراردادهای تمام پروژه‌های استان تا پایان آبان ماه منعقد شوند در غیر این صورت تدابیر نظارتی خود را اعمال خواهیم کرد.

آغاز نظارت بر روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی

وی با بیان اینکه همچنین در حوزه تسهیلات اشتغالزای روستایی نیز نظارت‌های خود را شروع کرده ایم، گفت: این امر در پروژه‌های بالای یک میلیارد تومان شروع شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان با اشاره به اینکه اگر در این رابطه خطایی ببینیم هم با دستگاه اجرایی و هم بانک‌ها تذکر و برخوردهای نظارتی را خواهیم داد، افزود: در فازهای بعدی، پروژه‌های کوچک‌تر را مورد نظارت و بررسی قرار می‌دهیم.

حسن پور با تاکید بر اینکه در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری سند چشم انداز اقدامات مطلوبی صورت گرفته اما همچنان جای کار بسیاری در این حوزه‌ها داریم، گفت: همچنین امیدوار هستیم که بین یک تا دو سد استان، امسال به بهره برداری برسند.

مکاتبه با رئیس جمهور برای اختصاص اعتبار به شبکه‌های آبیاری

وی، بیان داشت: پروژه‌های سدسازی جز پروژه‌های ملی ما هستند، به طور مثال سد «معشوره» از مطالبات جدی استان است، سد «کمندان» ازنا نیز با توجه برنامه ریزی های صورت گرفته و اختصاص ۱۰۴ میلیارد تومان اعتبار طی امسال و همچنین سد «مروک» با اختصاص ۴۰ میلیارد تومان امسال به اتمام می رسند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان با بیان اینکه سدهای «حوضیان»، «ایوشان» و «هاله» افتتاح شده اند اما در شبکه‌های آبیاری ذیل آنها با مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: یکی از برنامه‌ها برای تکمیل این شبکه‌های آبیاری و همچنین ایستگاههای پمپاژ آب واگذار آنها به بخش خصوصی است، همچنین مکاتباتی با رئیس جمهور داشته ایم که در برنامه‌های آتی و تا پایان دولت اعتبارات خوبی برای این شبکه‌های آبیاری اختصاص پیدا کند.

حسن پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکیه بر درآمدهای مالیاتی و توسعه مشارکت‌های عمومی در استان، ادامه داد: بر اساس بخش نامه بودجه‌ای ابلاغ شده به استان دستگاه‌های اجرایی موظف شده اند که برای جذب اعتبار پروژه‌ها در مرکز اقدام کنند.

وی که در گفتگوی خبری سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه اعتبارات عمرانی و جاری از ۱۵ آبان ماه به استان اعلام می‌شود، گفت: به طور حتم بر اساس آن نیز رایزنی‌هایی برای استان خواهیم داشت.

 

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir