کمین قاتل خاموش در آغاز فصول سرد سال

کمین قاتل خاموش در آغاز فصول سرد سال
شناسه خبـر : ۳۱۷۰۹ چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰

هر ساله در کنار سرمای هوا خبرهای تلخ گازگرفتگی منتشر می شود حوادثی که بر اثر بی احتیاطی و غفلت رخ می دهد و جان انسانها را می گیرد.

به گزارش موج خبر، با سرد شدن هوا، سر و کله ی قاتل خاموش کمین کرده پیدا می‌شود و در انتظار کوچکترین بی احتیاطی برای گرفتن جان انسان‌ است.
گاز سمی دی اکسید کربن بی بو، بی مزه و بی رنگ است  به همین دلیل نامش را قاتل خاموش، قاتل نامرئی، مرگ خاموش گذاشته اند و در فصل سرد سال جان صدها نفر را در کشور می گیرد.

سال گذشته ۷۸۴ نفر در کل کشور بر اثر این گاز سمی جان خود را از دست دادند که در پنج ماهه اول امسال نیز ۲۳۵ نفر از هموطنانمان بر اثر این گاز مسموم و فوت کردند.

در استان لرستان سال گذشته ۱۸ نفر و در پنج ماهه اول امسال ۱۱ نفر بر اثر نشت گاز دی اکسید کربن فوت کردند و با در نظر داشتن چند نکته ایمنی قبل از نصب وسایل گرمایشی می توان از برووز این حوادث جلوگیری کرد.

علائم اصلی مسمومیت با گاز منواکسید کربن

گاز منواکسید کربن با سرعت بسیار زیاد می توانند اختلالاتی را در مغز و بدن فرد ایجاد کند و در کوتاهترین زمان جان فرد را بگیرد اما مهمترین علائم مسمومیت سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، درد شکم، حالت بیهوشی، تشنج و اغما است.

در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد اما سایر علایم مسمومیت سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها است که باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت شدید با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی ‌شود.

چک کردن وسایل گرمایشی مانند لوله ها و دودکش، عدم بستن همه منافذ و درزها، استفاده از لوله های استاندارد، استفاده از شیلنگ گاز با متراژ استاندارد و چند نکته ساده دیگر می تواند از بروز این حوادث پیشگیری کند.

معاون عملیاتی آتش نشانی بروجرد افزود: ۷۰ درصدعلت مسمومیت با گاز منواکسید کربن به دلیل نقص در سیستم دودکش است و دود کش ها باید دارای شیب مثبت و جهت دودکش روبه بالا باشد چرا که در برخی موارد  دودکش دیوار در سطح پایین طراحی شده که بسیار خطرناک است.

نادر موسیوند گفت:  به هیچ عنوان نباید از لوله ها ی آکاردئونی استفاده کرد، این لوله ها به مرور زمان مقاومتشان را از دست داده، در آن افتادگی و در نتیجه ایجاد شیب منفی و در نهایت برگشت گاز ها ی ناشی از احتراق به فضا می شود، هم چنین با گذشت زمان دربدنه این لوله ها بر اثر حرارت و گذر هوای گرم، سوراخ های بسیار ریزی ایجاد شده که قابل رویت نیستند، گاز های سمی CO از طریق این سوراخ ها وارد فضا شده و باعث گاز گرفتگی می شود.

وی بیان کرد: از بخاری های فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نشود و استفاده از بخاری های بدون دودکش به هیچ وجه از تولیدگاز منواکسید کربن جلوگیری نمی کند و هرگز در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد مثل اتاق استفاده نشود.

معاون عملیاتی آتش نشانی بروجرد اظهار داشت: دودکش ها باید کاملا مستقل و به صورت مشترک و انشعابی کار نشده باشد و هر دودکش باید مستقل از دودکش های دیگر باشد.

موسیوند افزود: توجه به داغ بودن دودکش پس از روشن کردن وسیله گرمایشی به اطمینان از تخلیه گاز کمک خواهد کرد،اگر لوله دودکش بخاری سرد است دلیل آن خارج نشدن گازهای سمی از دودکش است که در این صورت باید ضمن رفع نقص به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره، تهویه در محیط ایجاد شود.

وی گفت: ایجاد تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام منزل ضروری است و از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگاه داشتن محیط داخل خانه خودداری شود.

معاون عملیات آتش نشانی بروجرد گفت:به کار بردن لوله های سیمانی در داخل دیوارهای ساختمان نیز خطرناک است چرا که به مرور زمان و بر اثر انبساط و انقباض ناشی از گرما و سرمای هوا، ترک هایی در این مکان ها ایجاد شده که گاز های منواکسید کربن از این طریق به داخل واحد ها و اتاق ها نفوذ کرده و حادثه گاز گرفتگی را موجب شده اند.

وی با اشاره به نقش دودکش ها در کاهش حوادث مسمومیت با گاز منواکسید کربن افزود: بعضی مواقع افراد به علت نبود دودکش، لوله بخاری را به بیرون پنجره انتقال می دهند که در این صورت گاز منواکسید کربن دوباره به داخل وسیله حرارتی و در نهایت فضای ساختمان پس زده شده و موجب گاز گرفتگی می شود.

موسیوند بیان داشت: تمام دودکش ها باید وسیله انتهایی ضد باد (کلاهک) مناسب داشته باشد و شیب لوله های افقی در داخل واحدها باید مثبت و روبه بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

سال گذشته ۵۴ نفر بر اثر استنشاق گازمنواکسید کرین جان خود را از دست دادند

مسئول اورژانس ۱۱۵ بروجرد نیز در این باره گفت: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۵۴ نفر در اثر استنشاق گاز مونو اکسید کربن دچار مسمومیت شده اند و خوشبختانه با انتقال سریع آنان به بیمارستان جان سالم به در برده اند

علی کتیراچی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز تعداد ۹ نفر دچار مسمومیت و گاز گرفتگی شده اند که با اقدامات سریع اورژانس این افراد بهبود یافته اند.

وی اظهار داشت: با شروع فصل سرما و روشن شدن بخاری های گاز سوز از شهروندان تقاضا داریم نکات ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز را رعایت کرده و مرتب این وسایل را چک کنند.

وی بیان کرد: خوشبختانه در سال ۹۸ و ۹۹ تاکنون هیچ فوتی بر اثر گاز گرفتگی در بروجرد نداشته ایم.

 

ایرنا

 

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir