شرایط کرونایی و دغدغه های آموزشی/ حفظ سلامت دانش آموزان مهم ترین دغدغه مدیران و معلمان است

شرایط کرونایی و دغدغه های آموزشی/ حفظ سلامت دانش آموزان مهم ترین دغدغه مدیران و معلمان است
شناسه خبـر : ۱۲۸۵۷ دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، بوی ماه مهر در شهریور پیچده است، خانواده ها نگران از آینده تحصیلی دانش آموزان در تردیدی خاص به سر می برند، از طرفی آمار روز افزون مبتلایان و از طرف دیگر آغاز سال تحصیل دانش...

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، بوی ماه مهر در شهریور پیچده است، خانواده ها نگران از آینده تحصیلی دانش آموزان در تردیدی خاص به سر می برند، از طرفی آمار روز افزون مبتلایان و از طرف دیگر آغاز سال تحصیل دانش آموزان.

 

این روزها مدارس دوباره بازگشایی شده و در برخی مناطق با وضعیت سفید و زرد دانش آموزان در حال تردد به مدارس هستند.

 

در مناطق دارای وضعیت هشدار و قرمز هم مدارس مملو از رفت و آمد معلمان و والدین است و به نظر می رسد هم معلمان و هم والدین از آغاز سال تحصیلی و آموزش مجازی و هزاران اما، چرا و چگونه در سر دارند.

 

معلمان دغدغه آموزش صحیح به فرزندان این سرزمین دارند و این دغدغه که با گوشت، پوست و زندگی آنان آمیخته شده با آموزش مجازی به دغه غه ای صد چندان تبدیل شده است.

 

از طرفی ویروس کرونا به عنوان مهان ناخوانده سلامت آحاد مردم ازجمله دانش آموزان را تهدید می کند و پای دانش آموزان را در هرمقطع تحصیلی به فضای مجازی کشانده است.

 

راه اندازی کانال های آموزش مجازی توسط معلمان و پیگیری آموزش دروس مختلف با شروع سال تحصیلی از سرگرفته شده است و دانش آموزان در منازل خود ساعت هایی سرگرم آموزش مجازی هستند.

 

گرچه با فعال شدن آموزش های مجازی از سنگینی هراس و دلواپسی خانواده ها برای فرزندانشان کاسته شده است، اما همچنان نگرانی در خصوص آموزش صحیح و شیوه های آموزشی هم برای والدین و هم اولیای مدرسه وجود دارد.

 

مجتمع آموزشی پارس اندیش خرم آباد یکی از مدارسی که در زمینه آموزش مجازی دانش آموزان و اجرای شیوه نامه های آموزشی  و بهداشتی دارای ابتکار است.

 

تدوین ویژه برنامه های آموزشی برای آموزش مجازی دانش آموزان

 

 

موسس مجتمع آموزشی پارس اندیش خرم آباد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درخرم آباد، با اشاره به دغدغه های آموزشی در شرایط شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: اسفند ماه سال 98 با شیوع ویروس کرونا در کشور و استان لرستان به سرعت مدارس حضوری تعطیل شد و جای خود را به آموزش مجازی داد.

 

«حمید رشیدی» افزود: تلاش شد به سرعت بستر آموزش مجازی برای آموزش دانش آموزان مهیا شود و از فرصت فضای مجازی برای آموزش دانش آموزان بهره گرفته شد.

 

 وی از ویژه برنامه آموزش اختصاصی آنلایت دانش آموزان خبرداد و افزود: علاوه بر شبکه آموزشی شد، این ویژه برنامه آموزشی برای ارتباط بهتر دانش آموزان و معلمان و برگزاری کلاس های درسی در سال تحصیلی جدید دنبال می شود.

 

رشیدی افزود: در سامانه ای به نام همکلاسی دانش آموزان به صورت آنلاین آموزش می بینند و  از سامانه شاد هم برای آموزش دانش آموزان بهره گرفته می شود.

 

وی ارائه آموزش ویژه به معلمان و کادر آموزشی خبر داد و افزود: تقریبا از مرداد ماه کار آموزش معلمین در این مجتمع آموزشی آغاز شد  و همه معلمان در زمینه تولید محتوا آموزش های لازم را  دیده اند.

 

آموزش معلمان و مدیران مدارس برای آموزش صحیح در بستر فضای مجازی

 

رشیدی با اشاره به شرایط بحرانی شهر خرم آباد در پی شیوع ویروس کرونا، گفت: به رغم شرایط  شیوع کرونا، سال تحصیلی از 15 شهریور و به صورت غیر حضوری آغاز شده است و آموزش ها به صورت آنلایان ارائه می شود.

 

وی با بیان اینکه تلاش می شود آموزش در مدرسه به نحو احسن ارائه شود، افزود: امروز با به کارگیری شیوه های آموزش مجازی اولیا دغدغه ای برای حضور دانش آموزان ندارد و آموزش دانش آموزام به نحو احسن انجام خواهد شد.

 

تدابیر لازم برای آموزش صحیح دانش آموزان اندیشیده شده است

 

 

مدیر مدرسه دخترانه پارس اندیش خرم آباد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، با گرامیداشت آغاز سال تحصیلی، اظهار داشت: سال تحصیلی 1399_1400 سال تحصیلی متفاوتی نسبت به سالهای گذشته است، از این جهت که ما در این سال با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم.

 

«عذرا نیکزاد»  افزود: با وجود این ویروس و خطری که ایجاد می کند، نیازمند مقدمات و تمهیدات متفاوت از سال های گذشته هستیم.

 

نیکزاد با اشاره آغاز مدارس در دوهفته پیش تر نسبت به سال های قبل، افزود: مقدمات لازم برای بازگشایی مدارس از نظر امکانات آموزشی، سیستم سرمایشی و تهیویه هوای کلاس های درسی اندیشیده شده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه از جهت بیماری کرونا سه وضعیت در دستورالعمل بازگشایی مدارس قرار گرفته است، ادامه داد: امسال متفاوت از سال گذشته روز پنجشنبه هم به زمان تدریس اضافه شده است.

 

پنجشبنه ها به تعداد روزهای آموزشی  آموزش و پرورش کشور افزوده شد

 

نیکزاد افزود: در وضعیت سفید دانش آموزان 6 روز در هفته را در مدرسه خواهند بود و از روز پنجشنبه و موقعیتی که ایجاد شده است میشه برای  جبران نواقص سال گذشته به خاطر بیماری کرونا و نواقص پیش آمده استفاده درست و لازم را انجام شود.

 

وی بیان کرد: طبق برنامه ریزی به عمل آمده کلاس های روز پنجشنبه کلاس های تکمیلی و تثبیت یادگیری خواهد بود.

 

نیکزاد خاطرنشان کرد: در وضعیت زرد بنا بر این است که در کلاس هایی که تعداد دانش آموزان به بالای 12 نفر می رسد، دانش آموزان به دو گروه تقسیم شوند و یک گروه از دانش آموزان روزهای زوج و یک گروه دیگر روزهای فرد در مدارس حاضر شوند.

 

این مدیرمدرسه افزود: برنامه ریزی های لازم به عمل آمده است که دانش آموزان در طول هفته همه دروس را داشته باشند و دانش آموزانی که روزهای زوج یا فرد در مدارس حضور دارند، دروس روزهای آموزش مجازی آنان هم حتما ساماندهی شود.

 

 آموزش مجازی رویکرد آموزشی در وضعیت قرمز ناشی ازشیوع بیماری کرونا

 

وی افزود: وضعیت دیگری که اعلام شده وضعیت قرمز است که در این وضعیت هم خانواده ها و هم اولیای مدرسه اصل اول را برسلامت دانش آموز گذاشته و طوری برنامه ریزی شده است که سلامت دانش آموزان، خانواده های آنان و همکاران معلم و کادر آموزشی حفظ شود.

 

نیکزاد ادامه داد: اگر در این روزها بنا به دستور مقام عالی وزارت کلاسی تشکیل شود حتما آمار این کلاس حداکثر پنج نفره خواهد بود و فاصله گذاری فیزیکی  حتما رعایت می شود.

 

وی با اشاره به رعایت پروتکل های بهداشتی در صورت برگزاری کلاس های آموزشی، گفت: برای مدرسه هم سیستم هوشمند ضدعفونی کردن دست بچه ها در نظر گرفته شده است  و به خاطر اینکه بچه ها از خیابان عبور می کنند حتما در سه مرحله در ورود به مدرسه، ورود به سالن ها و ورود به کلاس زیر کفش بچه ها ضدعفونی می شود که انشالله مشکلی  برای دانش آموزان نباشد.

 

در وضعیت زرد و سفید دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در کلاس درس حاضر می شوند

 

نیکزاد افزود: همه دانش اموزان موظف به استفاده از ماسک هستند و درمدارس هم ماسک تهیه شده است که اگر دانش آموزی بدون ماسک وارد مدرسه شد و یا برای ماسک وی مشکلی پیش آمد از ماسک بهره مند شود.

 

این مدیر مدرسه افزود: بوفه مدارس فعلا تعطیل اعلام شده است و از خانواده ها درخواست شده است که در صورت وضعیت زرد و سفید و حضور دانش آموزان در مدارس حتما ظرف آب دانش آموزان و ظرف غذای بچه ها توسط خانواده ها تهیه شود که برای بچه ها مشکلی پیش نیاید.

 

وی از اراده آموزش شستن دست ها به دانش آموزان و آموزش نکات بهداشتی خبرداد و گفت: برنامه  آموزشی امسال، برنامه بسیار منعطفی است و شرایط مختلف در این برنامه پیش بینی شده است.

 

نیکزاد، افزود: زمانی که دانش آموزان در مدرسه حضور ندارند حتما از برنامه شاد، برنامه همکلاسی که نرم افزار آن تهیه شده است برای آموزش بهره گرفته می شود.

 

وی با بیان اینکه از اول شهریور آموزش معلمان با استفاده از تولید محتوا شروع شده است، افزود: محتوای آموزشی در کلاس درسی و با نظارت مدیر و معاون آموزشی آماده می شود.

 

مدیر مدرسه دخترانه پارس اندیش بیان کرد: از همکاران درخواست شده است که برای  برنامه غیر حضوری حداقل چهار محتوا را که در طول یک ماه قرار است آموزش داده شود را قبل از شروع ماه تحویل معاون آموزشی مدرسه دهند که اگر درحین اجرای برنامه برای معلم مشکلی ایجاد شد، معاون و مدیر مدرسه بتوانند خودشان در ساعت مقرر برنامه را در کلاس درس آنلاین به دانش آموزان ارائه دهند.

 

وی افزود: در روزهای نیمه حضوری که تعدادی از دانش آموزان حضور دارند، معلم ضمن حضور در کلاس بین زنگ های تفریح دانش آموزان غیر حضوری را کنترل می کنند.

 

رویکرد محوری مدارس برگزاری کلاس های درسی است

 

 

وی با اشاره به نحوه اجرای برنامه های فوق برنامه ها، گفت: برنامه های فوق برنامه در دوقالب  شامل قالب متصل مربوط به دروس دانش آموزان و قالب منفصل که مربوط به فوق برنامه های هنری، ورزشی و مسابقات است ارائه می شود.

 

نیکزاد با اشاره به اینکه امسال هنوز برنامه های فوق برنامه شروع نشده است، افزود:  پس از ارزشیابی از وضعیت درسی دانش آموزان معیین شود طی 15 روز اول در این خصوص تصمیم پیری می شود.

 

وی با اشاره به احتمال وجود اشکالات کار دانش آموزان با توجه به آموزش غیرحضوری در پایال سال تحصیلی گذشته، گفت:  تلاش می شود با برنامه ریزی مناسب این اشکالات شناسایی و با آموزش صحیح رفع شود.

 

وی با بیان اینکه برنامه ریزی های برای کلاس های فوق برنامه هست، افزود: به خاطر اینکه رفت و آمد دانش آموزان و برخورد آنان با همدیگر کمتر باشد فعلا برنلامه محوری برنامه درسی است و در خصوص فوق برنامه ها در زمان مقتضی تصمیم گیری می شود.

 

 توصیه مدیران مدارس به خانواده ها

نیکزاد با بیان اینکه بحران امروز ناشی از کرونا ویروی  یک بحران برای همه انسان های کره زمین  است، افزود: کسانی موفق خواهند شد به سلامتی  از این بحران گذر کنند که ضمن رعایت کامل خونسردی بسیار تدبیر عاقلانه انجام دهند.

 

وی افزود: به والدین  توصیه می کنم شیوه نامه ها بهداشتی اعم از آموزش شستن دست بچه ها، زدن ماسک، رعایت فاصله از همدیگر را به بچه ها آموزش دهند.

 

ضرورت آموزش  نکات بهداشتی به دانش آموزان

 

این مدیرمدرسه با بیان اینکه اولیای مدرسه در مدارس این نکات را به دانش  آموزان آموزش می دهند و سخت گیرانه این مسائل را پی گیری می کنند، گفت: لازم است به دانش آموزان آموزش دهیم که از ابزار دوستانشان استفاده نکنند، دستانشان را به صورت نمالند و دست ها خود را مرتب بشویند و ضدعفونی کنند.

 

والدین به بعد روانی دانش آموزان توجه جدی داشته باشند

 

نیکزاد با بیان اینکه حفظ روحیه و تقویت خود ایمنی خیلی مهم است،  افزود: حفظ روحیه  و روان انسان باعث می شود که ایمینی بدن بالا برود و از اولیای عزیز درخواست می شود.

 

وی با بیان اینکه به والدین توصیه می شود حتما به بعد روانی قضیه هم توجه ویژه ای داشته باشند، افزود:  دانش آموز اگر عاقلانه و با برنامه درست قرنطینه شود هم مقاومت کمتری نشان می دهد و هم صدمه کمتری از نظر روح و روانی می بیند.

 

همراهی والدین برای آموزش صحیح دانش آموزان در شرایط بحران کرونا ضروری است

 

 

مدیر مدرسه پسرانه هم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در توصیه به خانواده ها، اظهار داشت: در این شرایط خاص به خانواده ها توصیه می شود دروضعیت قرمز به آموزش آنلاین دانش آموزان توجه جدی داشته باشند.

 

سرشار افزود: والدین باید ابزار لازم برای آموزش آنلاینو غیر حضوری دانش آموزان را فراهم کنند.

 

وی ادامه داد: دانش آموزان در شرایط در اتباط مستمر با مدارس باشند و همراه اولیای مدارس باشند که بتوانیم سال تحصیلی را به خوبی به پایان برسانیم.

 

سرشار افزود: چرا که در زمانیکه در منزل و فضای بهداشتی به سرمی برند و خانوداه ها از دغدغه و هراس تهدید سلامتی آنها آرامش خیال دارند، آموزش های دانش آموزان نیز به موقع انجام می شود و ارتباطی معقول بین دانش آموزان و معلمان ایجاد شده است.

 

تدابیر لازم برای آموزش دانش آموزان در هر شرایطی اندیشیده شده است

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: آمادگی برای شروع سال تحصیلی با توجه به شیوع ویروس کرونا و در هر شرایطی در استان ایجاد شده است.

 

«علیرضا نخعی»  با بیان اینکه در سالتحصیلی پیش رو هیچ دانش آموزی از تحصیل باز نخواهد ماند، افزود: پیش بینی تمام شرایط برای هر وضعیتی شده است و هیچ دلیلی مانع آموزش نخواهد شد  به طوری که در مناطق با وضعیت قرمز ، کلاس ها به صورت آنلاین در بستر شبکه شاد، در مناطق زرد به صورت نیمه حضوری و با رعایت فاصله گذاری و لزوم استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده و با مراقبت همکاران در جلوگیری از ازدحام دانش آموزان در محوطه مدارس و توجه به خودمراقبتی دانش آموزان ، برگزار خواهد شد.

 

نخعی با اشاره به حضور موثر بازرسین، مراقبین سلامت و بهورزها در مدارس جهت آموزش نحوه رعایت پروتکل ها و پاسخگویی به سوالات دانش آموزان ، تصریح کرد : دغدغه آموزش و پرورش سلامت دانش آموزان است و ما خود را در این خصوص امانت دار مردم می دانیم .

 

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه حضور همکاران آموزشی در مدرسه و کلاس های شبکه شاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: حفظ تعامل و ارتباط مستمر اولیا با مدرسه در جهت رسیدن به هدف والای تعلیم و تربیت  و هماهنگی و همسویی خانه و مدرسه باعث کیفیت بخشی به آموزش می شوند.

 

وی افزود: به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا امسال مدارس در۹ شهرستان و منطقه آموزشی شامل نواحی یک و ۲ خرم‌آباد، زاغه، بیرانشهر، الیگودرز، زز و ماهرو، الشتر، نورآباد و منطقه کاکاوند وضعیت قرمز شیوع کرونا دارند به صورت غیر حضوری برگزاری می شود.

 

نخعی ادامه داد: بر این اساس در نواحی یک و ۲ خرم‌آباد و هفت منطقه استان حضور فیزیکی دانش آموزان طی هفته اول بازگشایی مدارس منتفی است.

 

نخعی با اشاره به مناطق دارای وضعیت سفید استان، بیان کرد: هم اکنون شهرستان چگنی، سپیددشت و ویسیان در وضعیت سفید قرار دارند و مدارس این مناطق از ۱۵ شهریورماه با حضور دانش آموزان و رعایت کامل شیوه نامه‌های ابلاغی بازگشایی شده است.

 

نخغی بیان کرد:۱۱ شهرستان و منطقه آموزشی شامل ازنا، پلدختر، معمولان، بروجرد، اشترینان، دورود، سیلاخور، کوهدشت و کوهنانی و طرحان و رومشکان در وضعیت زرد قرار دارند که دانش آموزان این مناطق گروه‌بندی ‌شده اند و هر روز گروهی از دانش آموزان در کلاس حاضر خواهند شد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان اظهارکرد: در این مناطق کلاس‌ها برای هر گروه سه روز در هفته با رعایت شیوه نامه ها برگزار می شود و تدریس حضوری مدارس دورافتاده و عشایری مناطق قرمز نیز با تشخیص شورای مدارس و رعایت شیوه نامه ها منعی ندارد است.

 

گفتنی است، سال تحصیلی با حضور ۳۶۰ هزار دانش‌آموز در پنج هزار و ۳۰۰ مدرسه لرستان آغاز شده است.

پایان پیام/85
ضمیمه :

منبع خبر:شبستان

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir