آسیب های اجتماعی در شرایط بحرانی کرونا/ آگاهی بخشی مهم ترین گام در مقابله با اعتیاد است

آسیب های اجتماعی در شرایط بحرانی کرونا/ آگاهی بخشی مهم ترین گام در مقابله با اعتیاد است
شناسه خبـر : ۱۲۵۳۹ یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد؛ با شرایط بحرانی جوامع در پی شیوع بیماری کرونا، بسیاری از مشاغل با مشکلات عدیده مواجه شدند، با توجه به همه گیری ویروس کرونا، امروز جوامع با مشکلاتی چون کاهش رشد اقتصادی و...

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد؛ با شرایط بحرانی جوامع در پی شیوع بیماری کرونا، بسیاری از مشاغل با مشکلات عدیده مواجه شدند، با توجه به همه گیری ویروس کرونا، امروز جوامع با مشکلاتی چون کاهش رشد اقتصادی و افزایش بیکاری و آسیب‌های اجتماعی مختلف مواجه هستند.

 

بیکاری های ناشی از بحران کرونا از یک سو و گرانی های افسار گسیخته اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر بستر طغیان آسیب های اجتماعی را فراهم کرد.

 

اعتیاد را می توان بزرگترین آسیب اجتماعی دانست و تهدیدی مهم فرا روی کیان خانواده و سلامت جامعه است.

 

اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر هزینه‌های مالی و جسمی، عوارض روحی نیز دارد که سبب می‌شود تا فرد دچار اختلالات خلقی، علائم افسردگی، خستگی مزمن، عدم تمرکز، اضطراب و استرس، پایین آمدن اعتماد به نفس و صدمات فراوان به روابط اجتماعی، اقتصادی و بنیان عاطفی خانواده‌ها شود.

 

پس از شیوع ویروس کرونا و جلب افکار عمومی به این بیماری همه گیر کشنده، می توان گفت تا حدودی آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد  فراموش شده و بستر تقویت این آسیب ها فراهم شد.

 

از طرفی با تعطیلی  کمپ های ترک اعتیاد دارای مجوز فعالیت مرامز ترک اعتباد غیر قانونی رونق گرفت و بار مالی ترک اعتیاد از یک سو و فشار های اقتصادی از سویی دیگر عاملی شد که بسیاری از خانواده ها ترک اعتیاد افراد معتاد خانواده را به زمانی در آینده موکول کنند.

 

ازطرفی خطر اعتیاد و معتادان فراموش شد و افراد معتاد در تنگاها و فشار اقتصادی برای تهیه مواد مواد مخدر با مشکل مواجه شده و بستر رونق دیگر آسیب های اجتماعی چون سرقت افزایش یافت.

 

آموزش افراد جامعه  مهم ترین راه کاهش آسیب های اجتماعی است

 

 

استاندار لرستان با اشاره به اینکه طلاق و اعتیاد مهم ترین آسیب های فرا روی مردم استان هستند،  اظهار داشت:  آموزش راهکارهای کاهش آسیب های اجتماعی در استان ضروری است.

 

« سید موسی خادمی» افزود: ضرورت دارد پس از بررسی موضوع و تجزیه و تحلیل ، یک کار علمی، محاسبه شده و دقیق توسط دستگاه‌های ذیربط در این زمینه انجام پذیرد. 

 

وی با تاکید بر ریشه یابی عوامل فردی و اجتماعی  به بررسی موضوع از طریق مطالعات اجتماعی، عوامل محیطی و ریشه یابی آسیب‌های اجتماعی به منظور ارائه راه حل منطقی تاکید کرد.

 

خادمی به دلایل  مختلفی همچون عوامل فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی در این زمینه اشاره کرد و بر لزوم هدف گذاری برای مقابله در این زمینه ها تاکید کرد. 

 

وی مشاوره و آزمایشات پزشکی قبل از ازدواج را در  زمینه پیشگیری از طلاق موثر دانست و به عوامل اجتماعی و فرهنگی همچون ازدواج در سن پایین نیز اشاره کرد و بر ضرورت برنامه ریزی و اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه در این زمینه تاکید کرد. 

 

استاندار با اشاره به اهمیت مقوله آموزش گفت: در جهت آموزش و آگاه سازی جامعه از بخشی از اعتبارات دستگاه‌های مختلف می توان استفاده کرد و با بررسی و ریشه یابی دلایل طلاق، مواردی را هدف‌گذاری کرده و از طریق آموزش و دیگر راهکارها این موضوع را در قالب تشکیل کمیته های تخصصی در ذیل شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار داده تا زمینه کاهش این آسیب اجتماعی فراهم آید.

 

ضرورت همراهی  دستگاه های متولی در حوزه اجتماعی و فرهنگی برای مقابله با آسیب اعتیاد

 

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان هم در خصوص آسیب اعتیاد، گفت: بر اساس آخرین شیوع شناسی سال ۹۴ در کشور ۵.۴ دهم درصد بین ۱۵ تا ۶۵ سال معتاد هستند.

 

«محمود آشناگر» اظهار داشت: آمار افراد معتاد در استان لرستان لرستان ۴.۷دهم درصد جمعیت استان است.

 

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار نفر معتاد در استان وجود دارد، افزود: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هماهنگ کننده فعالیت های ادارات در بحث مبارزه با مواد مخدر در حوزه‌های درمانی، مقابله‌ای و پیشگیری می باشد.

 

آشناگر با تاکید بر ضرورت آموزش عموم مردم و برنامه ریزی در حوزه فرهنگی، اذعان داشت: چنانچه دستگاههای متولی به صورت ۱۰۰ درصد به وظایف خود عمل می‌کردند به مراتب مقابله با آسیب اعتیاد از وضعیت کنونی بهتر خواهد شد.

 

شناسایی نقاط آسیب خیز استان در حوزه اعتیاد

 

وی افزود: در پی فعالیت های به عمال آمده در حوزه مقابله با آسیب اعتیاد تاکنون ۶۰ نقطه آسیب‌خیز در استان لرستان شناسایی شده است.

 

آشناگر ادادمه داد: در بررسی های اولیه مشاهده می شود که محله های شهری و روستایی که بیشترین آسیب اجتماعی را دارند افراد درگیر اعتیاد بیشتری دارند.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان با اشاره به طرح جمع آوری معتادین متجاهر در استان، افزود: با توجه به شرایط بحرانی جامعه در پی شیوع بیماری کرونا تعداد ۲مرکز قرنطینه برای معتادین متجاهر در نظر گرفته شد و به تصویب شورای مواد مخدر استان با همکاری سپاه و سازمان بهزیستی به تصویب رسید.

 

وی ادامه داد: در این طرح معتادین در ایام کرونا ۱۴ روز قرنطینه می شوند پس از آن تست غربالگری و تست کرونا گرفته می شود.

 

آشناگر ادامه داد: جمع آوری معتادین متجاهر در ۲ بخش انجام می‌شود چرا که ظرفیت مراکز نگهداری محدود می باشد به طوری که برای مردان ۸۰ نفر و برای زنان ۲۰ نفر ظرفیت موجود است.

 

فعالیت ۳۹ مرکز اقامتی ترک اعتیاد در لرستان

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در لرستان گفت: اکنون ۳۹ مرکز اقامتی میان مدت در لرستان وجود دارد که سال گذشته ۱۲ هزار نفر خدمت در این مراکز  ارائه شد.

 

آشناگر افزود: ۱۲۵ مرکز سرپایی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی و ۱۵ مرکز سرپایی تحت نظارت سازمان بهزیستی لرستان نیز در استان فعالیت می کنند.

 

وی ادامه داد: همچنین ۹ مرکز کاهش آسیب تحت نظارت سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی هستند و در شرایط بحرانی ناشی از کرونا این مراکز علاوه بر اعتبارات خود، در بحث کرونا اعتبارات ویژه ای دریافت کرده که به معتادان تحت نظارت خدمات بهداشتی ارائه دهند.

 

آشناگر با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا، معتادان در مراکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد لرستان پذیرش نشده‌اند، اظهار کرد: مرکز ماده ۱۶ مردان امسال به دلیل کرونا پذیرش نداشته اما سال گذشته یک هزار و ۴۴۳ نفر غربالگری شده که ۵۴۸ نفر پذیرش صورت گرفت.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در لرستان افزود: ر مرکز ماده ۱۶ زنان نیز سال گذشته ۱۰۲ نفر غربالگری صورت گرفته که ۸۷ نفر پذیرش صورت گرفته ظرفیت این مرکز نشست نفر بوده که اکنون به ۳۰ نفر کاهش داشته است.

 

آموزش مهم ترین گام در پیشگیری از آسیب اعتیاد است

 

 

مدیرکل بهزیستی استان لرستان با اشاره به معضل اعتیاد در استان لرستان، اظهار داشت: همکاری و همراهی دستگاه های متولی برای پیشگیری از آسیب اعتیاد ضروری است.

 

« کرم یاری» با بیان اینکه در حوزه اعتیاد  پیشگیری بر درمان مقدم است، افزود: دستگاههای متولی در این امر باید بیشتر احساس مسئولیت نمایند.

 

وی اظهار داشت: اولین گام برای پیشگیری، آموزش است و تکرار این آموزش ها باعث می شود که قدرت "نه گفتن" در جامعه هدف تقویت شود.

 

یاری افزود: داشتن برنامه های مدون و گام برداشتن در راستای اجرای برنامه ها و انجام اقدامات عملیاتی توسط اعضا می تواند منتج به تغییر روش و رفتار در جامعه هدف شود.

 

وی خاطرنشان کرد: پیشگیری از اعتیاد زمان نمی شناسد و تولید محتواهای ارزشمند و کارآمد کمک شایانی به شکسته شدن نگرش آسیب ناپذیری در بین نوجوانان می نماید.

 

مدیرکل بهزیستی استان لرستان اعتیاد را یک معضل غیر قابل انکار دانست و افزود:  اثرات منفی و خسارات ناشی از اعتیاد بر جامعه بسیار مهم است. با پایین آمدن سن اعتیاد متاسفانه جامعه جوانی که باید آینده سازان مملکت باشند از چرخه تولید و درآمد زایی و اشتغال حذف شده و این مهم آسیب های گوناگونی به جامعه، خانواده و فرد وارد می آورد.

 

پیشگیری از اعتیاد نیازمند برنامه ریزی جدی است،  با توجه به نقش تأثیرگذار خانواده برای پیشگیری از موادمخدر لازم است با همکاری  دستگاه های فرهنگی، آموزش و پرورش، موسسه های مردم نهاد و روحانیون در راستای پیشگیری از آسیب اعتیاد و آگاهی بخشی به نسل جوان و نوجوان  برنامه ریزی شود.

 

 

هزینه‌های فراوانی در جهت جمع‌آوری، نگهداری و درمان معتادان به ویژه معتادان متجاهر در مراکز ترک اعتیاد، کمپ‌ها و اردوگاه‌ها صرف می‌شود اما می‌توان با اجرای برنامه‌های فرهنگی در راستای کاهش اعتیا در در جامعه گام برداشت.

 

پیشگیری به مراتب بهتر از درمان است و آگهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی، ممارست و آموزش خانواده‌ها و والدین می‌تواند تا حد زیادی از خطرات ابتلای به مواد مخدر جلوگیری  کند.

 

امروز با توجه به شرایط بحرانی جامعه در پی شیوع ویروس کرونا باید از بستر فضای مجازی برای آگاهی بخشی به خانواده ها بویژه نسل جوان و نوجوان بهره گرفته شود.

 

پایان پیام/599
ضمیمه :

منبع خبر:شبستان

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir