روایت رُشد ۳۰ عالم دینی از «سراب شیخ‌علی»/ روستایی که مأمن آیت‌الله کمالوند و نواب صفوی شد

روایت رُشد ۳۰ عالم دینی از «سراب شیخ‌علی»/ روستایی که مأمن آیت‌الله کمالوند و نواب صفوی شد
شناسه خبـر : ۱۱۶۲۱۲ یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹

سراب شیخ‌علی یکی از روستاهای شهرستان سلسله است که از یکصد سال پیش تا کنون به عنوان خاستگاهی فرهنگی و دینی شناخته می‌شود. روستای شیخ‌علی در طول تاریخ محلی برای حضور افراد شاخص در حوزه سیاسی نیز بوده است و مبارزهایی مانند آیت لله کمالوند، نواب صفوی و نیز در این منطقه حضور فعال داشته‌اند. ۳۰ روحانی و عالم دینی از دل این روستا برخاسته و نهضت تبلیغ را در پیش گرفته‌اند.

موج خبر لرستان_؛  سراب شیخ‌علی یکی از روستاهای شهرستان سلسله است که از یکصد سال پیش تا کنون به عنوان خاستگاهی فرهنگی و دینی شناخته می‌شود. این روستا در بخش فیروزآباد در شهرستان سلسله قرار دارد.

پیشه مردم این منطقه از دیرباز عمدتا کشاورزی و دامپروری بوده است. از یکصد سال قبل به دلیل وجود روحانی و عالم برجسته «شیخ مهر علی روشن» در روستای سراب شیخ‌علی، رجال سیاسی و معنوی همچون نواب صفوی و آیت‌الله کمالوند از روحانیون مبارز به این روستا رفت و آمد داشته‌اند، در واقع این روستا مأمن امنی برای مبارزان انقلابی بوده است.

مردم این روستا توجه ویژه‌ای به مباحث دینی و فرهنگی داشته‌اند و بر همین اساس زمینه سازی مرحوم شیخ مهرعلی روشن، بالغ بر ۳۰ روحانی و عالم دینی در این روستا رشد یافته و نهضت تبلیغ را در پیش گفته‌اند.

در واقع روستای سراب شیخ‌علی یک ظرفیت و قطب فرهنگی است که در صورت توجه متولیان امر نه تنها در لرستان بلکه در سطح ملی نیز می‌توانست به عنوان یک روستای نمونه معرفی شود.

 

به منظور معرفی این روستا با محقق و پژوهشگر حوزه علمیه، رییس اداره تبلیغات اسلامی سلسله و رییس شورای روستای سراب شیخ‌علی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

شیخ مهر علی روشن روستا را در کانون توجه قرار داد

یک پژوهشگر و محقق لرستانی با بیان اینکه روستای سراب شیخ‌علی یکی از روستاهای بخش فیروزآباد شهرستان سلسله است، می‌گوید: این روستا به دلیل ارتباطاتی که حدود یکصد سال پیش به واسطه یک طلبه فعال و مبلغ دین به نام شیخ مهرعلی روشن مورد توجه عالمان، سیاستمداران و  اقشار اداری منطقه  بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضان تیموری می‌افزاید: شیخ مهرعلی روشن طلبه فعال و اهل تقوی و دیانت  طلبه‌ی بود که پس از دیدار با شیخ امید علی دکامه‌وند از عالمان برجسته به واسطه استعدادی که دارد وارد حوزه علمیه می‌‌شود، در واقع اولین استاد شیخ علی روشن، شیخ دکامه‌‌وند بود.

این پژوهشگر و محقق لرستانی با اشاره به اینکه شیخ مهرعلی روشن بعد از مدتی‌ عازم سفرهای تبلیغی و تحصیلی می‌شود، عنوان می‌کند: شیخ امید علی دکامه‌وند پس از مدتی اجازه تبلیغ و استفاده از امور ارثیه را به شیخ مهر علی روشن می‌دهد، همین سبب می‌شود شیخ مهر علی روشن به سفر عتبات عالیات برود و در نجف با آیت‌الله شیخ فرج الله کاظمی موموندی آشنا شود.

تیموری بیان می‌کند: با آمد و شدهای شیخ روشن به عتبات عالیات همچنین ارتباط عمیق و زیادی که مردم با شیخ روشن دارند، از شیخ دکامه‌وند می‌خواهند که شیخ روشن در روستا بماند.
 
وی می‌گوید: در آن مقطع اولین جرقه‌های تبلیغ و توسعه علوم دینی در روستا زده می‌شود. در واقع بنیانگذار حرکت‌های تبلیغی و دینی شیخ مهر علی روشن بود.

پژوهشگر و محقق لرستانی ادامه می‌دهد: شهرستان سلسله مدیون تبلیغ چند نفر از جمله  شیخ دکامه‌وند، آیت الله پیشوایی و آیت الله بلندنظر بود که در زمان مرجعیت آیت الله بروجردی و آیت الله ابوالحسن اصفهانی فعالیت دینی داشتند.

تیموری می‌گوید: شیخ روشن علاوه بر روستای سراب شیخ‌علی در دیگر روستاها هم به کار تبلیغ مشغول می‌شود‌، وی به دلیل جایگاه اخلاقی و معنوی مورد توجه قرار می‌گیرد به طوری که در شادی و شیون، صلح و سازش روستای سراب شیخ‌علی و منطقه حضور جدی دارد و با طایفه قطع ارتباط نمی‌کند.

تیموری بیان می‌کند: با وجود اینکه شیخ مهر علی روشن در روستای سراب شیخ‌علی به سر می‌برد، اما تبلیغات دینی او در منطقه گسترش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با وجود شیخ روشن روستای سراب شیخ‌علی مأمن امنی برای انقلابیون آن زمان می‌شود، می‌افزاید: به طوری که آیت الله شیخ فرج الله کاظمی موموندی ،آیت‌الله کمالوند و‌ نواب صفوی هم به روستا رفت و آمد می‌کنند، وجود علما باعث شد مردم روستا به دیانت مشهور شوند.

پژوهشگر و محقق لرستانی می‌گوید: در واقع فعالیت شیخ روشن باعث پرورش چندین طلبه در روستای سراب شیخ‌علی می‌شود؛ به طوری که حدود ۳۰ طلبه و روحانی جذب حوزه می‌شوند.

تیموری می‌افزاید: طلاب و روحانیون روستا در مناطق مختلف مشغول تبلیغ و ترویج احکام دینی می‌شوند.

اسامی طلاب روستای سراب شیخ‌علی

وی به برخی اسامی روحانیون سراب شیخ‌علی اشاره می‌کند و می‌گوید: شیخ علی فرج الهی، شیخ سلیم ابدالی، شیخ رحیم زینعلی، شیخ کریم اکبری، شیخ قاسم محمودی، شیخ محمد مهدی روشن، شیخ عباس اکرمی، شیخ امید علی اکرمی، شیخ زینعلی گوهری و شیخ نور مراد اکبری، شیخ ریسعلی محمودی،شیخ محمد رحیمی، شیخ هادی محرابی،شیخ رضا صفری، شیخ محمد زکی پور، شیخ هدایت محمودی، شیخ مهرداد میرزا نژاد، شیخ رضا ابدالی، شیخ سجاد گوهری، شیخ محمد گنجی و شیخ خداکرم عبدالهی از طلاب روستای سراب شیخ‌علی هستند.

تیموری خاطرنشان می‌کند: اسامی که اشاره شد با تشویق مرحوم شیخ مهرعلی روشن راهی حوزه شده‌اند.

وی با بیان اینکه طلابی که از آنها نامبرده شد از سال ۱۳۳۵به بعد وارد عرصه تبلیغ می‌شوند، عنوان می‌کند: حدود ۱۰نفر از طلاب روستا در حال حاضر مشغول تحصیل و تبلیغ هستند.

پژوهشگر و محقق می‌گوید: بسیاری از  طلاب و روحانیون روستای سراب شیخ‌علی در خانواده‌های متوسط و کشاورز تربیت شده‌اند.

روستا خوب معرفی نشده است 

وی در خصوص چرایی عدم معرفی این روستا به عنوان خاستگاهی فرهنگی و مذهبی توضیح می‌دهد: تنها مقاله‌ای از محمد مهدی روشن فرزند شیخ مهرعلی روشن در خصوص روستا منتشر شده و تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است، علت عدم معرفی روستا به ضعف رسانه‌ها مربوط می‌شود.

پژوهشگر و محقق حوزه علمیه می‌گوید: متاسفانه لرستان از حیث تبلیغات و رسانه ضعیف است، در واقع ما افرادی که دنبال پژوهش ظرفیت‌های معنوی و دینی بروند تربیت نکرده‌ایم.

تیموری بیان می‌کند: پیشنهاد می‌دهم مسوولان فرهنگی مانند ارشاد، تبلیغات، اوقاف و آموزش و پرورش گردهمایی سالانه برای معرفی چهره‌های روستا انجام دهند، مورد دیگر ایجاد سایت و پایگاه خبری برای معرفی روحانیون روستا است.

شرایط فعلی و جمعیت روستا 

رییس شورای روستای سراب شیخ علی هم با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۱۰ خانوار در روستا وجود دارد، عنوان می‌کند: شغل اصلی مردم کشاورزی است و بیشتر اقدام به کشت نخود دیم می‌کنند، البته برخی از ساکنان روستا هم به دامپروری مشغول هستند.

محمد‌حسین رحیمی در خصوص تحصیلات اهالی روستا هم بیان می‌کند: به جز افرادی که بالای هفتاد سال سن دارند مابقی افراد دارای مدرک دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و حتی دکتری هستند.

 

وی با اشاره به پیشینه دینی و معنوی سراب شیخ‌علی می‌گوید: در خصوص پیشینه دینی روستا همین بس که حدود ۳۰ روحانی تربیت شده روستا در برهه‌های مختلف کار تبلیغ را انجام می‌دهند.

رییس شورای روستای سراب شیخ‌علی عنوان می‌کند: روستا داری مسجد، خانه بهداشت و پایگاه هست، اما مدرسه ابتدایی روستا وضع خوبی ندارد و نیازمند نوسازی است.

رحیمی می‌گوید: ۹۸ درصد منازل مسکونی روستا جدید هستند و در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد، اما آنتن دهی روستا ضعیف است.

 

روستایی با ظرفیت فرهنگی و دینی 

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سلسله هم با اشاره به اینکه سراب شیخ‌علی محل زندگی بزرگانی چون شیخ مهر علی روشن بوده است، می‌گوید: روستای سراب شیخ‌علی یکی از روستاهای با ظرفیت فرهنگی و معنوی است اما متاسفانه در معرفی این روستا کم کاری شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی بیان می‌کند: ظرفیت فرهنگی و دینی روستا در فضای مجازی نقش مهمی در  معرفی این روستا دارد.

وی می‌افزاید: با ساخت کلیپ ،موشن گرافیک و مواردی از این قبیل مردم نسبت به روستا شناخت پیدا می‌کنند، اما متاسفانه تاکنون اقدامی را شاهد نبوده‌ایم.

رییس اداره تبلیغات اسلامی سلسله معتقد است: اگر فضای فرهنگی و معنوی در روستاها وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی هم حل می‌شود، حضور علما و طلاب در رفع مشکلات و ناهنجاری‌های فرهنگی بسیار مهم است.

جلالی در پایان صحبت‌های خود تاکید می‌کند: مسوولان و متولیان باید برنامه‌هایی برای معرفی علما داشته باشند، در حالی که ما در الشتر سالن خوبی برای برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌ها نداریم.

  انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir