احداث سدهای بن لار و چولهول پل‌دختر ضروری است/ اختصاص تسهیلات به صاحبان خودروهای خسارت دیده از سیل

احداث سدهای بن لار و چولهول پل‌دختر ضروری است/ اختصاص تسهیلات به صاحبان خودروهای خسارت دیده از سیل
شناسه خبـر : ۱۱۸۰۶۷ پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹

نماینده مردم پل‌دختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث سدهای چو‌ل‌هول و بن لار برای مهار سیلاب‌ها و پیش‌گیری از وقوع بحران و توسعه کشاورزی و گردش‌گری ضرورت دارد.

به گزارش موج خبر از پل‌دختر، سیدحمیدرضا کاظمی در جلسه شورای اداری پل‌دختر در بخشداری معمولان اظهار کرد: با توجه به کوهستانی بودن شهرستان پل‌دختر که محل خروجی روان آب‌های لرستان و پایین دست کشکان است همواره با مشکلاتی نظیر کم آبی و خشک‌سالی مواجه و با هر بار بارش شدید باران رودخانه وحشی کشکان طغیان و در معرض تهدید قراردارد که آب‌خیزداری و ایجاد سدها و بندهای خاکی راه علاج کنترل این سیلاب‌ها و روان آب‌ها است.

وی افزود: ٣٠ درصد سیل فروردین ماه سال ٩٨ از رودخانه‌های چو‌ل هول و بن‌لار است که ضرورت احداث ٢ سد به همین نام‌ها برای شهرستان لازم است.

نماینده مردم پل‌دختر در مجلس گفت:  مطالعه سد چول‌هول به اتمام رسیده و سد بن لار در دست مطالعه است چانچه ضرورت این ٢ سد از طریق سازمان مدیریت بحران به وزارت نیرو مکاتبه شود احداث آنها موجب می‌شود شهرهای پل‌دختر، معمولان و روستاهای تابعه و زمین‌های از خطر سیلاب در امان باشند.

کاظمی به ایستگاه‌های پمپاژ شهرستان در حوزه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی اشاره کرد و یادآورشد :در صورت بهره برداری از ایستگاه‌های پمپاژ پلدختر ۶ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان به آبی تبدیل می‌شوند.

وی افزود: پل‌دختر بین النهرین است، یعنی بین رودخانه‌های کشکان و سیمره قرار دارد اما با این وجود ٢٣ درصد اراضی آن آبی و ٧٧ آن دیم است.

نماینده پل‌دختر در مجلس گفت: در صورت بهره برداری از سه ایستگاه پمپاژ دشت‌های جایدر و واشیان و بن بازه چم مهر حدود ٢ هزار فرصت شغلی در شهرستان ایجاد می‌شود و مردم از نظر اقتصادی متحول و رونق در منطقه ایجاد خواهد شد.

وی افزود: تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ‌ شهرستان پل‌دختر به ١٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، که سازمان مدیریت بحران در بهره برداری این ایستگاه‌ها نقش مهم و اساسی دارد.

وی به دایک حفاظتی گلزار شهدای معمولان اشاره کرد و افزود: قبور مطهر شهدای این شهر که در مجاورت و حاشیه رودخانه کشکان قرار دارد در سیل ٩٨ طی ٢ مرحله در معرض آسیب جدی قرار گرفت و تخریب و شسته شدن زیرتپه‌ای که ٣٣ شهید معمولان در آن آرمیده‌اند خالی شده و این قبور مطهر در معرض خطر ریزش قرار گرفته‌اند.

نماینده مردم پل‌دختر گفت: با توجه به بدنه کار و بافت سست خاک است قبور مطهر شهدا جدای از تخریب سیل، در معرض آسیب جدی ریزش قراردارند و تکمیل دایک حفاظتی مطالبه خانواده شهدا و مردم از رییس سازمان مدیریت بحران است.

وی از عدم تکمیل دیواره ساحلی شهر معمولان انتقاد کرد و افزود: دیواره ساحلی شهر معمولان که در فروردین ماه سال ٩٨ تخریب شده هم‌چنان تکمیل نشده که این امر موجب نگرانی شهروندان معمولانی شده است.

نماینده پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی گفت: از یک‌هزار و ٢٠٠ متر دیواره‌ ساحلی معمولان ۴۵٠ متر آن باقی مانده است که برای تکمیل این دیواره و رفع خطر سیلاب نیازمند تامین اعتبار است.

وی به پل شهدای معمولان (ابراهیم آباد) اشاره کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی این پل ٩٧ درصد است که لازم است برای پیش‌گیری از خسارت جانی و مالی و با توجه به رفت و آمد هشت روستای بخش غربی معمولان و نزدیک شدن به فصل بارندگی و سیلاب‌های احتمالی، تکمیل آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

کاظمی یادآورشد : خسارت سیل فروردین ماه سال ٩٨ به ٣٠٠ هکتار زمین کشاورزی و باغات شهرستان پلدختر پرداخت نشده و این زمین‌های تخریب شده هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند که نیازمند توجه ویژه رییس سازمان مدیریت بحران است.

وی به دیواره ساحلی شهر پل‌دختر اشاره کرد و افزود: برای ایمن شدن از سیلاب‌های احتمالی نیاز است دیواره ساحلی شهر  پلدختر به طول ٩٠٠ متر استمرار داشته باشد که مدیریت بحران کشور می‌تواند با اختصاص اعتبار نگرانی مردم سیل زده این شهرستان را رفع کند.

 

نماینده مردم پلدختر در مجلس به استمهال وام سیل زدگان اشاره کرد و گفت: رییس جمهور در سفر استانی به لرستان نسبت به استمهال تسهیلات سیل زدگان‌تاکید داشتند که این مهم تا کنون به صورت عملی تحقق پیدا نکرده است.

وی افزود: سیل ویران‌گر و مخرب سال ٩٨ به ماشین آلات سبک و سنگین شهروندان پل‌دختر خسارت وارد کرد اما با گذشت بیش از سه سال ازسیل هنوز خسارت ٩۵٠ دستگاه خودرو که ٧٠٠ دستگاه مربوط به شهرستان پل‌دختر است به مالکان آنان پرداخت نشده و حتی تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir