هوشمندسازی مزارع لرستان/ تقویم زراعی محصولات کشاورزی تدوین شد

هوشمندسازی مزارع لرستان/ تقویم زراعی محصولات کشاورزی تدوین شد
شناسه خبـر : ۱۱۹۸۷۱ شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

دبیر هوشمندسازی دانش‌بنیان کشاورزی لرستان با اشاره به هوشمندسازی مزارع این استان گفت: تقویم زراعی هر محصول در لرستان با توجه به اقلیم گرمسیر و سردسیر تدوین شد.

بهروز میر در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر در خرم‌آباد با اشاره به فعالیت پروژه هوشمندسازی دانش‌بنیان کشاورزی در لرستان اظهار داشت: این پروژه ارتقای بهره‌وری، پایداری و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی را به‌دنبال دارد.

وی با اشاره به مشارکت بسیج جامعه مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی لرستان در پروژه هوشمندسازی دانش‌بنیان کشاورزی افزود: 532 نفر از فارغ‌التحصیلان کشاورزی در زیربخش زراعت و بیش از 200 نفر از آنان نیز در زیربخش دام در مرحله نخست این طرح حضور دارند.

دبیر هوشمندسازی دانش‌بنیان کشاورزی لرستان با اشاره به تشکیل کلاس‌های آموزشی برای افزایش بهره‌وری تولیدات دام و زراعت در این استان عنوان کرد: پایین‌بودن ضریب استفاده از دانش در مزارع یکی از چالش‌های مطرح کشور و لرستان در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه بیشترین اتلاف و هدررفت نهاده‌های کشاورزی در مزارع رخ می‌دهد، بیان کرد: مراحل مختلف تولید محصولات کشاورزی مانند خاک‌ورزی، کاشت و برداشت از طریق فناوری‌های نوین هوشمند می‌شود.

میر از تدوین تقویم زراعی هر محصول در لرستان با توجه به اقلیم گرمسیر و سردسیر خبر داد و گفت: کارگاه‌های آموزشی و تخصصی مبارزه با علف‌های هرز، مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی این استان تشکیل‌ شده است.

دبیر هوشمندسازی دانش‌بنیان کشاورزی لرستان با بیان اینکه شرایط بارشی این استان تاکون نسبت به سال گذشته در حد نرمال قرار دارد، ابراز کرد: به‌کارگیری فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی افزایش تولید محصولات زراعی و باغی را به‌دنبال دارد.

میر با تأکید به اینکه کوهدشت یکی از شهرستان‌های تأثیرگذار لرستان در کشت جو و گندم دیم است، اظهار داشت: در نظر داریم که مجموع مزارع آبی و دیم قابل کاشت این شهرستان را با اجرای پروژه هوشمندسازی در یک برنامه زمان‌بندی‌شده افزایش دهیم.

وی افزود: طرح هوشمندسازی کشاورزی لرستان چهار محصول استراتژیک گندم، جو، کلزا و دانه روغنی کاملینا را فعلاً زیرپوشش دارد و برنامه‌هایی هم برای محصولات بهاره پیش‌بینی‌ شده‌است.

دبیر هوشمندسازی دانش‌بنیان کشاورزی لرستان عنوان کرد: ما از کشاورزان این استان دعوت می‌کنیم که از  مزارع هوشمند بازدید کنند و با فواید و نتایج هوشمندسازی در بخش زراعت آشنا شوند.

وی با اشاره به لزوم همکاری رسانه‌های لرستان برای آشنایی کشاورزان با طرح هوشمندسازی مزارع بیان کرد: هر چه حضور کارشناسان در مزارع بیشتر شود فنّاوری‌های جدید به بهره‌بردارن منتقل می‌شود.

انتهای پیام/ 644/.

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir