از خاموشی شهرها تا برق دارشدن روستاهای کوچک/ مقایسه وضعیت برق‌رسانی زمان شاه با بعد از انقلاب در لرستان

از خاموشی شهرها تا برق دارشدن روستاهای کوچک/ مقایسه وضعیت برق‌رسانی زمان شاه با بعد از انقلاب در لرستان
شناسه خبـر : ۱۱۹۴۵۶ جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰

برق به عنوان زیرساخت مهمی در توسعه و آبادانی به شمار می‌آید، از همین رو انتقال این انرژی برای شکوفایی اقتصادی برای هر منطقه‌ای مهم است، زیرساختی که با پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت. پس از گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد برق رسانی صد درصدی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار در لرستان هستیم، آماری که به خوبی گویای تلاش‌های صورت گرفته برای روشنایی بخشیدن به خانه‌های هم استانی و توسعه عدالت اجتماعی است.

به گزارش موج خبر لرستان، چهل و چهار سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد، به جاست که به بازخوانی برخی دستاوردهای آن پرداخته شود.

انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای فراوانی در بخش‌های مختلف داشته است، دستاوردهایی که پرداختن به هر کدام از آنها ساعت‌ها و بلکه روزها وقت نیاز دارد.

برق به عنوان زیرساخت مهمی در توسعه و آبادانی به شمار می‌آید، از همین رو انتقال این انرژی برای شکوفایی اقتصادی برای هر منطقه‌ای مهم است. 

برق رسانی به روستاهای کوچک در حالی از سوی جمهوری اسلامی مورد توجه و تاکید قرار گرفته که پیش از انقلاب اسلامی بسیاری از مناطق شهری نیز در خاموشی بود و  به گفته بسیاری از شهروندان به واسطه تاریک بودن معابر و خیابان های شهری کسی جرات تردد شبانه در اکثر خیابان ها را نداشت.

یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی برق رسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار بود که این مهم نه تنها در لرستان بلکه در تمام کشور محقق شده است، طبق آمار و مستندات برق‌رسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان به اتمام رسیده و صنعت برق در حال برق‌رسانی به روستاها و سکونتگاه‌های زیر ۱۰ خانوار است، اتفاقی که بدون شک از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

 

با برق دار شدن روستاهای بالای ۲۰ خانوار اکون نوبت به روستاهای کوچک و زیر ۱۰ خانوار رسیده است.

این موضوع در لرستان نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که در دهه فجر امسال شاهد برق رسانی به چند روستا زیر بیست خانوار هستیم.

آمار برق رسانی به خوبی گویای تلاش‌های صورت گرفته برای روشنایی بخشیدن به خانه‌های هم استانی و توسعه عدالت اجتماعی است.

به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز دهه فجر در خصوص داشته‌های استان در حوزه برق رسانی پس از گذشت چهل و چهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی با مدیر عامل شرکت توزیع برق گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مقایسه اقدامات انجام شده حوزه برق قبل و بعد از انقلاب

مهران امیری مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به تعداد ترانسفورماتورها، می‌گوید: ما سال ،۵۷، تنها ۳۹۱ ترانسفورماتور داشته‌ایم در حالی که اکنون تعداد ترانسفورماتورهای استان به ۱۷ هزار و ۹۸۶ رسیده است.

وی می‌افزاید: سال ۵۷ شبکه فشار ضعیف استان ۴۸۲ کیلومتر بوده و اکنون ۶ هزار و ۳۲۹ کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان عنوان می‌کند: شبکه فشار قوی استان سال ۵۷ ، ۴۸۷ کیلومتر بوده و اکنون این رقم به یک میلیون و ۹۹۳ هزار و ۵۱ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

امیری در خصوص برق‌رسانی به روستاها نیز توضیح می‌دهد: سال ۵۷ تعداد روستای برقدار استان تنها ۳۷ روستا بود ، اکنون اما این رقم‌به ۲ هزار و ۷۸۲ روستا رسیده است که عدد قابل توجهی است.

 

وی تعداد چراغ روشنایی معابر سال ۵۷ را ۱۲ هزار و ۳۶۵ چراغ عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر و پس از گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی به ۱۵۲ هزار و ۸۲۵ چراغ افزایش پیداه کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان به تعداد چاه کشاورزی برقدار شده سال ۵۷ نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: اطلاعاتی در خصوص سال ۵۷ وجود ندارد، اما اکنون ۶ هزار و ۴۹۳ حلقه چاه برقدار شده‌اند.

امیری در خصوص تعداد نیروگاه تولید پراکنده نیز، می‌گوید: سال ۵۷ نیروگاه تولیدی وجود نداشته است ، اما اکنون ما ۹ نیروگاه تولید در استان داریم.

وی به تعداد پست۲۳۰/۶۳ کیلو ولت نصب شده استان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: سال ۵۷، ۲ پست ۲۳۰/۶۳ کیلو ولت نصب شده بود و اکنون ۹ پست ۲۳۰/۶۳ کیلو ولت نصب شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان عنوان می‌کند: تعداد پست ۶۳/۲۰ کیلو ولت استان در سال ۵۷ ، ۷ پست بوده، اما امروز این عدد به۴۶ پست افزایش پیدا کرده است. به گفته امیری سال ۵۷ ما نیروگاهی نداشته‌ایم ، اما اکنون ۳ نیروگاه در استان فعالیت دارند.

اقدامات یک سال اخیر شرکت توزیع برق

امیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۹۸ احداث و اصلاح پست داشته‌ایم، می‌گوید: احداث و اصلاح شبکه فشار متوسط ۲۰kv، نیز ۱۳۸ km بوده است.

 

‌وی می‌افزاید: از ابتدای سال تاکنون همچنین احداث و اصلاح شبکه فشار ضعیف ۶۸ km را داشته‌ایم.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون احداث و اصلاح معابر شهری و روستایی ۲ هزار و ۳۰۰ عدد بوده است.

پروژه‌های دهه فجر

امیری در ادامه به پروژه‌های دهه فجر اشاره می‌کند و می‌گوید: در دهه فجر ۶ روستا در شهرستان‌های پل‌دختر، کوهدشت، بروجرد‌ و الیگودرز با سرمایه یک میلیارد و ۸۴۳ میلیون تومان برق‌دار می‌شوند.

وی بیان می‌کند: روستای بن عباس لطیف،صیدرضا، آب میر، بوگلان ۲، ماه کبود و درازی روستاهایی هستند که برق‌رسانی به آنها در این ایام انجام می‌شود‌.

پایان پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir